رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه/تهران

2 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش پژوهش توصیفی ،همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود و تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری داده ها از ابزارهای زیر استفاده گردید که عبارتند از الف: انطباق پذیری مسیر شغلی،ب: سرمایه روانشناختی ج:هوش معنوی و د: خودکارآمدی شغلی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازآمارتوصیفی(میانگین و نمودار و...) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی و تحلیل مسیر)استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS  نسخة 22مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد،بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با نقش میانجی خودکارامدی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خودکارآمدی و هوش معنوی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خود کارآمدی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان

نویسندگان [English]

  • Aras Rasouli 1
  • Afsaneh Tajik 2
1 Assistant Professor of Azad University
2 M.A Student, Tehran Shomal University, Tehran, iran
چکیده [English]

هدف پژوهش حاضر رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش پژوهش توصیفی ،همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود و تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری داده ها از ابزارهای زیر استفاده گردید که عبارتند از الف: انطباق پذیری مسیر شغلی،ب: سرمایه روانشناختی ج:هوش معنوی و د: خودکارآمدی شغلی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازآمارتوصیفی(میانگین و نمودار و...) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی و تحلیل مسیر)استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخة 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد،بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با نقش میانجی خودکارامدی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خودکارآمدی و هوش معنوی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خود کارآمدی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • انطباق پذیری مسیر شغلی
  • سرمایه روانشناختی
  • هوش معنوی و خودکارآمدی شغلی
  1. - رحیمی نژاد . پ(1390). رابطه بین سبک های رهبری اخلاقی،حمایتی و ستمگرانه با اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی در کارکنان شرکت آتی لوله سپاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه واحد خوراسگان.
  2. - رحیمی پور، محسن و کرمی،اسحق.(1393). نقش واسطه گری هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد).طب توان بخشی.3(3).72-81.
  3. - سلطان زاده،شیدا. (1391). بررسی مولفه های سرمایه روان شناختی با انطباق پذیری مسیرشغلی در بین کارکنان شرکت صنایع گیتی پسند. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  4. - سلطان زاده،شیدا؛ عابدی،محمدرضا؛ باغبان،ایران. (1395). پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی کارکنان مراکز صنعتی براساس مولفه های سرمایه روان شناختی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت.1(5).19-30.
  5. -سمیعی،فاطمه؛باغبان،ایران؛عابدی،محمدرضا و حسینیان،سیمیم.(1395).نظریه های مشاوره مسیر شغلی.اصفهان:جهاد دانشگاهی.
  6. - شیخ الاسلامی، راضیه و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. -صفری،معصومه؛ربیعی،محمد و مصباح،نسرین.(1395).بررسی عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی.3(43).
  7. - عسکری،مهرآتا؛حیدری،علیرضا؛عسگری،پرویز.(1394).رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روان شناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان.پژوهش در نظام های آموزشی.9(31).190-163.
  8. - قشقایی زاده، نصراله؛ حسین پور، محمد.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی ، هوش عاطفی ، خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان. زن و مطالعات خانواده . 5(18).125-105.
  9. - گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمد رضا.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه مطالعات سازمانی.1(13).66-54.
  10. - محمدی،اسماعیل؛نیلفروشان،پریسا و سلیمی،سمانه.(1395).تاثیر مشاوره شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.1(63).80-89.
  11. -مرعشیان،فاطمه سادات؛نادری،فرح. (1392).رابطه فرهنگ سسازمانی ،هوش هیجانی و سرمایه روان شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.3(53).112-121.
  12. -موسوی،هاجرالسادات.(1393). بررسی رابطه موضع کنترل، هوش معنوی، با انطباق پذیری مسیرشغلی مدیران آموزش و پرورش شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
  13. - نجار اصل،ص.(1389).رابطه بین برخی متغیرهای مهم انگیزش شغلی با رفتار مدنی سازمانی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 6، یافته های نو در روان شناسی.5(16).83-96.
  14. -یوسفی،زهرا.(1390). بررسی روابط عوامل فردی و موقعیتی با خودکارآمدی و انطباق‌‌پذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان. پایان نامه دکترای تخصصی. دانشگاه اصفهان.
