طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری مشارکتی به‌منظور پرورش مهارت‌های رهبری در کودکان دبستانی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 دانشیار گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و‌ درسی دانشگاه تهران

10.48308/jcoc.2024.235906.1396

چکیده

مرور ادبیات نشان می‌دهد توسعه مهارت‌های رهبری دانش‌آموزان از طریق رویکردهای فعال یاددهی-یادگیری نظیر یادگیری مشارکتی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه آمیخته قصد دارد چگونگی پرورش مهارت‌های رهبری دانش‌آموزان در محیط یادگیری مشارکتی را مورد واکاوی قرار دهد. ابتدا 39 سند علمی بر اساس روش سندلوسکی و باروسو بررسی شده و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اطلس تی کدگذاری شده است. به‌منظور توسعه داده‌ها از گروه‌های کانونی استفاده‌شده و الگوی به‌دست‌آمده از دو مطالعه کیفی از طریق تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی‌شده است. نتایج مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل نشان داد الگو از برازش لازم برخوردار است. یافته‌ها نشان داد وابستگی درونی مثبت و متقابل به‌عنوان یکی از عناصر یادگیری مشارکتی مهارت‌ گوش دادن، احترام به دیگران، همکاری، ارتباط، مقبولیت و همدلی را تقویت می‌کنند. مسئولیت‌پذیری به‌عنوان دومین عنصر، مهارت اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس، رعایت حقوق دیگران را بهبود می‌بخشد. مهارت‌ بین فردی در توسعه مهارت‌های تعاملی و ارتباطی نقش دارد و مهارت حل مسئله، حل تعارض، هدایت و هوشیاری گروهی را در دانش آموزان توسعه می‌دهد. همچنین تعامل به‌عنوان چهارمین عنصر مهارت برقراری ارتباط و حل مسئله را بهبود می‌بخشد. نتایج می‌تواند ضمن افزایش تمایل معلمان به استفاده از رویکرد یادگیری مشارکتی، سیاست‌گذاران آموزشی را ترغیب ‌کند تا محتوای درسی را با تمرکز بر این رویکرد تنظیم کنند و‌ در طراحی سرفصل دوره‌های آموزش معلمان این رویکرد را موردتوجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating a cooperative learning model in order to develop leadership skills in primary school children

نویسندگان [English]

  • Ansari zadeh Fahimeh 1
  • Mohammad Reza keramati 2
1 Ph.D student of educational administration department, Qom branch, Islamic azad university, Qom, Iran.
2 Department of curriculum and instruction, University of Tehran
چکیده [English]

The literature review highlights a gap in research regarding the development of students' leadership skills through active teaching-learning approaches, particularly cooperative learning. This combined study seeks to investigate the methods for fostering students' leadership abilities within a cooperative learning environment. Initially, 39 scholarly works were analyzed using Sandelowski and Barroso's method, and the data were coded using Atlas.ti software. To further enrich the data, focus groups were conducted, and the patterns identified in two qualitative studies were subjected to confirmatory factor analysis. The results obtained from the structural equation model and Lisrel software indicated that the model exhibited a satisfactory fit. The findings revealed that positive and mutual interdependence, a key element of cooperative learning, enhances students' listening skills, respect for others, cooperation, communication, acceptance, and empathy. Similarly, responsibility, as another essential element, contributes to the development of self-confidence, self-esteem, and respect for others' rights. Furthermore, interpersonal skill development plays a crucial role in enhancing interactive and communication skills, as well as fostering problem-solving, conflict resolution, leadership, and group awareness skills in students. Finally, interaction, the fourth element, was found to improve communication and problem-solving skills. This study's outcomes have the potential to increase educators' willingness to adopt cooperative learning approaches, prompt educational policymakers to align lesson content with this approach, and influence the design of teacher training programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cooperative learning
  • focus groups
  • leadership skills
  • meta-synthesis
  • structural equations