هدف پژوهش حاضر مطالعه ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی (CVQ) در بین دانشجویان پزشکی در ایران است. رسالت مسیر شغلی هر فرد بر عملکرد شغلی او تاثیر دارد بهخصوص در مشاغل پزشکی که با انسان سر و کار دارند داشتن رسالت مسیر شغلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. روش پژوهش مطالعه توصیفی –پیمایشی و از وع هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بود که تعداد 245 نفر از آنها با استفاده از جدول یا فرمول مورگان بهصورت تصادفی انتخاب و نسخه فارسی مقیاس 24 مادهای رسالت مسیر شغلی (CVQ) دیک و دافی که شامل 6 عامل بود بین آنها توزیع گردید. این مقیاس ابتدا به فارسی ترجمه و سپس به انگلیسی برگردانده شد و سپس جمعی از متخصصان، پرسشنامه را برای تعیین حساسیتهای فرهنگی، وضوح سؤالات، موارد اختلاف و خطاهای موجود در معنایابی بررسی کردند.یافتهها نشان داد ترتیب فاکتورها عیناً با آن چیزی که در روانسنجی نسخه انگلیسی زبان جدا شده بود، مطابقت داشت. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 77/ و برای خردهمقیاسها از 79/0 تا 85/ متغیر بود. همه موارد همبستگی مورد-کلی قابل قبولی داشتند. نتایج آزمون - بازآزمون نشاندهنده ثبات برای مقیاس رسالت مسیر شغلی و خردهمقیاسهای آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر 6 خردهمقیاس قابل قبولی بود. نتایج نشان داد نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی (CVQ) روایی و پایایی خوبی را نشان داده است.
حسینیان، سیمین؛ پردلان، نوشین، حیدری، حمید؛ سلیمی، سمانه (۱۳۹3) تحلیل ساختاری فرسودگی شغلی پرستاران با مؤلفههای مبتنی بر پذیرش، تعهد و تنظیم هیجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. دوره 24, شماره 113 - (3-1393)
Duffy R. D, & Dik B. J. )2013 ( Research on calling:What have we learned and where are we going? Journal of Vocational Behavior. 83(3), 428–436.
Dobrow, S. R.) 2013( .Dynamics of calling: A longitudinal study of musicians. Journal of Organizational Behavior.34, 431–452
Duffy, R. D., Allan, B. A., & Dik, B. J.) 2011( The presence of a calling and academic satisfaction: Examining potential mediators. Journal of Vocational Behavior.79, 74–80.
Dik, B. J., & Duffy, R.D(2009). Calling and vocation at work definitions and prospects for research and practice. The Counseling Psychologist;;37(3), 424–450.
Dik, B. J., Eldridge, B.M., Steger, M.F., & Duffy, R. D )2012(. Development and validation of the Calling and Vocation Questionnaire (CVQ) and Brief Calling Scale (BCS).
Journal of Career Assessment; 20, 242–263.
-Hall, D.T., & Chandler, D. E) 2005(. Psychological success: When the career is a calling. Journal of Organizational Behavior 26 (2), 155–176.
Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A )2010(. On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in Organizational Behavior. 30, 91–127. doi:10.1016/j.riob.2010.09.001
Zhang, C., Herrmann, A., Hirschi, A., Wei, J., & Zhang. J. (in press). Assessing calling in Chinese college students: Development of a measure and its relation to hope. Journal of Career Assessment.
Hagmaier, T., & Abele, A. E.) 2012(.The multidimensionality of calling: Conceptualization, measurement and a bicultural perspective. Journal of Vocational Behavior. 81,39-51. doi: 10.1016/j.jvb.2012.04.001
پردلان, نوشین, برنا, محمدرضا, خلیجیان, صدف, & سید طالبی, مرجان. (1394). ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی در بین دانشجویان پزشکی. مشاوره شغلی و سازمانی, 7(23), 28-40.
MLA
نوشین پردلان; محمدرضا برنا; صدف خلیجیان; مرجان سید طالبی. "ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی در بین دانشجویان پزشکی", مشاوره شغلی و سازمانی, 7, 23, 1394, 28-40.
HARVARD
پردلان, نوشین, برنا, محمدرضا, خلیجیان, صدف, سید طالبی, مرجان. (1394). 'ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی در بین دانشجویان پزشکی', مشاوره شغلی و سازمانی, 7(23), pp. 28-40.
VANCOUVER
پردلان, نوشین, برنا, محمدرضا, خلیجیان, صدف, سید طالبی, مرجان. ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی در بین دانشجویان پزشکی. مشاوره شغلی و سازمانی, 1394; 7(23): 28-40.