از بازآفرینی مسیر شغلی تا ادراک موفقیت شغلی: واکاوی نقش استخدام‌پذیری و حمایت سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران

10.48308/jcoc.2025.241871.1526

چکیده

هدف: با تحول الگوهای اشتغال در دنیای معاصر، درک موفقیت شغلی دیگر صرفاً بر مبنای مسیرهای شغلی خطی و سازمان‌محور تعریف نمی‌شود، بلکه نیازمند الگوهای خودراهبر و منعطف است. در این میان، بازآفرینی مسیر شغلی به عنوان فرآیندی آگاهانه برای بازطراحی اهداف، نقش‌ها، مهارت‌ها و محیط کاری، نقشی کلیدی در شکل‌دهی به تجربه و ادراک موفقیت شغلی دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازآفرینی مسیر شغلی بر ادراک موفقیت شغلی با درنظرگرفتن نقش میانجی ادراک استخدام‌پذیری و نقش تعدیل‌گر حمایت سازمانی ادراک‌شده است. روش: برای تحقق هدف پژوهش از روش پیمایش و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. پرسشنامه پژوهش میان 497 نفر از کارکنان شرکت‌های کارگزاری بازار سرمایه ایران به صورت تصادفی توزیع شد. نرم‌افزار اسمارت پی‌ال اس 3 برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، بازآفرینی مسیر شغلی تأثیر مثبتی بر ادراک موفقیت شغلی دارد و این اثر از طریق ادراک استخدام‌پذیری میانجی‌گری می‌شود. به‌علاوه، حمایت سازمانی ادراک‌شده در این رابطه نقش تعدیل‌گر ایفا می‌کند. نتیجه‌گیری: ادراک موفقیت شغلی مفهومی است که هم از طریق عاملیت فردی و تسهیل مداخلاتی مانند بازآفرینی مسیر شغلی توسط خودِ فرد حاصل می‌شود و هم تابع حمایت‌های سازمانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Career Crafting to Perception of Career Success: Exploring the Role of Employability and Organizational Support

نویسندگان [English]

  • Elham Ebrahimi 1
  • Shayan Malekian 2
  • Vahid Salimi beni 2
1 Institute for Humanities and Cultural Studies
2 University of Tehran
چکیده [English]

Objective: With the transformation of employment patterns in the contemporary world, the perception of career success is no longer defined solely based on linear and organization-centered career paths, but rather requires self-directed and flexible models. In this regard, career crafting, as a deliberate process of redesigning goals, roles, skills, and the work environment, plays a key role in shaping the experience and perception of career success. The purpose of this study is to examine the effect of career crafting on the perception of career success, considering the mediating role of perceived employability and the moderating role of perceived organizational support. Method: To achieve the research objective, a survey method and structural equation modeling were employed. The research questionnaire was randomly distributed among 497 employees of brokerage firms in Iran’s capital market. Smart PLS 3 software was used for data analysis. Findings: The findings showed that career crafting has a positive effect on the perception of career success, and this effect is mediated by perceived employability. In addition, perceived organizational support plays a moderating role in this relationship. Conclusion: The perception of career success is a concept that results both from individual agency through self-driven interventions such as career crafting, and from organizational support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Crafting
  • Perceived Career Success
  • Perceived Employability
  • Perceived Organizational Support