طراحی مدل جبران خدمات راهبردی شاغلین شرکت برق منطقه‌ای یزد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل راهبردی جبران خدمات شاغلین شرکت برق منطقه­ای استان یزد می­باشد.روش: در این پژوهش برای گردآوری داده­های کیفی با 15 نفر از  مدیران سطوح مختلف و کارکنان شرکت برق منطقه­ای استان یزد، مصاحبه صورت گرفته و جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از گراندد تئوری استفاده شده است. برای ارزیابی روایی پرسشنامه از ضریب نسبی روایی و شاخص روایی و برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.یافته­ها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان از آن دارد که درنظر گرفتن ابعاد مادی و غیرمادی جبران خدمات به صورت همزمان از نکات مهمی است که باید مدیران و مسئولان به آن توجه داشته باشند.نتایج: برای بهره­مندی از مزایای نظام جبران خدمات توجه به نیازهای کارکنان و مشارکت آن­ها در طراحی نظام جبران خدمات و همچنین به روز رسانی نظام جبران خدمات با توجه به اقتضائات، بسیار حائز اهمیت است. در این میان هیات مدیره نیز از طریق تصویب دستورالعمل­ها نقش بسزایی در کارآمدی و اثربخشی جبران خدمات کارکنان بر عهده دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Strategic Model for Compensation in Yazd Regional Electric Company

نویسندگان [English]

  • Samaneh Kargarian 1
  • Ali Shaemi Barzoki 2
  • Hadi Teimouri 2
1 Ph.D. Student of Business Management, Department of Management, University of Isfahan
2 Faculty of University of Isfahan
چکیده [English]

