واکاوی تجارب و نگرش مدیران سازمان‌ها و ارزیابان کانون‌های ارزیابی نسبت به ارزیابی شایستگی تکنولوژی محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

2 گروه روانشناسی. دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایران

3 پژوهشکده‌ی خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، تهران، ایران

10.48308/jcoc.2025.237008.1423

چکیده

چکیده

هدف: این پژوهش کاربردی، با هدف واکاوی عمیق‌تر و دقیق‌تر تجارب و نگرش متخصصین حوزه‌ی ارزیابی شایستگی نسبت به ارزیابی شایستگی حضوری و مجازی طرح ریزی شد.

روش: پژوهش به روش کیفی از نوع پدیدار شناسی توصیفی با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند با جامعه‎ی هدف مدیران سازمان‌ها و ارزیابان کانون‌های ارزیابی، اجرا شد. ابزار پژوهش، مصاحبه‌ی عمیق بود که با رسیدن به مجموع 14 مصاحبه، داده‎های پژوهش به حالت اشباع رسید و نهایتا داده‌های جمع‌آوری شده، به روش کلایزی تحلیل شدند.

یافته‎ها: نتایج حاصل از مصاحبه‌ها در 5 خوشه اصلی شامل: محدودیت های ارزیابی حضوری، پیشرانه‌ی اصلی بهره‌گیری از تکنولوژی- ورود تدریجی تکنولوژی به فرایند ارزیابی، با آینده‌ای رو به رشد- تسهیلگری تکنولوژی با تنوع بخشی به روش‎ها- چالش‎های بازطراحی فرایندها متناسب با تکنولوژی- استفاده از تکنولوژی در دست ارزیاب انسانی، راه غلبه بر بسیاری از محدودیت‌ها و در 15 خوشه فرعی دسته‎بندی شدند.

نتیجه‌گیری: بیشترین تاکید بر استفاده‌ی تلفیقی از هر دو نوع رویکرد، به‌صورت((تکنولوژی به‌عنوان ابزار در دست ارزیاب)) بود و برتری مطلقی برای روش‌های تکنولوژی محور نسبت به سایر روش‌ها، وجود ندارد. شرکت‌کنندگان، ترویج استفاده از تکنولوژی در ارزیابی را امری غیرقابل اجتناب دانسته و بر لزوم بازطراحی فرایندهای سازمانی متناسب با تکنولوژی، تاکید کردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the experiences and attitudes of organizational managers and assessors of assessment centers towards technology-based competency assessment

نویسندگان [English]

  • azadeh askari 1
  • Hamidreza Jamshidi 2
  • Zahra Abdekhodaee 3
  • Omid Shokri 4
1 psychology group, Shahid Beheshti university
2 psychology department. ShahidBeheshti University of Tehran. Iran
3 Family research institute, Shahid beheshti university, Tehran, Iran, Phone number
4 Assistant professor, psychology department, faculty of education and Psychology, Shahid beheshti university, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Objective: This applied research was designed and implemented to address the need for a deeper and more precise exploration of the experiences and perspectives of specialists in the field of competency assessment.

Method: This study was conducted using a qualitative and descriptive phenomenological approach with purposeful sampling, targeting managers of organizations and assessors of assessment centers. The research utilized in-depth interviews as the primary data collection tool, and data saturation was achieved after a total of 14 interviews. The Colaizzi method was employed for data analysis, categorizing the dialogues into themes, clusters, and ultimately into main and sub-themes.

Results: The results from the interviews were categorized into 5 main clusters, including: limitations of in-person assessment, primary drivers for utilizing technology—gradual integration of technology into the assessment process with a growing future—technology as a facilitator by diversifying methods—challenges of redesigning processes in line with technology—usage of technology in the hands of human assessors as a means to overcome many limitations, and classified into 15 sub-clusters.

Conclusion: The emphasis was primarily on the integrated use of both approaches, framed as "technology as a tool in the hands of assessors," with no absolute superiority of technology-driven methods over other approaches. Participants regarded the promotion of technology use in assessments as unavoidable and stressed the necessity of redesigning organizational processes in alignment with technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perspectives and experiences of managers
  • Perspectives and experiences of assessors of assessment centers
  • Technology-driven competency assessment
  • Virtual assessment
  • Assessment center