برای دسترسی به فرم تعهدنامه اینجا را کلیک کنید.
برای دسترسی به فرم تعارض منافع اینجا را کلیک کنید.
برای دسترسی به فرم راهنمای نویسندگان اینجا را کلیک کنید.
به اطلاع نویسندگان محترم مقالات می رساند به استناد آیین نامه شماره ۱۶۲۲۲۹ مورخ
۱/ ۲/ ۱۴۰۰ از ابتدای خرداد ماه هزینههای پرداختی نویسندگان محترم به شرح ذیل میباشد.
1000000 ریال بابت هزینه داوری مقاله و
5500000 ریال بابت چاپ و انتشار مقاله پس از بررسی مقاله و زمان ارسال اکسپت و تعیین نوبت چاپ دریافت می گردد.
صفحه اول مقاله
1. عنوان فارسی مقاله: با قلم B Nazanin اندازه 14 Bold نوشته شود و باید حداقل 5 و حداکثر 15 کلمه، و شامل متغیرهای اصلی پژوهش، جامع، مانع، جذاب، کوتاه و گویا باشد و به طور خلاصه مضمون اصلی، متغیرها یا مسائل نظری مورد پژوهش و رابطۀ بین آن ها را نشان دهد.
2. مشخصات نویسندگان به فارسی: زیر عنوان فارسی مقاله، نام و نام خانوادگی مسئول و دیگر نویسندگان، به ترتیب با قلمB Nazanin اندازه 10 Bold و مرتبه علمی و نام دانشگاه همراه با شماره تماس و پست الکترونیکی (Email)، آن ها در اندازه 10 B Nazanin در پاورقی نوشته و تاریخ ارسال مقاله قید می شود.
3.چکیدهها: به دو زبان فارسی و انگلیسی، حداقل دارای 150 و حداکثر 200 کلمه، شامل هدف، روش، یافتهها و نتیجهگیری باشد .لازم است هر یک از چکیدههای فارسی و انگلیسی، در صفحۀ جداگانهای در یک پاراگراف نگاشته و در چارچوبی که در زیر میآید، تنظیم شود.
4. کلیدواژهها: شامل 3 تا 5 واژه از متغیرهای اصلی پژوهش و به ترتیب حروف الفبا در پایان چکیده ارائه و تنظیم شود.
چکیده فارسی
هدف: در اندازه 11 B Nazanin
روش: در اندازه 11 B Nazanin : شامل روش پژوهش مثلاً همبستگی، آزمایشی و ...، جامعه آماری و تعداد آن حتما قید شود، نمونه آماری و تعداد آن، روش نمونه گیری و ابزارهای مورد استفاده همراه با نام سازنده / گان و سال ساخت آنها است.
یافتهها: در اندازه 11 B Nazanin : علاوه بر یافته ها لازم است در پژوهشهای آزمایشی و مداخلهای، پیگیری نیز انجام و به نتایج حاصل از پیگیری دراین قسمت اشاره شود.
نتیجهگیری: در اندازه 11 B Nazanin : علاوه بر نتیجهگیری، پیشنهاداتی کاربردی با توجه به نتایج پژوهش ارائه شود.
کلید واژه ها:در اندازه 11 B Nazanin: ایتالیک، به ترتیب حروف الفبا و صرفاً باید محدود به واژههای عنوان باشد.
صفحه دوم مقاله
5. عنوان لاتین مقاله: عنوان انگلیسی با قلم Times New Roman اندازه 13 Bold و باید دقیقاً مطابق با عنوان فارسی تنظیم شود.
6. مشخصات نویسندگان به انگلیسی:زیر عنوان انگلیسیمقاله، نام و نام خانوادگی نویسنده مسئول و دیگر نویسندگان به ترتیب به زبان انگلیسی با قلم Times New Roman اندازه 10 Bold و مرتبه علمی و نام دانشگاه و ایمیل آدرس آن ها در اندازه 10 Times New Roman در پاورقی نوشته شود.
7. چکیده انگلیسی: با قلم Times New Roman اندازه 11 و لازم است دقیقاً مطابق با عنوان فارسی و صرفا در چارچوب و عنوان واژههای زیر تنظیم شود.
Abstract
Aim: در اندازه 11Times New Roman
Methods: در اندازه 11 Times New Roman
Results: در اندازه 11 Times New Roman
Conclusion: در اندازه 11 Times New Roman
Key words: در اندازه 11 Times New Roman
صفحات سوم تا صفحات آخر مقاله
الف. تشریح ابعاد، حدود، جنبههای مجهول، مبهم و بیان مسأله؛
ب. پیشینه پژوهش؛
ت. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش؛
ث. هدف/های پژوهش؛
ج. سؤال/ ها یا فرضیه/ های پژوهش.
