شناسایی و تحلیل راهکارهای مدیریت انسانیت زدایی سازمانی در بخش دولتی ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

10.48308/jcoc.2025.240475.1495

چکیده

زمینه و هدف: انسانیت‌زدایی سازمانی به وضعیتی اشاره دارد که در آن سازمان‌ها، به ویژه از طریق رفتارها و سیاست‌هایشان، ارزش و کرامت انسانی کارکنان خود را نادیده می‌گیرند. این امر می‌تواند منجر به کاهش انگیزه، بهره‌وری و رضایت شغلی کارکنان شود و حتی تأثیرات منفی بر سلامت روان آنها داشته باشد. این مطالعه با هدف شناسایی و تحلیل راهکارهای موثر بر مدیریت انسانیت‌زدایی سازمانی در بخش دولتی ایران انجام‌گرفت.

روش‌: روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌‌ هدف‌ پژوهش خبرگان ‌آگاه به موضوع ‌تحقیق بودند که برحسب انتخاب ‌هدفمند در دسترس تا مرحله اشباع، تعداد 13 نفر بعنوان نمونه‌ تحقیق مشخص‌گردید. ابزار جمع‌آوری ‌داده‌ها مصاحبه‌های‌ نیمه ساختاریافته و پرسشنامه‌های مقایسه زوجی بود، داده‌های‌کیفی جهت‌ شناسایی راهکارهای موثر بر مدیریت انسانیت‌زدایی سازمانی با شیوه تحلیل -تماتیک مبتنی بر مدل براون ‌و کلارک و داده‌های کمی با استفاده از تکنیک ‌دیمتل تحلیل شد و برای این منظور از نرم‌افزارهای Maxqda10 و Excel2016 استفاده گردید.

یافته‌ها: بعداز تحلیل داده‌ها، 200 مفهوم‌ اولیه درقالب 35 تم‌ فرعی و 15 تم ‌اصلی موثر بر مدیریت انسانیت‌زدایی سازمانی دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد، راهکار «تقویت مشارکت» بیشترین اثرگذاری را بر سایر راهکار‌ها داراست، در مقابل راهکار «توسعه‌ شغل» کمترین‌ مقدار را به خود اختصاص داده ‌است که به‌ شدت تحت ‌تاثیر راهکار‌های دیگر قرار دارد.

نتیجه‌گیری: تقویت مشارکت کارکنان در سازمان، نقش حیاتی در موفقیت و پویایی آن دارد. مشارکت فعال کارکنان منجر به افزایش بهره‌وری، نوآوری و رضایت شغلی می‌شود و در نهایت به بهبود عملکرد کلی سازمان کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Analyzing Solutions for Managing Organizational Dehumanization in the Iranian Public Sector

نویسندگان [English]

  • Zinalabdin Shajari 1
  • Adel Salavati 2
  • Masoud Bastami 3
1 Ph.D. Student, Department of public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
3 Assistant Professor, Department of public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Background and Aim: This study aimed to identify and analyze effective strategies for managing organizational dehumanization in the Iranian public sector.

Method: The research method was a mixed (qualitative - quantitative) method. The target population of the research was experts who were aware of the research topic, and 13 people were selected as the research sample based on purposive sampling available until saturation. The data collection tools were semi-structured interviews and paired comparison questionnaires. Qualitative data were analyzed using thematic analysis based on the Braun and Clark model to identify effective solutions for managing organizational dehumanization, and quantitative data were analyzed using the DEMATEL technique. For this purpose, Maxqda10 and Excel2016 software were used.

Findings: After data analysis, 200 initial concepts were categorized into 35 sub-themes and 15 main themes effective for managing organizational dehumanization. The results showed that the "strengthening participation" solution has the greatest impact on other solutions, while the "job development" solution has the least impact, which is heavily influenced by other solutions.

Conclusion: Strengthening employee participation in the organization plays a vital role in its success and dynamism. Active employee engagement leads to increased productivity, innovation, and job satisfaction, ultimately helping to improve the overall performance of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Dehumanization
  • Psychological Stress
  • Human Values
  • Human Communication