  15. -. Avey, J.B., Luthans, F., & Jensen, S. (2009). Psychological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Human Resource Management, 485, 677-693.
  16. -Bandura, A. (1997). Cognitive process in meditation behavioral change, Journal personality and social psychology, 35.125-139.
  17. -Havenga , M.(2011). the relationship between career adaptability and academic achievement in the course of life design counseling. Department of educational psychology. University of Pretoria.
  18. - Hirsch, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of vocational behavior, 74(2), 145-155.
  19. - Lent, R.W. (2013).Career Life Preparedness: Revisiting career plaining and adjustment in the new workplace. The career development quarterly, 61(1).2-14.
  20. -Lopez, P., Ammo, L., and Martin, J. (2006).reliable signaling by chemical cues of male traits and health state in male Lizards, Lacerta Monti cola. Journal Chemical Ecology .32(2).473-488.
  21. -Luthans F, Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological Capital: Development the Human Competitive Edge. Oxford England: Oxford University PRESS.
  22. -Luthans F, Luthans k, Luthans BC. (2004).positive psychological Capital: Going bgehond human and social capital. Bus horiz .47(1).45-50.
  23. - Luthans F, Jensen SM. Hope A new positive strength for human resource development. Human Resource Development Review.1 (3).304-322.
  24. -McMahon,M.,Watson. & Bemrose, J. (2012).Career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older woman. Journal of vocational behavior 80, 762-768.
  25. -Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publisher.
  26. -Robbins S, Millet B, Caccioppe R, W ATERS Marsh T. (1998).Organizational behavior, Australia Hall.
  27. -Savakis, M.L. (2013).The theory and practice of career construction in R.W.Lent & S.D. Brown, career development and counseling: putting theory and research to work. Hoboken New Jersey: John Wiley & Sons.
  28. -Savakis, M.L. (2002).Career construction: A developmental theory of vocational behavior. Career Choice and Development, 4,247-205.
  29. -Savakis, M.L. (2012). Career adapt – abilities scale: construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 81.1-13.
  30. -Schaufeli W.B. & Marisa S. (2007). Efficacy or inefficacy that is the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs, Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177_196.
  31. -Snyder, C .R. (2002).Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquire, 13(4), 249-275.
  32. -Vaughan F. what is Spiritual intelligence? Journal Humanistic psychology .42(2).16-33.
  33. -Wolman RN. (2007).Spiritual quotient questionnaire. Available from: www. Conscious_ pursuits’.com.
  34. -Zohar D, Marshall A. (2006). SQ: Spiritual intelligence. London: Bloomsbury.
  35. - رحیمی نژاد . پ(1390). رابطه بین سبک های رهبری اخلاقی،حمایتی و ستمگرانه با اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی در کارکنان شرکت آتی لوله سپاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه واحد خوراسگان.
  36. - رحیمی پور، محسن و کرمی،اسحق.(1393). نقش واسطه گری هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد).طب توان بخشی.3(3).72-81.
  37. - سلطان زاده،شیدا. (1391). بررسی مولفه های سرمایه روان شناختی با انطباق پذیری مسیرشغلی در بین کارکنان شرکت صنایع گیتی پسند. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  38. - سلطان زاده،شیدا؛ عابدی،محمدرضا؛ باغبان،ایران. (1395). پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی کارکنان مراکز صنعتی براساس مولفه های سرمایه روان شناختی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت.1(5).19-30.
  39. -سمیعی،فاطمه؛باغبان،ایران؛عابدی،محمدرضا و حسینیان،سیمیم.(1395).نظریه های مشاوره مسیر شغلی.اصفهان:جهاد دانشگاهی.
  40. - شیخ الاسلامی، راضیه و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. -صفری،معصومه؛ربیعی،محمد و مصباح،نسرین.(1395).بررسی عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی.3(43).
  41. - عسکری،مهرآتا؛حیدری،علیرضا؛عسگری،پرویز.(1394).رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روان شناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان.پژوهش در نظام های آموزشی.9(31).190-163.
  42. - قشقایی زاده، نصراله؛ حسین پور، محمد.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی ، هوش عاطفی ، خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان. زن و مطالعات خانواده . 5(18).125-105.
  43. - گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمد رضا.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه مطالعات سازمانی.1(13).66-54.
