مدل یابی ساختاری گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار بر اساس جهت‌گیری مسیرشغلی متنوع و شخصیت پیشتاز با نقش واسطه‌ای انطباق‌پذیری مسیرشغلی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی ،تهران، ایران

10.48308/jcoc.2025.238797.1462

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل یابی ساختاری گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار بر اساس جهت‌گیری مسیر شغلی متنوع و شخصیت پیشتاز با نقش واسطه‌ای انطباق‌پذیری مسیر شغلی صورت پذیرفت.

روش: پژوهش حاضر جزء تحقیقات توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش، تمامی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 350 نفر از این دانشجویان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه جهت‌گیری مسیر شغلی متنوع (PCO) باروخ (2014)، پرسشنامه شخصیت پیشتاز (PP) بتمن و کرانت (1993)، پرسشنامه انطباق‌پذیری مسیر شغلی (CAAS) ساویکاس و پورفلی (2012) و پرسشنامه بومی گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار، پاشا، حسینیان و پردلان (1402) استفاده شد. تمامی اطلاعات حاصل از پرسشنامه در نرم افزار SPSS نسخه 24 و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد ضرایب استاندارد مسیر مستقیم مدل فرضی از جهت‌گیری مسیر شغلی متنوع و انطباق‌پذیری مسیر شغلی به گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار معنادار اما از شخصیت پیشتاز به گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار معنادار نیست؛ همچنین جهت‌گیری مسیر شغلی متنوع و شخصیت پیشتاز با نقش واسطه‌ای انطباق‌پذیری مسیر شغلی اثر غیرمستقیم معناداری بر گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار دارند.

نتیجه‌گیری: در این راستا تغییر و بهبود جهت‌گیری مسیر شغلی متنوع و شخصیت پیشتاز در کنار افزایش انطباق‌پذیری مسیر شغلی در دانشجویان زمینه را برای گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار ایجاد می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural modeling of Successful Transition of Students from University to Work based on Protean Career Orientation and Proactive Personality with mediating role of Career Adaptability

نویسندگان [English]

  • vahideh eslamieh
  • Abdolrahim Kasaee Esfahani
  • Sedigheh Ahmadi
Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study aimed to develop a structural model of successful transition of students from university to work based on protean career orientation and proactive personality, with the mediating role of career adaptability.

Method: This research was a descriptive study using structural equation modeling. The statistical population comprised all senior undergraduate students at public universities in Tehran during the 2023-2024 academic year, from which 350 students were selected as samples using cluster random sampling. The research instruments included Baruch's (2014) Protean Career Orientation questionnaire, Bateman and Crant's (1993) Proactive Personality scale, Savickas and Porfeli's (2012) Career Adapt-Abilities Scale, and Pasha, Hosseinian, and Pordelan's (2023) localized University-to-Work Transition questionnaire. The collected data was analyzed using SPSS 24 and AMOS 24 software for structural equation modeling.

Results: The standardized path coefficients of the direct paths in the hypothetical model from protean career orientation and career adaptability to successful transition of students from university to work were significant, while the path from proactive personality to successful transition of students was not significant. Furthermore, protean career orientation and proactive personality showed significant indirect effects on successful transition of students from university to work through the mediating role of career adaptability.

Conclusion: Accordingly, the modification and enhancement of protean career orientation and proactive personality, alongside increased career adaptability among students, creates the foundation for their successful transition from university to work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Adaptability
  • Proactive personality
  • Protean career orientation
  • Transition from University to Work