پیش بینی رضایت شغلی معلمان براساس تاب آوری، خودکارآمدی شغلی و جو سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.

2 دانشیار مشاوره،گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.

3 استادیار،گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.

10.48308/jcoc.2025.233374.1365

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش پیش بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس تاب آوری، خودکارآمدی شغلی و جو سازمانی بود.

روش: این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان قدس بودند که بر اساس اطلاعات حراست آموزش و پرورش 950 نفر است. نمونه با استفاده از جدول مورگان 274 نفر انتخاب شد. جهت جمع اوری داده‌ها از پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1967)، پرسشنامه تاب آوری کونور و دویدسون (2003)، پرسشنامه خوکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) و پرسشنامه جو سازمان هالپین و کرافت (1986) استفاده شد.

یافته ها: تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که جو سازمانی با 34 درصد و تاب آوری با 35 درصد می‏توانند شاخص رضایت شغلی را پیش بینی کنند. از سوی دیگر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که بین متغیرهای رضایت شغلی و جو سازمانی (463/0=r) و تاب آوری (464/0=r) رابطه معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری: یافته‏های پژوهش نشان داد که خودکارآمدی شغلی نقشی در پیش بینی رضایت شغلی ندارد اما جو سازمانی و تاب آوری توان پیش بینی رضایت شغلی معلمان را دارند. با توجه به نتایج به مشاوران شغلی پیشنهاد می‏گردد به مراجعان شغلی خود، آگاهی لازم از تاثیرگذاری تاب آوری بر رضایت شغلی، داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Teachers' Job Satisfaction Based On Resilience, Job Self-Efficacy and Organizational Climate

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Najmeh Ghaderi 1
  • Smail Isadpour 2
  • Abdolrahim Kasaie Esfahani 3
1 M.A., Department of Counseling and Guidance, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Karaj, Iran.
2 Ph.D, Associate Professor of Counseling, Department of Counseling and Guidance, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Karaj, Iran.
3 Ph.D, Assistant Professor, Educational Department of Counseling and Guidance, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Karaj, Iran.
چکیده [English]

The aim of the study was to predict teachers' job satisfaction based on resilience, job self-efficacy and organizational climate.

Method: This was a descriptive-correlational study. The statistical population was elementary school teachers in Qods County, which is 950 people based on the Education and Training Department information. The sample was 274 people selected using the Morgan table. The Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (1967), Connor and Davidson's Resilience Questionnaire (2003), Riggs and Knight's Job Self-Efficacy Questionnaire (1994) and Halpin and Craft's Organizational Climate Questionnaire (1986) were used to collect data.

Findings: Multiple regression analysis showed that organizational climate with 34 percent and resilience with 35 percent can predict job satisfaction index. On the other hand, using Pearson's correlation coefficient, it was determined that there is a significant relationship between the variables of job satisfaction and organizational climate (r=0.463) and resilience (r=0.464).

Conclusion: The findings of the study showed that job self-efficacy does not play a role in predicting job satisfaction, but organizational climate and resilience can predict job satisfaction of teachers. According to the results, career counselors are advised to provide their career clients with the necessary awareness of the impact of resilience on job satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job Satisfaction
  • Resilience
  • Job Self-Efficacy And Organizational Atmosphere