تحقیق حاضر با عنوان نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران می باشد، این تحقیق در پی یافتن پاسخ به دو سئوال پژوهشی ذیل است: 1 نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران کدامند. 2 آیا بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت وجود دارد. روش تحقیق توصیفی می باشد و با استفاده از یکی از فنون نیازسنجی تحت عنوان فن دلفی، شرح وظایف دبیران و اهداف دوره های آموزش ضمن خدمت آنها، اطلاعات جمع آوری و پژوهش حاضر انجام شد. جامعه آماری شامل تعداد 1287 نفر( 1188 نفر دبیر و 99 نفر مدیر می باشد بر اساس جدول مورگان تعداد 370 نفر(290 نفر دبیر و 80 نفر مدیر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود یک پرسشنامه باز پاسخ و یک پرسشنامه بسته پاسخ که شامل 49 گویه بود. پایایی پرسشنامه نهایی برابر با 94/ است. در پاسخ به سوال اول تحقیق، نتایج زیر بدست آمد: : 1 نمونه های تحقیق در اکثر گویه ها، اهمیت نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس را در حد زیاد رو به بالا تشخیص دادند. 2 نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران تا اولویت پانزدهم به ترتیب اولویت عبارتند از: 1 - آشنائی با روشها و فنون تدریس 2- آشنائی با فنون اداره و مدیریت کلاس درس 3 - آشنائی با نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی 4 - افزایش سطح معلومات و دانش علمی در زمینه موضوعات درسی 5 - آشنائی با نحوه ارزشیابی و سنجش یادگیری دانش آموزان 6 - آشنائی با چگونگی تشخیص تفاوتهای فردی دانش آموزان و استفاده از ظرفیتهای ذهنی آنان 7 -آشنائی با اصول و شیوه های تعلیم و تربیت اسلامی 8 - آشنائی با روشهای ایجاد عادت صحیح مطالعه و تحقیق در دانش آموزان 9 - آشنائی با نحوه طراحی انواع آزمونها 10 - آشنائی با آموزش نماز و احکام ضروری و مرتبط با آن 11 - آشنائی با روشهای جذب دانش آموزان به نماز 12 - آشنائی با روشهای پرورش اخلاقی دانش آموزان 13 - آشنائی با روخوانی قرآن مجید 14 - آشنائی با طرح درس 15 - آشنائی با تربیت قرآنی و راهکارهای آن. در پاسخ به سئوال دوم تحقیق، نتیجه زیر بدست آمد: بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت معنی داری وجود ندارد.
ﻃﺎﻟﺐ زاده, ﻣﺤﺴﻦ, عارفی, محبوبه, ﻣﺤﻤﺪی چمردانی, ﻫﺎﺷﻢ. (1387). نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندر عباس از دیدگاه دبیران و مدیران. مشاوره شغلی و سازمانی, 3(2), -.
MLA
ﻣﺤﺴﻦ ﻃﺎﻟﺐ زاده; محبوبه عارفی; ﻫﺎﺷﻢ ﻣﺤﻤﺪی چمردانی. "نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندر عباس از دیدگاه دبیران و مدیران". مشاوره شغلی و سازمانی, 3, 2, 1387, -.
HARVARD
ﻃﺎﻟﺐ زاده, ﻣﺤﺴﻦ, عارفی, محبوبه, ﻣﺤﻤﺪی چمردانی, ﻫﺎﺷﻢ. (1387). 'نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندر عباس از دیدگاه دبیران و مدیران', مشاوره شغلی و سازمانی, 3(2), pp. -.
VANCOUVER
ﻃﺎﻟﺐ زاده, ﻣﺤﺴﻦ, عارفی, محبوبه, ﻣﺤﻤﺪی چمردانی, ﻫﺎﺷﻢ. نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندر عباس از دیدگاه دبیران و مدیران. مشاوره شغلی و سازمانی, 1387; 3(2): -.