الف. طرح یا روش پژوهش به عنوان مثال از نوع همبستگی، پسرویدادی و نظایر آن؛
ب. جامعه آماری
ت. تعداد جامعه آماری حتما قید شود؛
ث. روش نمونه گیری و نحوه تعیین تعداد نمونه آماری؛
ج. حجم نمونه
ح. معیارهای حذف و انتخاب آزمودنیها
خ. این قسمت به گونهای نگاشته شود که سایر پژوهشگران بتوانند آن را با تمام جزئیات تکرار کنند.
د. پژوهشهای آزمایشی و مداخلهای حتماً باید پیگیری داشته باشند و نتایج حاصل از پیگیری در چکیده ها، یافتهها و نتیجهگیری بیان شود.
الف. ابزارهای پژوهش شماره گذاری شود؛
ب. در بخش معرفی ابزارها، لازم است اطلاعات منسجمی درباره طراح، سال طراحی ابزار، معرفی آزمون، تعداد مؤلفههای آن و ذکر شماره سوالهای هر مولفه، پایایی و روایی، شیوه اجرا و نمره گذاری بهطورکامل ارائه شود
پ. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای هریک از ابزارهای پژوهش محاسبه و گزارش شود.
ت. در صورت مداخله و استفاده از رواندرمانگری، مشاوره یا آموزش، هر یک از جلسات مداخله بهطورمختصر و مفید در پاراگرافهای 3 الی 4 خطی جداگانه و قابل فهم بهگونه ای توضیح داده شود که سایر پژوهشگران بتوانند آن را تکرار کنند.
12.یافتهها در اندازه 12 B Nazanin و Bold
الف. ویژگیهای جمعیتشناختی آزمودنیها بهطورکامل در یک پاراگراف، بدون ارائه جدول بیان شود؛
ب. روش تجزیه و تحلیل داده ها ذکر شود؛
ت. ارائه جدول ها و نمودارهای ضروری طبق منبع معرفی شده زیر و مانند نمونه ارائه شده زیر باشد.
نیکل، آدلاید. آ. ام.، و پکسمن، پنی. ام. (1388). راهنمای عملی تهیه و نمایش جدولهای آماری در پژوهش رفتاری. ترجمه حیدر علی هومن و علی عسگری، انتشارات سمت. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2001).
نمونه جدول
جدول 1. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای مقایسه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری
در افسردگی و رضایت زناشویی در گروه آزمایش
متغیر وابسته |
مجموع مجذورات |
درجه آزادی |
میانگین مجذورات |
F |
مجذور اتا |
|
افسردگی |
مفروضه کرویت |
697/1387 |
2 |
848/693 |
*62/16 |
624/0 |
گرین هاوس–گیرز |
697/1387 |
408/1 |
324/985 |
*62/16 |
624/0 |
|
هایان- فیلد |
697/1387 |
570/1 |
676/883 |
*62/16 |
624/0 |
|
حد پایین |
697/1387 |
000/1 |
697/1387 |
*62/16 |
624/0 |
|
رضایت زناشویی |
مفروضه کرویت |
515/713 |
2 |
758/356 |
**317/11 |
531/0 |
گرین هاوس–گیرز |
515/713 |
349/1 |
762/528 |
**317/11 |
531/0 |
|
هایان- فیلد |
515/713 |
485/1 |
581/480 |
**317/11 |
531/0 |
|
حد پایین |
515/713 |
000/1 |
515/713 |
**317/11 |
531/0 |
*P< 05/0 **P<01/0
ث. عنوان جدول در اندازه 11 B Nazanin و Bold در بالای جدول و متن آن اندازه 11 B Nazanin و توضیحات مربوط به هر جدول باید در زیر جدول در اندازه 12 B Nazanin آورده شود.
ج. در صورت ارائه جدول ها و نمودارها، لازم است از نوشتن مجدد اعداد و ارقام موجود در جداول، در متن جداً خودداری و فقط به نتایج جدول، در زیر جدول اشاره شود.
چ. عنوان نمودار یا شکل در اندازه 12 B Nazanin و Bold در زیر آن و توضیحات مربوطه نیز در اندازه 12 Nazanin B در زیر نمودار یا شکل آورده شود.
ح. جدولها و نمودارها و توضیحات زیر آنها بهشیوهای ارائه شود که امکان تحلیل یافتهها توسط خواننده مقاله وجود داشته باشد. بهعلاوه مقاله از کمترین تعداد لازم جدول، شکل و نمودار برخوردار باشد.
