نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، هوش سازمانی و عزت نفس در پیش بینی خودکارآمدی شغلی معلمان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه خوارزمی تهران

2 دانشیار گروه آموزشی مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

3 استاد گروه آموزشی مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

10.48308/jcoc.2025.238327.1454

چکیده

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، هوش سازمانی و عزت نفس در پیش بینی خودکارآمدی شغلی معلمان بود.

روش: طرح این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را معلمان مناطق 22 گانه شهر تهران تشکیل دادند و از این بین، 300 نفر بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه-های خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان کارول (1991)، هوش سازمانی آلبرشت (2003) و عزت نفس روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل هم‌زمان در نرم‌افزار SPSS-27 تحلیل شدند.

یافته ها: بر اساس یافته‌ها، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، هوش سازمانی و عزت نفس با خودکارآمدی شغلی معلمان همبستگی مثبت و معنی-دار داشتند (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی به میزان 19 درصد، هوش سازمانی به میزان 27 درصد و عزت نفس به میزان 14 درصد (در مجموع 60 درصد) قدرت پیش بینی‌کنندگی خودکارآمدی شغلی معلمان را داشتند (01/0>p). نتایج: طبق این نتایج برای بهبود خودکارآمدی شغلی معلمان می‌توان زمینه را برای بهبود مسئولیت‌پذیری اجتماعی، هوش سازمانی و عزت نفس آنان فراهم ساخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Social Responsibility, Organizational intellIgence and Self-Esteem in Predicting Teachers' Job Self-Efficacy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rezvani 1
  • mohsen rasouli 2
  • kkianoosh zahrakar 3
1 Department, Faculty, University kharazmi of tehran ، iran
2 Associate Professor of Counseling Education Department Faculty of Psychology and Educational Sciences
3 Professor of the counseling training department Faculty of Psychology and Educational Sciences
چکیده [English]

Aim:The aim of this study was to investigate the role of social responsibility, organizational intelligence and self-esteem in predicting teachers' job self-efficacy.

Method: The design of this research was practical in terms of its purpose, and in terms of its execution method, it was descriptive of the correlation type. The research community was made up of teachers from 22 districts of Tehran, and 300 of them were selected based on multi-stage cluster sampling. The participants responded to Riggs and Knight's (1994) occupational self-efficacy questionnaires, Carroll's organizational social responsibility (1991), Albrecht's organizational intelligence (2003), and Rosenberg's self-esteem (1965). The data were analyzed by Pearson correlation coefficients and multiple regression with simultaneous model in SPSS-27 software.

Findings: According to the findings, social responsibility, organizational intelligence and self-esteem had a positive and significant correlation with teachers' job self-efficacy (p<0.01). The results of multiple regression analysis also showed that the variable of social responsibility by 19%, organizational intelligence by 27% and self-esteem by 14% (60% in total) had the power to predict teachers' job self-efficacy (0.01). >p).

Conclusion:According to these results, in order to improve teachers' job self-efficacy, it is possible to provide a basis for improving their social responsibility, organizational intelligence, and self-esteem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • job self-efficacy
  • social responsibility
  • organizational intelligence
  • self-esteem