  44. - محمدی،اسماعیل؛نیلفروشان،پریسا و سلیمی،سمانه.(1395).تاثیر مشاوره شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.1(63).80-89.
  45. -مرعشیان،فاطمه سادات؛نادری،فرح. (1392).رابطه فرهنگ سسازمانی ،هوش هیجانی و سرمایه روان شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.3(53).112-121.
  46. -موسوی،هاجرالسادات.(1393). بررسی رابطه موضع کنترل، هوش معنوی، با انطباق پذیری مسیرشغلی مدیران آموزش و پرورش شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
  47. - نجار اصل،ص.(1389).رابطه بین برخی متغیرهای مهم انگیزش شغلی با رفتار مدنی سازمانی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 6، یافته های نو در روان شناسی.5(16).83-96.
  48. -یوسفی،زهرا.(1390). بررسی روابط عوامل فردی و موقعیتی با خودکارآمدی و انطباق‌‌پذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان. پایان نامه دکترای تخصصی. دانشگاه اصفهان.
  49. -. Avey, J.B., Luthans, F., & Jensen, S. (2009). Psychological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Human Resource Management, 485, 677-693.
  50. -Bandura, A. (1997). Cognitive process in meditation behavioral change, Journal personality and social psychology, 35.125-139.
  51. -Havenga , M.(2011). the relationship between career adaptability and academic achievement in the course of life design counseling. Department of educational psychology. University of Pretoria.
  52. - Hirsch, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of vocational behavior, 74(2), 145-155.
  53. - Lent, R.W. (2013).Career Life Preparedness: Revisiting career plaining and adjustment in the new workplace. The career development quarterly, 61(1).2-14.
  54. -Lopez, P., Ammo, L., and Martin, J. (2006).reliable signaling by chemical cues of male traits and health state in male Lizards, Lacerta Monti cola. Journal Chemical Ecology .32(2).473-488.
  55. -Luthans F, Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological Capital: Development the Human Competitive Edge. Oxford England: Oxford University PRESS.
  56. -Luthans F, Luthans k, Luthans BC. (2004).positive psychological Capital: Going bgehond human and social capital. Bus horiz .47(1).45-50.
  57. - Luthans F, Jensen SM. Hope A new positive strength for human resource development. Human Resource Development Review.1 (3).304-322.
  58. -McMahon,M.,Watson. & Bemrose, J. (2012).Career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older woman. Journal of vocational behavior 80, 762-768.
  59. -Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publisher.
  60. -Robbins S, Millet B, Caccioppe R, W ATERS Marsh T. (1998).Organizational behavior, Australia Hall.
  61. -Savakis, M.L. (2013).The theory and practice of career construction in R.W.Lent & S.D. Brown, career development and counseling: putting theory and research to work. Hoboken New Jersey: John Wiley & Sons.
  62. -Savakis, M.L. (2002).Career construction: A developmental theory of vocational behavior. Career Choice and Development, 4,247-205.
  63. -Savakis, M.L. (2012). Career adapt – abilities scale: construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 81.1-13.
  64. -Schaufeli W.B. & Marisa S. (2007). Efficacy or inefficacy that is the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs, Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177_196.
  65. -Snyder, C .R. (2002).Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquire, 13(4), 249-275.
  66. -Vaughan F. what is Spiritual intelligence? Journal Humanistic psychology .42(2).16-33.
  67. -Wolman RN. (2007).Spiritual quotient questionnaire. Available from: www. Conscious_ pursuits’.com.
  68. -Zohar D, Marshall A. (2006). SQ: Spiritual intelligence. London: Bloomsbury.
  69. - رحیمی نژاد . پ(1390). رابطه بین سبک های رهبری اخلاقی،حمایتی و ستمگرانه با اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی در کارکنان شرکت آتی لوله سپاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه واحد خوراسگان.
  70. - رحیمی پور، محسن و کرمی،اسحق.(1393). نقش واسطه گری هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد).طب توان بخشی.3(3).72-81.
  71. - سلطان زاده،شیدا. (1391). بررسی مولفه های سرمایه روان شناختی با انطباق پذیری مسیرشغلی در بین کارکنان شرکت صنایع گیتی پسند. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  72. - سلطان زاده،شیدا؛ عابدی،محمدرضا؛ باغبان،ایران. (1395). پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی کارکنان مراکز صنعتی براساس مولفه های سرمایه روان شناختی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت.1(5).19-30.