Aim: The main Purpose of this article is to design a strategic model for compensation in Yazd Regional Electric Company.
Method: In this research To collect qualitative data Interview was conducted with 15 managers of different levels in the company and Grounded Theory was used to analyze the data. CVR and CVI were used to validate the questionnaire and Cronbach alpha showed the reliability of it.
Results: Results show that consideration of both financial and non-financial aspects of compensation is one of the important points that managers and officials should pay attention to.
Conclusion: To get the advantages of compensation system, employees’ needs and their participation in designing compensation system is vital. Also updating compensation system according to the situation is so important. The Board of Directors plays a significant role in employees’ efficiency and effectiveness through subscribing guidelines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Compensation
  • Grounded theory
  • Yazd Regional Electric Company
افجه، سیدعلی اکبر؛ سپهوند، رضا (1388). اثر هماهنگی استراتژیک بین استراتژی منابع انسانی، استراتژی سرمایه انسانی و استراتژی رفتار سازمانی بر عملکرد سازمان مدیریت صنعتی. مدیریت صنعتی، 6 (15)، 113-78.
بازرگان، عباس (1397). مقدمه­ایبرروش­هایتحقیقکیفیو آمیخته؛رویکردهایمتداولدرعلومرفتاری. انتشارات دیدار، چاپ نهم.
سیدجوادین، سیدرضا (1378). جبران خدمات. دانش مدیریت، 12(45)، 52-30.
عباس پور، عباس (1391). مدیریتمنابعانسانیپیشرفته(رویکردها،فرایندهاوکارکردها). انتشارات سمت.
قلی­پور، آرین (1391). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری­ها و کاربردها). انتشارات سمت.
Armstrong, M. (2012). Handbook of Reward Management Practice Improving performance through reward, koganpages.
Bureau of Labor Statistics. (2015). BLS Handbook of Methods, US Department of Labor, Washington, DC.
 Bussin, M., & Van Rooy, D. J. (2014). Total rewards strategy for a multi-generational workforce in a financial institution. SA Journal of Human Resource Management, 12(1), 1-11.
Brown. S, & Baginski, J. (2014). Strategic compensation as a Competitive Advantage, Construction Financial Management Association.
Cabrera, E., & Bonache, J. (1999). Organizational Culture and Strategy, Human Resource Planning, 22(1), 51-60.
Chu Lin, H., Liang, S. H., Chiu, s. C., & Chen, C. Y. (2019). Leverage and employee compensation – the perspective of human capital. International Journal of Managerial Finance,  15(1), 62-78.
Delery, J., & Gupta, N. (2016). Human Resource Management Practices and Organizational Effectiveness: Internal Fit Matters, Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 3(2), 139-163.
Dineen, B., & Williamson, I. (2012). Screening-oriented recruitment messages: Antecedents and relationships with applicant pool quality, Human Resource Management, 51, 343–360.
Do, T. T. (2018). How spirituality, climate, and compensation affect job performance, Social Responsibility Journal,  14(2), 396-409.
Dulebohn, J. H., Molloy, J. C., Pichler, S. M. &  Murray, B. (2009). Employee benefits: literature review and emerging issues, Human Resource Management Review, 19(2), 86-103.
Gupta, N., & Shaw, J. (2014). Employee compensation: The neglected area of HRM research, Human Resource Management Review, 24, 1–4.
Heneman, R. L., Fisher, M. M., & Dixon, K. E. (2001). Reward and organizational systems alignment: an expert system, Compensation & Benefits Review, 33(6), 18-29.
Larkin, I., Pierce, L., & Gino, F. (2012). The psychological costs of pay for performance: implications for the strategic compensation of employees, Strategic Management Journal, 33(10), 1194-1214.
Laundon, M., Cathcart, A., & McDonald, P. (2019). Just benefits? Employee benefits and organizational justice, Employee Relations: The International Journal,  41(4), 708-723.
Lawler, E. E. (1995).  The New Pay: A Strategic Approach, Compensation & Benefits Review, 27, 14-22
Kornelakis, A. (2018). Why are your reward strategies not working? The role of shareholder value, country context, and employee voice. Business Horizons, 61, 107-113.
Martinson, B., & Leon, J. D. (2018). Testing horizontal and vertical alignment of HR practices designed to achieve strategic organizational goals, Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 5(2), 158-181.
Milkovich, George T. and Newman, Jerry, M. (2002). Compensation(7th  ed.). McGraw-Hill.
Milkovich, G., Newman, J., & Gerhart, B. (2014). Compensation, McGraw Hill.
Mingming, F., Xiaodan, W., & Jagjit, S. (2015), Monetary compensation, workforce oriented corporate social responsibility, and firm performance, American Journal of Business, 30(3), 196-215.
Oke, A. E., Ibironke, O. T., & Bayegun, O. A. (2017). Appraisal of reward packages in construction firms: a case of quantity surveying firms in Nigeria, Journal of Engineering, Design and Technology, 15(6), 722-738.
Russo, G. P., Patricia, A. T., Antonio, B. J., & Moreira S. A. (2013). Correlation between organization culture and compensation strategies using Charles Handy’s typology. Journal of Performance Improvement, 52(7), 13-21.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2013). Measurement Theory in Action: Case studies and Exercises, Routledge.
Storey, J., Wright, P., & Ulrich, D. (2009). The Routledge Companion to Strategic Human Resource Management, Taylor & Francis Group.
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory(3rd ed.), Sage Publications.
Puwanenthiren, P. (2011) Reward system and its impact on employee motivation in Commercial Bank of Sri Lanka Plc, In Jaffna District. Global Journal of Management and Business Research, 11(4), 85-92.
Trevor, J. (2008). Can Compensation Be Strategic? A Review of Compensation Management Practice in Leading Multinational Firms, Cambridge Judge Business School.
Verma, P., & Sharma, R. R. K.  (2019). The linkages between business strategies, culture, and compensation using Miles & Snow’s and Hofstede culture framework in conglomerate firms, Benchmarking: An International Journal,  26(4), 1132-1160.
Vohs, K., Mead, N., & Goode, M. (2008). Merely activating the concept of money changes personal and interpersonal behavior, Current Directions in Psychological Science, 17, 208–212.
Wadström, P. (2018). Aligning corporate and business strategy: managing the balance, Journal of Business Strategy,  40(4), 44-52.
Zhou, X., Vohs, K., & Baumeister, R. (2009). The symbolic power of money: Reminders of money alter social distress and physical pain, Psychological Science. 20, 700–706