ارائه مدل ساختاری توسعه خلاقیت و نوآوری سازمانی در آموزش و پرورش: نقش خودرهبری، خلاقیت کارکنان، جو خلاقیت و جهت‌گیری نوآورانه در محل کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران

10.48308/jcoc.2025.238375.1455

چکیده

زمینه و هدف: خلاقیت و نوآوری از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به پویایی سازمان‌ها و نهادهای مختلف بخصوص آموزش و پرورش کمک نماید. از این رو پژوهش در این حیطه حائز اهمیت است و لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی توسعه خلاقیت و نوآوری سازمانی در آموزش و پرورش با ارائه مدل ساختاری خودرهبری، خلاقیت کارکنان، جو خلاقیت و جهت‌گیری نوآورانه در محل کار بود.

روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش (معلمان، مدیران، کارکنان اداری و ...) شهرستان دهدشت در سال 1403 بود که از بین آن‌ها تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های جهت‌گیری نوآورانه ونگتادا و رایس (2008)، خلاقیت کارکنان لی و همکاران (2014)، جو خلاقیت ونگتادا و رایس (2008) و خود رهبری هاتون و همکاران (2012) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم‌افزارهای SPSSV24 و AMOSV24 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیر خود رهبری با نقش میانجی‌گری جو خلاقیت (216/0) و خلاقیت کارکنان (323/0) اثر معنی‌داری بر جهت‌گیری نوآورانه داشت. همچنین جو خلاقیت با میانجی‌گری خلاقیت کارکنان (136/0) اثر مثبت و معنی‌داری بر جهت‌گیری نوآورانه داشت (01/0>P).

نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت مدل ساختاری پژوهش از شاخص‌های برازش مطلوبی برخوردار است و لذا استفاده از این مدل می‌تواند به معلمان، مدیران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در ارتقای جو خلاقانه، خلاقیت کارکنان و در نتیجه جهت‌گیری نوآورانه در آموزش و پرورش کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Structural Model for Creativity Development and Organizational Innovation in Education: The role of Self-Leadership, Employee Creativity, Creative Climate and Innovative Orientation in the Workplace

نویسندگان [English]

  • Afzal Akbari Balootbangan 1
  • Parisa Masoudian 2
  • Mahtab Behrozipor 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran.
3 M.A of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Therefore, research in this field is important, and therefore the purpose of this research was to investigate the development of organizational creativity and innovation in education by presenting a structural model of self-leadership, employee creativity, creative atmosphere and innovative orientation in the workplace.

Method: This was a descriptive correlational research using the path analysis method. The statistical population included all education workers (teachers, administrators, administrative workers, etc.) of Dehdasht city in 2024, from which 300 people were selected by random cluster sampling. All of them completed the questionnaires of Wengtada and Rice's (2008) innovative orientation, Lee et al.'s (2014), creative climate of Wengtada and Rice (2008), and Hatton et al.'s (2012) self-leadership questionnaires. For data analysis, Pearson correlation and path analysis methods were used with the help of SPSSV24 and AMOSV24 software.

Results: The results showed that the self-leadership variable had a significant effect on innovative orientation with the mediating role of creative atmosphere (0.216) and employee creativity (0.323). Also, the atmosphere of creativity with the mediation of employees' creativity (0.136) had a positive and significant effect on innovative orientation (P<0.01).

Conclusion: In the end, it can be said that the structural model of the research has good fit indicators, and therefore, the use of this model can help teachers, managers and specialists in the field of education in promoting the creative atmosphere, creativity of employees and, as a result, innovative orientation in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Climate
  • Innovative Orientation
  • Employee Creativity
  • Self-Leadership
  • Education