عوامل موثر بر موفقیت استراتژی‌های ارتقاء مسیرشغلی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.48308/jcoc.2025.238439.1457

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر موفقیت استراتژی‌های ارتقاء مسیرشغلی انجام پذیرفته است.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که از میان آن‌ها 20 نفر به عنوان اعضای نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. روایی و پایایی مصاحبه پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار تایید شد. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش با روایی محتوایی و بازآزمون سنجیده شد. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهره گیری از نرم افزار مکس‌کیو‌دی‌ای و در بخش کمی از روش نقشه شناخت فازی استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت استراتژی‌های ارتقاء مسیرشغلی می‌باشد.

نتیجه‌گیری: نشان می‌دهد که مهمترین عوامل موثر بر موفقیت استراتژی‌های ارتقاء مسیرشغلی، برنامه‌ریزی و هدایت حرفه‌ای فرد برای دستیابی به اهداف شغلی، توانایی سازگاری با تغییرات و چالش‌های جدید، داشتن تجربه و مهارت‌های تخصصی، هماهنگی ارزش‌های شخصی با ارزش‌های سازمانی و استفاده از مشاوره و منتورینگ، می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the success of career advancement strategies

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hakkak
  • elahe maneshdavi
  • Seyedeh Maryam Mousavi Zadeh
Department of Management, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted by identifying the factors affecting the success of career advancement strategies.

Method: This study is applied in terms of its purpose and survey in terms of data collection. The statistical population of the study is experts, from whom 20 people were selected as sample members using purposive sampling method and based on the principle of theoretical saturation. The data collection tool in the qualitative part of the study is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. The validity and reliability of the research interview were confirmed using the content validity method and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability. The validity and reliability of the research questionnaire were also measured with content validity and test-retest. For data analysis in the qualitative part, the content analysis approach and coding method using MaxQDA software were used, and in the quantitative part, the fuzzy cognitive map method was used.

Findings: The research findings include identifying the factors affecting the success of career advancement strategies.

Conclusion: It shows that the most important factors affecting the success of career advancement strategies are the individual's professional planning and guidance to achieve career goals, the ability to adapt to changes and new challenges, having experience and specialized skills, coordinating personal values with organizational values, and using counseling and mentoring.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career path
  • career advancement
  • progress
  • fuzzy cognitive map