رابطه غنی‌سازی کار- خانواده و ساختار خانواده با شادکامی زناشویی در معلمان: نقش میانجی انسجام خود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی. دانشگاه حکیم سبزواری

2 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مؤسسه آموزش عالی بیهق، سبزوار، ایران

10.48308/jcoc.2025.240659.1497

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انسجام خود در رابطه بین غنی‌سازی کار–خانواده و ساختار خانواده با شادکامی زناشویی انجام شد.

روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن متأهل ناحیه ۴ آموزش‌وپرورش مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آن‌ها ۳۰۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های شادکامی زناشویی، انسجام روانی، غنی‌سازی کار–خانواده و ساختار خانواده بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS22 و Smart PLS3 تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی و انطباق‌پذیری ساختار خانواده تأثیر مستقیم معناداری بر شادکامی زناشویی دارند، اما غنی‌سازی کار–خانواده فاقد تأثیر مستقیم معنادار است. همچنین، انسجام خود نقش میانجی معناداری در رابطه میان غنی‌سازی کار–خانواده و همبستگی خانواده با شادکامی زناشویی ایفا کرد، اما در رابطه انطباق‌پذیری خانواده با شادکامی زناشویی نقش میانجی نداشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به نقش انسجام روانی در ارتقای شادکامی زناشویی، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی برای تقویت مهارت‌های روان‌شناختی و حمایت از همبستگی خانواده و غنی‌سازی کار–خانواده طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"The Relationship of Work–Family Enrichment and Family Structure with Marital Happiness in Teachers: The Mediating Role of Sense of Coherence"

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Namani 1
  • Elham Nasirian Shakib 2
1 Department of Educational Sciences
2 Master of Family Counseling, Beihaq Institute of Higher Education, Sabzevar, Iran
چکیده [English]

Purpose: This study aimed to investigate the mediating role of sense of coherence (SOC) in the relationship between work–family enrichment and family structure with marital happiness.

Method: The present study employed a descriptive-correlational research design. The statistical population consisted of all married female teachers in District 4 of the Mashhad Department of Education during the academic year 2023–2024. A total of 300 participants were selected through convenience sampling. Data collection tools included the Marital Happiness Questionnaire (MHQ), Sense of Coherence Scale (SOC), Work–Family Enrichment Questionnaire (WFEQ), and Family Structure Questionnaire (FSQ). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling (SEM) via SPSS 22 and SmartPLS 3.

Findings: Results showed that family cohesion and adaptability had a significant direct effect on marital happiness, while work–family enrichment did not have a significant direct effect. However, SOC significantly mediated the relationship between work–family enrichment and family cohesion with marital happiness. No mediating role was found for SOC between family adaptability and marital happiness.

Conclusion: Given the mediating role of SOC, it is recommended that educational policymakers promote personal development and psychological skills programs. Also, supporting family cohesion and work–family enrichment should be prioritized to enhance marital happiness among teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-coherence
  • family structure
  • marital happiness work-family enrichment
  • teachers