فراتحلیلی بر مطالعات آموزش شغلی با تاکید بر مهارت‌های کارآفرینانه برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.48308/jcoc.2025.238026.1443

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات آموزش شغلی مهارت‌های کارآفرینانه برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد.

روش: روش پژوهش فراتحلیل بود. بر اساس کلیدواژه‌های کارآفرینی، برنامه شغلی، آموزش شغلی، کارآفرین و کارآفرینانه، بوسیله گوگل اسکالر مقالات بین سال‌های 1388-1401 در ایران جستجو شدند. 35 مقاله دارای ملاک‌های ورود، انتخاب و با روش فراتحلیل کریپندروف (2023) تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که پژوهش‌های حوزه آموزش کارآفرینی روی برنامه‌های کاربردی تمرکز نکرده‌اند و بیشتر به جنبه‌های نظری و محتوایی پرداخته‌اند. آموزش کارآفرینی میان‌رشته‌ای است و بیشتر فعالیت‌های کارآفرینی توسط گروه‌های اقلیت زنان، مهاجران، جوانان، اقلیت‌های مذهبی و افراد معلول انجام می‌شود. همچنین بیشتر پژوهش‌ها بوسیله پژوهشگران دارای تخصص‌های گوناگون، گروهی، تک‌مقطعی و با موضوعات متنوع انجام شده‌اند و داده‌ها در یک مقطع زمانی گردآوری شده‌اند.

نتیجه‌گیری: آموزش کارآفرینی فرآیندی پویا است بنابراین پژوهش کارآفرینی باید طولی و چندمقطعی انجام شود. تنوع رشته‌های پژوهش‌گران حاکی از میان‌رشته‌ای بودن کارآفرینی است و پژوهش‌های گروهی در موضوعات متنوع، بر مشارکت هدفمند و متمرکز پژوهش‌گران تاکید دارد. لذا به این موضوع بسیار مهم باید توجه کرد. داشتن دیدگاه علمی نظام‌مند و همه‌جانبه در آموزش کارآفرینی بسیار مهم است و در برنامه‌های آموزش کارآفرینی، بخش‌های گوناگون باید توسعه یابند. بومی‌سازی برنامه‌های آموزش کارآفرینی در سطوح نگرشی، راهبردی و عملیاتی می‌تواند یک راهکار عملی در آموزش شغلی کارآفرینی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta-Analysis on Occupational Education Studies with emphasis on entrepreneurial skills in Second High School Students

نویسندگان [English]

  • zahra mohammadian 1
  • Hosein Abdolahi 2
  • Ali Dalavar 3
  • Kamal Sakhdari 4
1 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Department of Evacuation and Measuring, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Department of Corporate entrepreneurship, Faculty of entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The present research aimed to meta-analysis of occupational education studies with emphasis on entrepreneurial skills in Second High School Students.

Method: The research method was meta-analysis. The keywords of entrepreneurship, occupational education, entrepreneur and entrepreneurial education from 2010 to 2022 searched in databases such as Academic Jahad, Noor Magazines, SID and Google Scholar. 35 papers that met include criteria were select and analyzed using Kripenndorff's method.

Findings: The results indicated that these researches have not focused on applied programs and they mostly focus on theoretical and content aspects. Entrepreneurial education is interdisciplinary and most entrepreneurial activities are conducted by minority groups of women, immigrants, youth, religious minorities, and disabled individuals. Also, the studies have been conducted by researchers with various fields, group, cross-sectional and in various subjects and the data has been collected in a period of time.

Conclusion: The education of entrepreneurship is a dynamic process, therefore, research should be conducted longitudinal and multi-section. Researchers with various fields indicates that entrepreneurship is interdisciplinary and group researches in various subjects emphasizes on purposeful and focused collaboration of researchers. Therefore, this very important topic should considered. Having a systematic and comprehensive scientific view in entrepreneurial education approachess is very important and various parts should be developed in entrepreneurial education protocols. The localization of entrepreneurship education protocols in the levels of attitudinal, strategic and operational can be a practical solution in entrepreneurship occupational education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta-analysis
  • Occupational Education
  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial