پیش بینی ادراک دانشجویان از یادگیری مشارکتی، حضور اجتماعی و رضایت آنان در محیط یادگیری ترکیبی: پیگیری کیفی یک مطالعه کمی در دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.

2 استاد تمام گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و‌ درسی دانشگاه تهران

10.48308/jcoc.2025.238427.1456

چکیده

هدف این مطالعه آمیخته، بررسی نقش یادگیری مشارکتی به‌عنوان رویکردی آموزشی در تقویت حضور اجتماعی و افزایش رضایت کلی دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی بود. در این پژوهش، یادگیری مشارکتی به‌عنوان فرایند همکاری دانشجویان در قالب فعالیت‌های گروهی با هدف دستیابی به اهداف مشترک تعریف شد؛ حضور اجتماعی به معنای ادراک تعامل، ارتباط و نزدیکی در فضای آنلاین؛ و رضایت کلی به‌عنوان میزان رضایت دانشجویان از دوره، مدرس، و فرآیند یادگیری در نظر گرفته شد. شرکت‌کنندگان 24 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران بودند که دروس برنامه‌ریزی آموزشی و یاددهی-یادگیری را در محیط یادگیری ترکیبی گذراندند و در قالب دو پروژه گروهی مشترک فعالیت کردند. آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی، شامل جلسات حضوری و از راه دور ارائه شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد و مصاحبه‌های کیفی آنلاین جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌های کیفی، از رویکرد تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و داده‌ها با کمک نرم‌افزار Atlas.ti تحلیل گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ادراک دانشجویان از یادگیری مشارکتی به‌طور معناداری می‌تواند رضایت کلی آنان از دوره و سطح حضور اجتماعی در محیط یادگیری ترکیبی را پیش‌بینی کند. به‌منظور تبیین عمیق‌تر داده‌های کیفی نشان داد که رسانه‌های ارتباطی، ساختار دوره و حمایت عاطفی به‌طور چشمگیری این روابط را تقویت می‌کنند و نقش اساسی در ادراک دانشجویان از یادگیری مشارکتی، حضور اجتماعی و رضایت آنان دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting students' perception of collaborative learning, social presence and their overall satisfaction in a blended learning environment: qualitative follow-up of a quantitative study at the University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Ansarizadeh 1
  • Mohammad Reza keramati 2
1 PhD graduate in educational management, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 Department of curriculum and instruction, University of Tehran
چکیده [English]

This mixed-method study aimed to investigate the role of collaborative learning as an instructional approach in enhancing social presence and increasing overall student satisfaction within a blended learning environment. Collaborative learning was defined as the process through which students engage in group activities to achieve shared goals; social presence was conceptualized as the perception of interaction, connection, and closeness in the online space; and overall satisfaction referred to students’ contentment with the course, the instructor, and the learning experience. The participants included 24 graduate students from the University of Tehran enrolled in instructional planning and teaching–learning courses delivered in a blended format, combining face-to-face and online sessions. As part of the course, students completed two group projects. Data collection involved standardized questionnaires and online qualitative interviews. Qualitative content analysis was conducted using Atlas.ti software. Regression analysis revealed that students’ perceptions of collaborative learning significantly predicted both their overall satisfaction with the course and their sense of social presence in the blended learning environment. Furthermore, qualitative findings highlighted the critical roles of communication media, course structure, and emotional support in shaping students’ perceptions of collaborative learning, fostering social presence, and enhancing overall satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended learning
  • collaborative learning
  • distance education
  • face-to-face education
  • higher education