مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان تهران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیهی مدرسان مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان تهران در سال تحصیلی 93-1394 است که حجم کامل آن برابر210 نفر است از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 118(50 زن و 68 مرد) نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها عبارتاند از: پرسشنامه حالتهای مثبت روانشناختی رجایی و همکاران و پرسشنامه رضایت شغلی هستند. تحلیل آماری با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آنالیز واریانس چندمتغیره در نرمافزار spss صورت گرفت. یافتهها نشان داد که بین حالتهای مثبت روانشناختی و رضایتمندی شغلی رابطه معنیدار مثبت (01/0 ≥P) وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد، بین مولفههای حالتهای مثبت روانشناختی و رضایتمندی شغلی نیز رابطه معنیدار مثبت (01/0 ≥P) وجود دارد و مولفههای حالتهای مثبت روانشناختی 66 درصد از واریانس رضایتمندی شغلی را تبیین مینمایند. همچنین نتایج آنالیز واریانس چندمتغیره نشان داد، بین نمرات زنان و مردان در مولفههای حالتهای مثبت روانشناختی تفاوت وجود ندارد اما بین نمرات دو گروه در رضایتمندی شغلی تفاوت معنیدار (01/0 ≥P) وجود دارد. عواطف مثبت یکی از عوامل موثر در رضایت شغلی است، پیشنهاد میگردد که توجه به عواطف مثبت بهعنوان یکی از راهکاراهای افزایش رضایتمندی شغلی در سازمانها و موسسات بهکار رود.
بریری، ماهرخ. (1384). بررسی رضایت شغلی و صفات شخصیت در معلمان. دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
بهرامی، جمیله. (1390). روانشناسی مثبت فکر. برگرفته از سایت www.Google.com
پوربهار، نفیسه. (1376). بررسی رابطه میان انگیزش با رضایت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی. چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد 77-76، جلد اول، شماره 120.
ریاحی مدوار، مرضیه. (1385). بررسی رابطه امیدواری و شادکامی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت لوله و ماشینسازی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
زاهد بابلان، عادل، قاسمپور، عبداله، و حسنزاده، شهناز. (1390). نقش بخشش و سرسختی روان-شناختی در پیشبینی امید. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال دوازدهم، شماره 3.
زندیپور، طیبه، و یادگاری، هاجر. (1386). ارتباط بخشش با رضایت از زندگی در بانوان دانشجوی متاهل غیربومی دانشگاههای تهران. مطالعات زنان، سال 5، شماره 3.
علیپور، احمد، و اعراب شیبانی، خدیجه. (1390). رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال ششم، شماره 22.
کشاورز، امیر، مهرابی، حسینعلی، و سلطانیزاده، محمد. (1388). پیشبینیکنندههای روانشناختی رضایت از زندگی. روانشناسی تحولی- روانشناسان ایرانی، سال ششم، شماره 22.
یوسفیان، جواد. (1383). بررسی وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان. سازمان آموزش و پرورش استان یزد.
Aspin, W. L., Richter, L., & Hoffman, R. (2001). Understanding How Optimism Work:an Examination of Optimisms Adaptive Moderation of Belief and Behavior, Research and Practice, 26:217-238.
Caroline, B. B. (2004). Migration Theory: talking across discipline, New York, Rutledge.
Carr, A. (2004). Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths, Brunner-Routledge.
Chen, L-H., Liaw, S.Y & Lee, T.Z (2003). Using an HRM pattern approach to examine the productivity of manufacturing firms –an empirical study, International Journal of Manpower. Vol. 24 No. 3.
Diener, E., Suh, E., Lucas, R., & Smith, H. (1999). Subjective Well-Being, Psychological Bulletin, 125:273-302.
Lawler-Row, K.A., Karremans, C., & Scott, C. (2008). Forgiveness, physiological reactivity and health: The role of anger. International Journal of Psychophysiology, 68, 51-58.
Luthans, S. M.& Jensen.(2008). Hope: A New Positive Strength for Human Resource Development. Human Resource Development Review, 1(3), 304-322.
Maltby, John, Liza Day, and Louise Barber. (2004). “Forgiveness and Mental Health Variables: Interpreting the Relationship Using an Adaptational-Continuum Model of Personality and Coping.” Personality and Individual Differences 37(8):1629–1641.
Riemann, R., Angleitner, A., & Strelau, J. (1997). Genetic and Environmental Influences on Personality, Journal of Personality, 66:525-554.
Seligman, Martin E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Simon and Schuster. p xi.
Seligman, Martin., Csikszentmihalyi, Mihaly (2000). "Positive Psychology: An Introduction". American Psychologist 55 (1): 5–14.
Seligman, M. (1998). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life, New York, Pocket Books.
Seligman, M. E. P., Rashid, T., & Parks, A. C. (2005). Positive psychotherapy. American Psycho- logist, 61, 774-788.
Seligman, M.E. P., Steen, T. A., Park, N. & Peterson,C.(2005). Positive Psychology Progress: Empirical Validation of Interventions. American Psychologist. 60(5), 410–421.
Tse, W. S., & Yip, T. H. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychological well-being: Implication for interpersonal theory of depression. Personality and Individual Differences, 46, 365-368.
Warr, P. (1999). Well Being and the Work Place, New York.
Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S., & Drane, J. W. (2005). Adolescent health-related quality of life and perceived satisfaction with life. Quality of Life Research, 14, 1573-1584.
عزیزی, رحمان, احمدی پور, لقمان, & کریمی, سید بهاالدین. (1394). بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان. مشاوره شغلی و سازمانی, 7(23), 123-138.
MLA
رحمان عزیزی; لقمان احمدی پور; سید بهاالدین کریمی. "بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان", مشاوره شغلی و سازمانی, 7, 23, 1394, 123-138.
HARVARD
عزیزی, رحمان, احمدی پور, لقمان, کریمی, سید بهاالدین. (1394). 'بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان', مشاوره شغلی و سازمانی, 7(23), pp. 123-138.
VANCOUVER
عزیزی, رحمان, احمدی پور, لقمان, کریمی, سید بهاالدین. بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان. مشاوره شغلی و سازمانی, 1394; 7(23): 123-138.