اثر عدم تعادل تلاش- پاداش بر درگیری شغلی معلمان با نقش میانجی سلامت معنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.48308/jcoc.2025.236767.1411

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان برازش مدل مفهومی درگیری شغلی معلمان بر اساس عدم تعادل تلاش- پاداش با میانجیگری سلامت معنوی با مدل تجربی است.

روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد مدارس دخترانه متوسطه دوم ناحیهی یک شهرستان کرمانشاه به تعداد 313 نفر که از این تعداد 265 نفر زن و 48 نفر مرد بود. به روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای تعداد 142 نفر زن و 27 نفر مرد بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه عدم تعادل تلاش- پاداش (ERIQ) سیگریست (2013)، سلامت معنوی سایه میری و همکاران (1395) و درگیری شغلی کانونگو (1982) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد.

یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که عدم تعادل تلاش-پاداش بر سلامت معنوی و درگیری شغلی اثر معناداری دارد. سلامت معنوی بر درگیری شغلی اثر معناداری دارد. همچنین متغیر سلامت معنوی نقش میانجی بر اثر عدم تعادل تلاش-پاداش بر درگیری شغلی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن بود که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.

نتیجهگیری: با توجه به وجود اثر عدم تعادل تلاش-پاداش و سلامت معنوی معلمان بر درگیری شغلی، میتوان نتیجه گرفت که با تعادل تلاش-پاداش و ارتقای سطح سلامت معنوی معلمان، درگیری شغلی بهبود مییابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Effort-Reward Imbalance on Teachers' Job Engagement with the Mediating Role of Spiritual Health

نویسندگان [English]

  • Abedin Darabi Emarati 1
  • Zahra Rahmani Seddique 2
1 Assistant Prof., Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 M.A., Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of this study was to determine the fit of the conceptual model of teachers' job engagement based on the effort-reward imbalance mediated by spiritual health with an empirical model.

Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all male and female teachers of secondary schools in district 1 of Kermanshah city with 313 people, of whom 265 were women and 48 were men. By stratified random sampling, 142 women and 27 men were selected as the statistical sample. To collect data, three questionnaires were used: Effort-Reward Imbalance Questionnaire (ERIQ) of Sigrist (2013), Spiritual Health of Sayehmiri et al. (2016) and Job Engagement Questionnaire of Kanungo (1982). In order to analyze the data, structural equation modeling was used using SPSS & AMOS software.

Results: The research results showed that effort-reward imbalance has a significant effect on spiritual health and job involvement. Spiritual health has a significant effect on job involvement. Also, the spiritual health variable has a mediating role due to the effort-reward imbalance on job involvement. Also, the fit indices of the model indicated that the presented model has a good fit.

Conclusion: Considering the effect of effort-reward imbalance and teachers' spiritual health on job engagement, it can be concluded that by balancing effort-reward and improving teachers' spiritual health, job engagement can be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effort-reward imbalance
  • Job engagement
  • Spiritual health
  • Teachers