تاثیر تناسب فرد-سازمان و تناسب فرد-شغل بر وفاداری سازمانی معلمان: نقش واسطه‌گری جاافتادگی شغلی (مورد مطالعه: معلمان شهر کاشان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

10.48308/jcoc.2025.241064.1508

چکیده

مقدمه: وفاداری سازمانی، مفهومی است که اخیراً توجه فراوانی را در محیط‌های آموزشی به خود جلب کرده است. دلیل تاکید روزافزون بر این مفهوم را می‌توان نقشی دانست که در تحقق اهداف سازمانی ایفاء می‌نماید. تحقق وفاداری سازمانی مستلزم وجود متغیرها و سازه‌های متعددی است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تناسب فرد-سازمان و تناسب فرد-شغل بر وفاداری سازمانی معلمان با نقش واسطه‌گری جاافتادگی شغلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی و جامعه‌آماری پژوهش، شامل معلمان شهر کاشان به تعداد 3358 نفر بود که حجم نمونه با استفاده از الگوی مونت-کارلو و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 405 نفر بدست آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های تناسب فرد–سازمان، تناسب فرد-شغل، وفاداری سازمانی و جاافتادگی شغلی بود. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای تناسب فرد-سازمان (71/0)، تناسب فرد-شغل (87/0)، جاافتادگی شغلی (76/0) و وفاداری سازمانی (77/0) بدست آمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین هر چهار متغیر تناسب فرد-سازمان (50/60±0/3)، تناسب فرد-شغل (65/22±0/3)، جاافتادگی شغلی (55/41±0/3) و وفاداری سازمانی (55/18±0/3) بالاتر از نمره ملاک 3 بود. ضریب مسیر متغیرها نشان داد تناسب فرد-سازمان با (463/0=Beta)، تناسب فرد-شغل (276/0=Beta) و جاافتادگی شغلی (253/0=Beta) روی وفاداری سازمانی معلمان، تأثیر مثبت و معنادار دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود با درک عوامل موثر بر تناسب سازمانی و شغلی معلمان، فرایند استخدام و انتخاب معلمان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که افراد انتخاب شده، توانایی پاسخگویی به چالش‌های شغل معلمی را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Person-Organization Fit and Person-Job Fit on Teachers' Organizational Loyalty: The Mediating Role of Job embeddedness (Case Study: Teachers in Kashan City)

نویسندگان [English]

  • razieh aghababaei 1
  • Hamid Rahimi 2
1 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran
2 Associate Professor, Department of Education, Faculty of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Organizational loyalty is a concept that has recently attracted a lot of attention in educational environments. The reason for the increasing emphasis on this concept can be attributed to the role it plays in achieving organizational goals. Achieving organizational loyalty requires the existence of numerous variables and constructions. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of person-organization fit and person-job fit on teachers' organizational loyalty with the mediating role of job embeddedness. Method: The present study was a descriptive-correlational and the research population included 3358 teachers, and the sample size was 405 people using the Monte-Carlo and stratified random sampling method. The research tool included questionnaires of person-organization fit, person-job fit, organizational loyalty, and job embeddedness. The reliability of the questionnaires were obtained through Cronbach's alpha coefficient for person-organization fit (0.71), person-job fit (0.87), job embeddedness (0.76), and organizational loyalty (0.77). Results: The path coefficient of the variables showed that person-organization fit (Beta=0.463), person-job fit (Beta=0.276), and job embeddedness (Beta=0.253) have a positive &significant effect on teachers' organizational loyalty. Conclusion: the according to the results obtained from the research, it is recommended that education officials, by understanding the factors affecting the organizational and job fit of teachers, plan the process of hiring and selecting teachers in such a way that the selected individuals have the ability to respond to the challenges of the teaching profession.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Person-Organization Fit
  • Person-Job Fit
  • Organizational Loyalty
  • Job Embeddedness
  • Teachers