نقش وسواس در رشد مسیر شغلی، تصمیم‌گیری شغلی و هویت شغلی دانشجویان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

اختلال وسواس فکری- عملی یکی از انواع اختلالات روان رنجور است که در گروه اختلالات اضطرابی قرار می­گیرد، به گونه­ای که انتظار می­رود رشد مسیر شغلی را در افراد تحت تأثیر قرار دهد از این رو هدف در این پژوهش، مقایسه افراد مبتلا به وسواس فکری­- عملی و عادی در رشد مسیر شغلی، تصمیم­گیری و هویت شغلی بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای و جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-1395بوده است. بدین منظور به شیوه نمونه­گیری تصادفی زمانی از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان که به مرکز مشاوره مراجعه نموده­اند با استفاده از آزمون تشخیص وسواس یل­براون مورد ارزیابی قرار گرفته و تعداد 85 نفر دارای اختلال وسواس فکری-عملی و 50 عادی تشخیص داده شده‌اند. افراد نمونه به پرسشنامه­های رشد مسیر شغلی فرم کوتاه ویرایش استرالیا(کرید و پاتون، 2004)، موقعیت شغلی من(هالند و همکاران، 1980)، بی­تصمیمی شغلی(اوسیپو و همکاران، 1976) خودآگاهی مسیر شغلی( کرمانی، 1390) پاسخ دادند. نتایج نشان داد، دو گروه هم افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و عادی در متغیرهای طرح­ریزی، کشف، خودآگاهی و بی تصمیمی(001/0>p) و متغیر تصمیم‌گیری (05/0>p) تفاوت معنی دار داشتند. اما تفاوت دو گروه در متغیر هویت شغلی غیر معنی دار بود. اختلال وسواس در رشد مسیر شغلی و تصمیم­گیری شغلی نقش معنی­داری دارد. هم چنین نتایج تحلیل تمایزات نشان داد که در حدود 50 درصد از واریانس عضویت گروهی توسط متغیرهای پژوهش تبیین می‌شود. لذا به نظر می­رسد توجه به این متغیرها در فرایند مشاوره شغلی به افراد وسواسی نقش مهمی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Obsession in Career Development, Career Decision-Making and Career Identity of Students

نویسندگان [English]

  • Fateme soltanzade Jazi
  • Parisa Nilforooshan
  • Mohamad Reza Abedi
  • Ahmad Sadeghi
University of Isfahan
چکیده [English]

Obsessive-compulsive disorder is a type of neurotic disorder that is included in the category of anxiety disorders, so it may affect the career development of individuals. Thus, the purpose of the study is to compare people with obsessive-compulsive disorder and normal people regarding their career development, career decision-making, and career identity. The research method was causal-comparative, and the study population included all the students of the University of Isfahan in the academic year 2015-2016. The sample was selected by random time sampling from the University of Isfahan students who had visited the counseling center. Then, the subjects were assessed by the Yale-Brown obsessive-compulsive scale, and we diagnosed 85 with obsessive-compulsive disorder, and 50 others were normal. The students in the sample responded to Career Development Inventory-Australia (Creed & Patton, 2004), My Vocational Situation Inventory (Holland et al., 1980), Career Indecision (Osipow et al., 1976), and Career Self-awareness (Kermani, 2011). The results showed that there were significant differences between the two groups, namely people with obsessive-compulsive disorder and normal people, regarding the variables of planning, discovery, self-awareness, and indecision (p<0.001) and the variable of decision-making (p<0.05). But the difference between the two groups regarding the career identity variable was insignificant. Obsessive-compulsive disorder plays a significant role in career development and career decision-making. Differential analysis showed that the research variables explain approximately 50% of the group membership variance. Therefore, focusing on these variables in job counseling for obsessive individuals is very important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Development
  • Career Decision-Making
  • Career Identity
دادفر، م.، بوالهری، ج.؛ ملکوتی، ک. و بیان زاده، ا. (1380). بررسی شیوع نشانه‌های اختلال وسواسی-اجباری، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 7، 27-32.
زارع، ح.؛ مرادی، ک.؛ قاضی، ش.؛ صفری، ن.؛ لطفی، ر. (1393). مقایسه توجه انتخابی بین بیماران افسرده، وسواسی، اضطرابی و افرادعادی، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 16(3)، 69-62.
زونکر، ورنون، جی. (1389). مشاوره مسیر شغلی با رویکرد کل نگر، مترجم: زهرا یوسفی و محمدرضا عابدی، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سادوک، ب. ج.؛ سادوک، و. آ. و روئیز، پ. (1394). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی، جلد اول، ویراست یازدهم 2015، تهران: انتشارات ارجمند.
صادقی، ا. (1390). سیر و عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانش آموزان راهنمایی تا پیش دانشگاهی، پایان نامه دکتری رشته مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
کبیری طادی، س. (1394).بررسی تأثیر رزومه درمانی بر هویت شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
کرمانی، ن. (1390). مقایسه رشد مسیر شغلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشجویان ایرانی دانشگاه واترلو کانادا، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
کریمی، ج. (1387). اثربخشی آموزش مهارت های تصمیم گیری شغلی بر خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی و بی تصمیمی شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایان نامة کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
گال، م.؛ بروگ، و. و گال، ج. (1382). روش‌های تحقیق کمی‌و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه: احمد رضا نصر، حمید رضا عریضی و همکاران، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.