  73. -سمیعی،فاطمه؛باغبان،ایران؛عابدی،محمدرضا و حسینیان،سیمیم.(1395).نظریه های مشاوره مسیر شغلی.اصفهان:جهاد دانشگاهی.
  74. - شیخ الاسلامی، راضیه و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. -صفری،معصومه؛ربیعی،محمد و مصباح،نسرین.(1395).بررسی عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی.3(43).
  75. - عسکری،مهرآتا؛حیدری،علیرضا؛عسگری،پرویز.(1394).رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روان شناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان.پژوهش در نظام های آموزشی.9(31).190-163.
  76. - قشقایی زاده، نصراله؛ حسین پور، محمد.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی ، هوش عاطفی ، خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان. زن و مطالعات خانواده . 5(18).125-105.
  77. - گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمد رضا.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه مطالعات سازمانی.1(13).66-54.
  78. - محمدی،اسماعیل؛نیلفروشان،پریسا و سلیمی،سمانه.(1395).تاثیر مشاوره شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.1(63).80-89.
  79. -مرعشیان،فاطمه سادات؛نادری،فرح. (1392).رابطه فرهنگ سسازمانی ،هوش هیجانی و سرمایه روان شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.3(53).112-121.
  80. -موسوی،هاجرالسادات.(1393). بررسی رابطه موضع کنترل، هوش معنوی، با انطباق پذیری مسیرشغلی مدیران آموزش و پرورش شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
  81. - نجار اصل،ص.(1389).رابطه بین برخی متغیرهای مهم انگیزش شغلی با رفتار مدنی سازمانی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 6، یافته های نو در روان شناسی.5(16).83-96.
  82. -یوسفی،زهرا.(1390). بررسی روابط عوامل فردی و موقعیتی با خودکارآمدی و انطباق‌‌پذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان. پایان نامه دکترای تخصصی. دانشگاه اصفهان.
  83. -. Avey, J.B., Luthans, F., & Jensen, S. (2009). Psychological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Human Resource Management, 485, 677-693.
  84. -Bandura, A. (1997). Cognitive process in meditation behavioral change, Journal personality and social psychology, 35.125-139.
  85. -Havenga , M.(2011). the relationship between career adaptability and academic achievement in the course of life design counseling. Department of educational psychology. University of Pretoria.
  86. - Hirsch, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of vocational behavior, 74(2), 145-155.
  87. - Lent, R.W. (2013).Career Life Preparedness: Revisiting career plaining and adjustment in the new workplace. The career development quarterly, 61(1).2-14.
  88. -Lopez, P., Ammo, L., and Martin, J. (2006).reliable signaling by chemical cues of male traits and health state in male Lizards, Lacerta Monti cola. Journal Chemical Ecology .32(2).473-488.
  89. -Luthans F, Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological Capital: Development the Human Competitive Edge. Oxford England: Oxford University PRESS.
  90. -Luthans F, Luthans k, Luthans BC. (2004).positive psychological Capital: Going bgehond human and social capital. Bus horiz .47(1).45-50.
  91. - Luthans F, Jensen SM. Hope A new positive strength for human resource development. Human Resource Development Review.1 (3).304-322.
  92. -McMahon,M.,Watson. & Bemrose, J. (2012).Career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older woman. Journal of vocational behavior 80, 762-768.
  93. -Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publisher.
  94. -Robbins S, Millet B, Caccioppe R, W ATERS Marsh T. (1998).Organizational behavior, Australia Hall.
  95. -Savakis, M.L. (2013).The theory and practice of career construction in R.W.Lent & S.D. Brown, career development and counseling: putting theory and research to work. Hoboken New Jersey: John Wiley & Sons.
  96. -Savakis, M.L. (2002).Career construction: A developmental theory of vocational behavior. Career Choice and Development, 4,247-205.
  97. -Savakis, M.L. (2012). Career adapt – abilities scale: construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 81.1-13.
  98. -Schaufeli W.B. & Marisa S. (2007). Efficacy or inefficacy that is the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs, Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177_196.