الف. بحث و نتیجهگیریبراساس یافتههای مستند و بر پایه هدفهای پژوهش نوشته شود. در این قسمت یافتهها با پیشینه مقایسه و نتایج تبیین می شوند. بحث، جمعبندی و راه کارهایی برای حل مشکلات مربوط به حیطة پژوهش بیان و در انتها در یک پاراگراف یک نتیجهگیری کاربردی نیز ارائه شود.
ب. از تکرار مجدد سؤالها، فرضیهها و اعداد و ارقام پژوهش در این قسمت خودداری و فقط به نتایج حاصل از آزمون آنها اشاره شود.
پ. لازم است شباهتها و تفاوتهای بین نتایج پژوهش با پژوهشهای قبلی روشن شود. محدودیتها، پیشنهادها و راه کارها و تلویحات کاربردی مورد بحث قرار گیرد.
الف. فهرست مآخذ فارسی (در اندازه 5/11 B Nazanin ) و انگلیسی (با قلم Times New Roman در اندازه 5/10) تهیه و فهرست منابع فارسی و انگلیسی به ترتیب حروف الفبا به روش APA تنظیم شود.
ب. دقت شود تمام منابعی که در متن مقاله سال انتشار آن داخل پرانتز نوشته شده است باید در فهرست منابع بیاید.
پ. منابعی که در متن نیست نباید در فهرست منابع نوشته شود و بالعکس و منابع باید جدید و به روز باشد.
ت. لازم است در تدوین مقاله بیشتر از مجلههای علمی-پژوهشی انگلیسی و فارسی معتبر استفاده شود، نه از پایان نامه ها و کتابها. در مجموع استفاده از پایان نامهه ا و کتابها فقط حدود ده درصد منابع را به خود اختصاص دهد.
ث. شیوه استناددهی در متن بر مبنای APA باشد. در اولین جا در متن باید برای اولین بار اسامی 5 نفر اول همکاران به فارسی ذکر و در موارد بعدی «و همکاران» و در پاورقی همان صفحه لاتین آن نوشته شود. به این شکل: این توانایی نقشی اساسی در زندگی اجتماعی دارد (ریف، کتلر و ویفرینگ[1]، 2010). در دفعات بعدی می توان پس از نوشتن نام نویسنده اول برای بقیه «و همکاران» نوشت. به این شکل: نیروی برانگیزنده رفتارهای اجتماعی است که انسجام گروهی را در پی دارد (جولیفی و فارینگتن[2]، 2004؛ ریف و همکاران، 2010).
ج. شیوه نگارش فهرست منابع و آوردن نقطه، ویرگول و خط فاصله ها دقیقاً بر مبنای الگوی APA رعایت شود.
چ. در نوشتن فهرست منابع و مآخذ به موارد زیر از قبیل نقطه، وریگول، فاصله و ایتالیک که به رنگ سبز است توجه شود.
ح. در منابع انگلیسی و فارسی اگر منبع مقاله است، دوره، سال و شماره صفحه باید با توجه به الگوی زیر نوشته شود.
مقاله
احمدی فروشانی، سیدحبیب الله.، یزدخواستی، فریبا.، و عریضی، حمیدرضا. (1392). اثربخشی رواننمایشگری با محتوای معنوی بر شادی، لذت و سلامت روان دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی. تابستان،2(پیاپی 26): 23-7.
Simonsen, B., Myers, D., Everett, S., Sugai1, G., Spencer, R., & LaBreck, C. (2012). Explicitly teaching social skills schoolwide: Using a matrix to guide instruction. Journal of Intervention in School and Clinic, 47(5): 259-266.
کتاب
برنشتاین، فیلیپ. اچ.، برنشتاین. مارتین. تی. (1382). شناخت درمانی گروهی. ترجمه حمیدرضا رستمی. انتشارات مؤسسه خدمات فرهنگی ذهن. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1999).
Calapinto, J. (2012). Handbook of family therapy: Structional family therapy, in A. Gurman and D. Kinskern(eds) .Vol. 2, Milton Keynes: Open University Press.
پایان نامه
مختارپور، حسن. (1389).مقایسۀ شیوع انواع اختلال های رفتاری دانش آموزان نارسا خوان و عادی در مقطع ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
الف.لازم است نویسنده مسئول در انتهای منابع مقاله خود، پرسشنامه ها و سایر برنامه های مورد استفاده را به طورکامل پیوست نماید.
ب. لازم است پرسشنامه ها در اندازه 9 B Nazaninدر جدول تایپ و پیوست شود.
مواردی دیگری که باید در نگارش و تایپ مقاله رعایت شود: