ارائه مدل ساختاری – تفسیری شادمانی سازمانی مبتنی بر ارزش های کارتیمی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

10.48308/jcoc.2025.238061.1445

چکیده

زمینه و هدف: امروزه با توجه به چالش‌هایی که سازمان‌ها با آن مواجه هستند، ایجاد سازمان شاد یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت سازمان می‌باشد. هدف از این مطالعه ارائه مدل ساختاری - تفسیری شادمانی سازمانی مبتنی بر ارزش‌های کارتیمی (موردمطالعه شرکت گاز استان اردبیل) بود.

روش‌‌شناسی: این تحقیق از نظرهدف کاربردی از لحاظ‌ماهیت، آمیخته با طرح‌ترکیبی اکتشافی – متوالی است. بخش‌کیفی با روش تحلیل‌تماتیک مبتنی بر ترید‌-استرلینگ (2001) و بخش‌کمی نیز با بهره‌گیری از تکنیک مدلسازی ساختاری – تفسیری (ISM) انجام شد. جامعه‌‌هدف‌ پژوهش، خبرگان‌آگاه به موضوع‌تحقیق بودند که در بخش‌کیفی نمونه‌ای با رویکرد هدفمند تا مرحله اشباع (18نفر) انتخاب شد و در بخش‌کمی نمونه‌ای به تعداد 5 نفر پیشنهاد شد. به‌منظور جمع‌آوری و تحلیل‌داده‌ها در بخش‌کیفی از مصاحبه‌های‌ نیمه‌ساختاریافته و در بخش‌کمی از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته استفاده شد و برای این منظور از نرم‌افزارهای Maxqda10 و Matalab2016a استفاده گردید.

یافته‌ها: بعد از تحلیل مصاحبه‌ها، به استخراج 227 مضمون‌پایه، 35 مضمون سازمان‌دهنده و درنهایت 13 مضمون‌فراگیر تاثیرگذار بر شادمانی سازمانی مبتنی بر ارزش‌های کارتیمی منجر شد و این عوامل‌شناسایی شده در هفت‌سطح مدل ساختاری – تفسیری قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری: این نتایج می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌های مدیران و برنامه‌ریزان در شرکت گاز استان اردبیل در راستای ارتقای شادمانی سازمانی مبتنی بر ارزش‌های کارتیمی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

ارائه مدل ساختاری – تفسیری شادمانی سازمانی مبتنی بر ارزش‌های کارتیمی

نویسندگان [English]

  • Akbar Minaei 1
  • Adel Salavati 2
  • Masoud Bastami 3
1 Ph.D. Student, Department of public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
3 Assistant Professor, Department of public Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Aim: Today, considering the challenges that organizations face, creating a happy organization is one of the strategic needs for the organization's long-term success. The purpose of this study was to present a structural-interpretive model of organizational happiness based on Kartimi values (case study: Ardabil Province Gas Company).

Methods: This research is applied in terms of purpose and in terms of nature, it is mixed with a mixed exploratory-sequential design. The qualitative part was conducted with thematic analysis method based on Attride-Stirling (2001) and the quantitative part was conducted using the structural-interpretive modeling (ISM) technique. The target population of the research was experts aware of the research topic, in which a sample was selected with a purposeful approach up to the saturation stage (18 people) in the qualitative part and a sample of 5 people was proposed in the quantitative part. In order to collect and analyze data in the qualitative part, semi-structured interviews were used, and in the quantitative part, researcher-made questionnaires were used. For this purpose, Maxqda10 and Matalab2016a software were used. The reliability and validity of the qualitative part data were confirmed through four indicators of trustworthiness, transferability, confirmability, and Lincoln and Guba's reliability.

Results: After analyzing the interviews, 227 basic themes, 35 organizing themes, and finally 13 comprehensive themes affecting organizational happiness based on teamwork values were extracted,

Conclusion: These results can be a basis for decisions of managers and planners in Ardabil Province Gas Company

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Happiness
  • Teamwork
  • Attitude Change
  • Participation