  99. -Snyder, C .R. (2002).Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquire, 13(4), 249-275.
  100. -Vaughan F. what is Spiritual intelligence? Journal Humanistic psychology .42(2).16-33.
  101. -Wolman RN. (2007).Spiritual quotient questionnaire. Available from: www. Conscious_ pursuits’.com.
  102. -Zohar D, Marshall A. (2006). SQ: Spiritual intelligence. London: Bloomsbury.
  103. - رحیمی نژاد . پ(1390). رابطه بین سبک های رهبری اخلاقی،حمایتی و ستمگرانه با اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی در کارکنان شرکت آتی لوله سپاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه واحد خوراسگان.
  104. - رحیمی پور، محسن و کرمی،اسحق.(1393). نقش واسطه گری هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد).طب توان بخشی.3(3).72-81.
  105. - سلطان زاده،شیدا. (1391). بررسی مولفه های سرمایه روان شناختی با انطباق پذیری مسیرشغلی در بین کارکنان شرکت صنایع گیتی پسند. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  106. - سلطان زاده،شیدا؛ عابدی،محمدرضا؛ باغبان،ایران. (1395). پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی کارکنان مراکز صنعتی براساس مولفه های سرمایه روان شناختی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت.1(5).19-30.
  107. -سمیعی،فاطمه؛باغبان،ایران؛عابدی،محمدرضا و حسینیان،سیمیم.(1395).نظریه های مشاوره مسیر شغلی.اصفهان:جهاد دانشگاهی.
  108. - شیخ الاسلامی، راضیه و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. -صفری،معصومه؛ربیعی،محمد و مصباح،نسرین.(1395).بررسی عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی.3(43).
  109. - عسکری،مهرآتا؛حیدری،علیرضا؛عسگری،پرویز.(1394).رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روان شناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان.پژوهش در نظام های آموزشی.9(31).190-163.
  110. - قشقایی زاده، نصراله؛ حسین پور، محمد.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی ، هوش عاطفی ، خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان. زن و مطالعات خانواده . 5(18).125-105.
  111. - گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمد رضا.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه مطالعات سازمانی.1(13).66-54.
  112. - محمدی،اسماعیل؛نیلفروشان،پریسا و سلیمی،سمانه.(1395).تاثیر مشاوره شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.1(63).80-89.
  113. -مرعشیان،فاطمه سادات؛نادری،فرح. (1392).رابطه فرهنگ سسازمانی ،هوش هیجانی و سرمایه روان شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.3(53).112-121.
  114. -موسوی،هاجرالسادات.(1393). بررسی رابطه موضع کنترل، هوش معنوی، با انطباق پذیری مسیرشغلی مدیران آموزش و پرورش شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
  115. - نجار اصل،ص.(1389).رابطه بین برخی متغیرهای مهم انگیزش شغلی با رفتار مدنی سازمانی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 6، یافته های نو در روان شناسی.5(16).83-96.
  116. -یوسفی،زهرا.(1390). بررسی روابط عوامل فردی و موقعیتی با خودکارآمدی و انطباق‌‌پذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان. پایان نامه دکترای تخصصی. دانشگاه اصفهان.
  117. -. Avey, J.B., Luthans, F., & Jensen, S. (2009). Psychological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Human Resource Management, 485, 677-693.
  118. -Bandura, A. (1997). Cognitive process in meditation behavioral change, Journal personality and social psychology, 35.125-139.
  119. -Havenga , M.(2011). the relationship between career adaptability and academic achievement in the course of life design counseling. Department of educational psychology. University of Pretoria.
  120. - Hirsch, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of vocational behavior, 74(2), 145-155.
  121. - Lent, R.W. (2013).Career Life Preparedness: Revisiting career plaining and adjustment in the new workplace. The career development quarterly, 61(1).2-14.
  122. -Lopez, P., Ammo, L., and Martin, J. (2006).reliable signaling by chemical cues of male traits and health state in male Lizards, Lacerta Monti cola. Journal Chemical Ecology .32(2).473-488.
  123. -Luthans F, Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological Capital: Development the Human Competitive Edge. Oxford England: Oxford University PRESS.
  124. -Luthans F, Luthans k, Luthans BC. (2004).positive psychological Capital: Going bgehond human and social capital. Bus horiz .47(1).45-50.
