%0 Journal Article %T نقش وسواس در رشد مسیر شغلی، تصمیم‌گیری شغلی و هویت شغلی دانشجویان %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A سلطان زاده جزی, فاطمه %A نیلفروشان, پریسا %A عابدی, محمدرضا %A صادقی, احمد %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 14 %N 2 %P 1-20 %! نقش وسواس در رشد مسیر شغلی، تصمیم‌گیری شغلی و هویت شغلی دانشجویان %K رشد مسیر شغلی %K تصمیم‌گیری شغلی %K هویت شغلی %K وسواس فکری- عملی %R 10.48308/jcoc.2022.100620 %X اختلال وسواس فکری- عملی یکی از انواع اختلالات روان رنجور است که در گروه اختلالات اضطرابی قرار می­گیرد، به گونه­ای که انتظار می­رود رشد مسیر شغلی را در افراد تحت تأثیر قرار دهد از این رو هدف در این پژوهش، مقایسه افراد مبتلا به وسواس فکری­- عملی و عادی در رشد مسیر شغلی، تصمیم­گیری و هویت شغلی بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای و جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-1395بوده است. بدین منظور به شیوه نمونه­گیری تصادفی زمانی از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان که به مرکز مشاوره مراجعه نموده­اند با استفاده از آزمون تشخیص وسواس یل­براون مورد ارزیابی قرار گرفته و تعداد 85 نفر دارای اختلال وسواس فکری-عملی و 50 عادی تشخیص داده شده‌اند. افراد نمونه به پرسشنامه­های رشد مسیر شغلی فرم کوتاه ویرایش استرالیا(کرید و پاتون، 2004)، موقعیت شغلی من(هالند و همکاران، 1980)، بی­تصمیمی شغلی(اوسیپو و همکاران، 1976) خودآگاهی مسیر شغلی( کرمانی، 1390) پاسخ دادند. نتایج نشان داد، دو گروه هم افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و عادی در متغیرهای طرح­ریزی، کشف، خودآگاهی و بی تصمیمی(001/0>p) و متغیر تصمیم‌گیری (05/0>p) تفاوت معنی دار داشتند. اما تفاوت دو گروه در متغیر هویت شغلی غیر معنی دار بود. اختلال وسواس در رشد مسیر شغلی و تصمیم­گیری شغلی نقش معنی­داری دارد. هم چنین نتایج تحلیل تمایزات نشان داد که در حدود 50 درصد از واریانس عضویت گروهی توسط متغیرهای پژوهش تبیین می‌شود. لذا به نظر می­رسد توجه به این متغیرها در فرایند مشاوره شغلی به افراد وسواسی نقش مهمی دارد. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100620_a8d24c1d266956a934c1e9ff40f1e7ef.pdf