اثربخشی حکایت درمانی مسیرشغلی کوکران بر پریشانی روان شناختی و امید شغلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوه شغلی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.

4 استادیار گروه روانشناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران

10.48308/jcoc.2025.238970.1466

چکیده

مقدمه: انتخاب شغل یکی از دغدغه‌های همیشگی دانش‌آموزان بوده است. این امر باید در نهایت آگاهی و شناخت از خود و توانمندی‌ها انجام شود. در صورت انتخاب نامناسب و ناآگاهانه در زمینه‌ تحصیلی و شغلی، فرد امید شغلی خود را از دست داده و هیجان‌های منفی مانند استرس و اضطراب را تجربه خواهد کرد.

هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله‌ مبتنی بر حکایت درمانی مسیر شغلی کوکران بر پریشانی ‌روان‌شناختی و امید شغلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام گرفت.

روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ این پژوهش کلیه‌ دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن‌ها 30 دانش‌آموز به شیوه‌ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به صورت هفتگی در هفت جلسه (90 دقیقه‌ای) تحت آموزش مشاوره مسیر شغلی کوکران قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه‌ امید شغلی گردآوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌ مبتنی بر حکایت درمانی مسیر شغلی کوکران منجر به کاهش پریشانی‌ روان شناختی و بهبود امید شغلی در دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل گشته است (05/0p<).

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که حکایت درمانی مسیر شغلی کوکران برای افزایش امید شغلی و کاهش پریشانی روان-شناختی در دانش‌آموزان تأثیرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Cochran's career narrative therapy on psychological distress and work hope among high school students

نویسندگان [English]

  • Sepideh Abdollahi 1
  • Azadeh choobforoushzadeh 2
  • Hamidreza Aryanpour 3
  • Kimia Sahraian 4
1 M.Sc. Student of Career Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran
چکیده [English]

Career choice is a significant and enduring concern for students. Making informed decisions about one's career path requires a thorough understanding of oneself and one's abilities. Inappropriate or uninformed choices in education and career can lead to a loss of work hope and negative emotions such as stress and anxiety.

Objective: This study aimed to determine the effectiveness of Cochran's Career Narrative Therapy intervention in reducing psychological distress and enhancing work hope among high school students.

Method: This quasi-experimental study employed a pre-test, post-test control group design. The population consisted of all high school students both girls and boys in Isfahan during the 2023-2024 academic year. A non-probability convenience sample of 30 students was randomly assigned to experimental and control groups (15 students each). The experimental group received seven weekly sessions of Cochran's Career Narrative Therapy. Data were collected using the Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21) and the work hope questionnaire. Data were analyzed using SPSS-26 software and covariance analysis.

Results: Results indicated that Cochran's Career Narrative Therapy intervention significantly reduced psychological distress and increased work hope in the experimental group compared to the control group (p < .05).

Conclusion: Based on these findings, Cochran's Career Narrative Therapy is an effective intervention for increasing work hope and reducing psychological distress in

کلیدواژه‌ها [English]

  • Work hope
  • psychological distress
  • Cochran'؛ s narrative therapy
  • high school students
  • career counseling