تاثیر گرانباری نقش بر فلات شغلی: تاملی در میانجی گری تعارض کار- زندگی و تعدیل گری ثبات عاطفی معلمان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.48308/jcoc.2025.237708.1436

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر گرانباری نقش بر فلات شغلی با میانجی گری تعارض کار-زندگی و تعدیل گری ثبات عاطفی معلمان است.

روش: روش پژوهش حاضر کاربردی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از 250 نفر از معلمان شاهین شهر بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 151نفر محاسبه شد. ابزار گرد آوری داده پرسشنامه استاندارد فلات زدگی شغلی بر گرفته از الن و همکاران(1999) با پایایی 7/0، ثبات عاطفی برگرفته از گلدبرگ (1999) با پایایی 832/0، گرانباری شغلی بر گرفته از اسپکتور و جکس (۱۹۹۸) با پایایی 733/0 و تعارض زندگی و کاربرگرفته از نت مه یر(1996) با پایایی(952/0) می باشد. پایایی و روایی ابزار در این پژوهش بررسی و تائید شد. به منظور تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها، از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که فلات شغلی بر گرانباری شغلی در سطح اطمینان 95 درصد تأثیرگذار است. فلات شغلی بر گرانباری نقش با نقش میانجی تعارض کار و زندگی، فلات شغلی بر گرانباری نقش با نقش تعدیلگر ثبات عاطفی و فلات شغلی بر تعارض کار و زندگی تاثیر گذار نمی باشند.

نتیجه‌گیری: وقتی عوامل استرس زا مانند گرانباری شغلی وجود دارد، افراد با ثبات عاطفی ممکن است رویکردی پیشگیرانه و حل مسئله اتخاذ کنند، که منجر به تخصیص منابع بیشتر به حوزه کاری می شود اما منابع کمتری را در حوزه های غیر کاری ذخیره می کنند. در نتیجه، آنها تمایل دارند تضاد کار و زندگی بیشتری را تجربه کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of role overload on career plateau: a reflection on the mediation of work-life conflict and the adjustment of teachers' Emotional stability

نویسنده [English]

  • farshid aslani
Department of public Management,Payame Noor University,Tehran.Iran.
چکیده [English]

Aim: The aim of this study is to investigate the effect of role overload on job plateau with the mediation of work-life conflict and the moderation of teachers' emotional stability.

Method: The method of the present study is applied. The statistical population of this research was 250 teachers of Shahin Shahr. The sample size was calculated with Morgan's table of 151 people and the questionnaire was distributed among them in a simple random manner. The criteria for entering people was employment in education and experience of at least 5 years. Data collection tool Data collection tool Five standard questionnaires of career plateau taken from Milliman (1993) with a reliability of 0.7, emotional stability taken from Goldberg (1999) with a reliability of 0.832, job burden taken from Spector and Jacks (1998) with a reliability of 0.733 and the interaction of life and work is taken from Net Meher (1996) with a reliability of (0.952) and all these questionnaires were confirmed to be reliable.

Results: The results showed that job plateau affects job burden at a 95% confidence level. Job plateau affects role burden by mediating work-life conflict, job plateau affects role burden by moderating emotional stability, and job plateau does not affect work-life conflict.

Conclusion: When stressors such as job burden are present, emotionally stable individuals may adopt a proactive and problem-solving approach, which leads to allocating more resources to the work domain but saving fewer resources in non-work domains. As a result, they tend to experience more work-life conflict.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Work-Life Conflict
  • Emotional Stability
  • Role Overload
  • Career Plateau