  125. - Luthans F, Jensen SM. Hope A new positive strength for human resource development. Human Resource Development Review.1 (3).304-322.
  126. -McMahon,M.,Watson. & Bemrose, J. (2012).Career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older woman. Journal of vocational behavior 80, 762-768.
  127. -Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publisher.
  128. -Robbins S, Millet B, Caccioppe R, W ATERS Marsh T. (1998).Organizational behavior, Australia Hall.
  129. -Savakis, M.L. (2013).The theory and practice of career construction in R.W.Lent & S.D. Brown, career development and counseling: putting theory and research to work. Hoboken New Jersey: John Wiley & Sons.
  130. -Savakis, M.L. (2002).Career construction: A developmental theory of vocational behavior. Career Choice and Development, 4,247-205.
  131. -Savakis, M.L. (2012). Career adapt – abilities scale: construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 81.1-13.
  132. -Schaufeli W.B. & Marisa S. (2007). Efficacy or inefficacy that is the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs, Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177_196.
  133. -Snyder, C .R. (2002).Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquire, 13(4), 249-275.
  134. -Vaughan F. what is Spiritual intelligence? Journal Humanistic psychology .42(2).16-33.
  135. -Wolman RN. (2007).Spiritual quotient questionnaire. Available from: www. Conscious_ pursuits’.com.
  136. -Zohar D, Marshall A. (2006). SQ: Spiritual intelligence. London: Bloomsbury.
  137. - رحیمی نژاد . پ(1390). رابطه بین سبک های رهبری اخلاقی،حمایتی و ستمگرانه با اثربخشی سازمانی و سرمایه روان شناختی در کارکنان شرکت آتی لوله سپاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه واحد خوراسگان.
  138. - رحیمی پور، محسن و کرمی،اسحق.(1393). نقش واسطه گری هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد).طب توان بخشی.3(3).72-81.
  139. - سلطان زاده،شیدا. (1391). بررسی مولفه های سرمایه روان شناختی با انطباق پذیری مسیرشغلی در بین کارکنان شرکت صنایع گیتی پسند. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  140. - سلطان زاده،شیدا؛ عابدی،محمدرضا؛ باغبان،ایران. (1395). پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی کارکنان مراکز صنعتی براساس مولفه های سرمایه روان شناختی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت.1(5).19-30.
  141. -سمیعی،فاطمه؛باغبان،ایران؛عابدی،محمدرضا و حسینیان،سیمیم.(1395).نظریه های مشاوره مسیر شغلی.اصفهان:جهاد دانشگاهی.
  142. - شیخ الاسلامی، راضیه و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی. -صفری،معصومه؛ربیعی،محمد و مصباح،نسرین.(1395).بررسی عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی.3(43).
  143. - عسکری،مهرآتا؛حیدری،علیرضا؛عسگری،پرویز.(1394).رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روان شناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان.پژوهش در نظام های آموزشی.9(31).190-163.
  144. - قشقایی زاده، نصراله؛ حسین پور، محمد.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی ، هوش عاطفی ، خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان. زن و مطالعات خانواده . 5(18).125-105.
  145. - گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمد رضا.(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه مطالعات سازمانی.1(13).66-54.
  146. - محمدی،اسماعیل؛نیلفروشان،پریسا و سلیمی،سمانه.(1395).تاثیر مشاوره شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.1(63).80-89.
  147. -مرعشیان،فاطمه سادات؛نادری،فرح. (1392).رابطه فرهنگ سسازمانی ،هوش هیجانی و سرمایه روان شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.3(53).112-121.
  148. -موسوی،هاجرالسادات.(1393). بررسی رابطه موضع کنترل، هوش معنوی، با انطباق پذیری مسیرشغلی مدیران آموزش و پرورش شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران.
  149. - نجار اصل،ص.(1389).رابطه بین برخی متغیرهای مهم انگیزش شغلی با رفتار مدنی سازمانی کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 6، یافته های نو در روان شناسی.5(16).83-96.
  150. -یوسفی،زهرا.(1390). بررسی روابط عوامل فردی و موقعیتی با خودکارآمدی و انطباق‌‌پذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان. پایان نامه دکترای