هویت شغلی: ساختار عاملی ، روائی و پایائی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 شهرکرد فرهنگیان خیابان لقمان کوچه 10 پلاک 3. طبقه 2

2 گروه مشاوره دانشگاه شهرکرد

3 گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا

10.48308/jcoc.2025.241342.1518

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه هویت شغلی در بین دانشجویان دانشگاه شهرکرد انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و در دسته مطالعات اعتبارسنجی قرار دارد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه شهرکرد در سال ۱۴۰۴ بود. نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس انجام شد و ۵۰۰ دانشجو (۳۲۰ زن، ۱۸۰ مرد) از مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هویت شغلی(VIM) و دو مقیاس انطباق‌پذیری مسیر شغلی(CAAS) و شاخص اشتغال‌پذیری (EI) برای بررسی روایی سازه بود. داده‌ها به دو گروه برای تحلیل عاملی اکتشافی(250=n) و تاییدی (250=n) تقسیم شد. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس، پس از حذف دو گویه با بارهای عاملی کمتر از 4/0، یک عامل با ارزش ویژه 5/12 استخراج کرد که 54/63 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کرد. تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش ساختار تک‌عاملی را تأیید کرد (CMIN/DF=2.41; TLI=0.95; CFI=0.96; RMSEA=0.058). روایی همگرا از طریق همبستگی هویت شغلی با انطباق‌پذیری مسیر شغلی و اشتغال‌پذیری در سطح 01/0 تأیید شد. پایایی ابزار نیز با آلفای کرونباخ، ضریب امگا، گاتمن، ترکیبی و بازآزمائی در محدوده 87/0 تا 95/0تأیید شد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد پرسشنامه هویت شغلی از ساختار عاملی، روائی و پایائی مناسبی برخوردار است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

vocational identity : validity and Reliability

نویسندگان [English]

  • Rezvan Salehi 1
  • Youssof Piltan 2
  • Fatemeh taheri kale masihi 2
  • Daniyal Ghajari 2
  • Simin Hosseinian 3
1 shahrekord university
2 Shahrekord U
3 Alzahra university
چکیده [English]

Objective: The present study aimed to investigate the factor structure, validity, and reliability of the Persian version of the Vocational Identity Questionnaire among students at Shahrekord University. Method: This research employed a descriptive correlational design, categorized as a psychometric validation study. The statistical population comprised students from Shahrekord University in the year 1404 (Iranian calendar). A convenience sampling method was used, selecting 500 students (320 female, 180 male) from various academic levels. The research instruments included the Vocational Identity Measure (VIM) for factor structure analysis and two scales, the Career Adaptabilities Scale (CAAS) and the Employability Index (EI), for construct validity assessment. Data were randomly divided into two groups for exploratory factor analysis (n=250) and confirmatory factor analysis (n=250). Findings: Exploratory factor analysis, using the Principal Component Analysis method with Varimax rotation and after removing two items with factor loadings below 0.4, extracted a single factor with an eigenvalue of 12.5, explaining 63.54% of the total variance. Subsequently, confirmatory factor analysis confirmed the fit of the single-factor structure (TLI=0.95; CFI=0.96; RMSEA=0.058). Convergent validity was supported through the correlation of vocational identity with career adaptability and employability at a significance level of p < 0.01. The reliability of the instrument was also confirmed using Cronbach’s alpha, Omega coefficient, and split-half reliability, ranging from 0.87 to 0.92. Conclusion: The findings indicate that the Vocational Identity Questionnaire possesses an appropriate factor structure,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vocational Identity Questionnaire
  • Factor Structure
  • Validity
  • Reliability