مطالعه کیفی نقش سرمایه اجتماعی معلمان در تحقق اهداف شغلی-سازمانی مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 دکتری روان‌شناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48308/jcoc.2025.240173.1490

چکیده

در عصر مدرن و پسامدرن که روند آموزش یک‌طرفه و رسمی در سازمان بوروکراتیک مدارس در نقاط مختلف دنیا موردنقد قرار می‌گیرد، معلمانی با سرمایه اجتماعی بالا چون دریچه‌ای روشن، مسیر تربیت صرفً آموزشی را از انجماد به الگوهایی تربیتی می‌کشانند. هدف پژوهش حاضر واکاوی و فهم نقش سرمایه اجتماعی معلمان در تحقق اهداف شغلی- سازمانی مدرسه است. روش‌شناسی پژوهش با رویکرد کیفی و با راهبرد گراندد تئوری انجام شد. به این منظور با 21 نفر دبیران و آموزگاران مدارس در شهر تهران که با روش نمونه‌گیری هدفمند و استراتژی گلوله‌برفی انتخاب‌شده بودند، در طول بیش از 8 ماه مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته انجام شده و فرایند جمع آوری داده‌ها تا اشباع نظری ادامه یافت. 8 مقوله اصلی و یک مقوله‌ هسته از خلال نظام کدگذاری داده‌ها استخراج شد: 1) از بین رفتن خصلت بی‌تفاوتی معلمی: تعلق حرفه‌ای معلم به مدرسه، 2) فهم از خرده‌فرهنگ‌های دانش آموزان: ایجاد همدلی و احترام ، 3) ایجاد گرایش به تحصیل و انگیزه برای ماندن در مدرسه، 4) ایجاد اعتماد بین دانش‌آموز و مدرسه، 5) ارتباط و همکاری بین معلمان و مدیران ،6) جامعه‌پذیری مدرسه محور، 7) استراتژی‌های ارتقا سرمایه اجتماعی در مدرسه و 8) پیامدها: بسط تعلق به مدرسه و ارتقا عملکرد مدرسه در دست‌یابی به اهداف تربیتی-آموزشی. همچنین، «سرمایه اجتماعی معلم: معماری نامرئی رسیدن به اهداف سازمان مدرسه» به‌عنوان مقوله هسته انتخاب شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی بالای یک معلم در سازمان مدرسه، نه‌تنها در محیط کلاس کارکرد داشته بلکه بر اتمسفر جمعی مدرسه اثرگذار است،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A qualitative study of the role of teachers' social capital in achieving School career-organizational goals

نویسندگان [English]

  • Javad Maddahi 1
  • morteza moradi doliskani 2
  • moslem ghobadian 3
  • mohammad garavandnia 4
1 Department of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
4 PhD in Educational Psychology, Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the modern and postmodern era, where the one-sided and formal education process in the bureaucratic organization of schools is criticized in different parts of the world, teachers with high social capital, like a bright window, lead the path of purely educational education from freezing to educational models. The aim of the present study is to analyze and understand the role of teachers' social capital in achieving the school's professional-organizational goals. The research methodology was conducted with a qualitative approach and a grounded theory strategy. For this purpose, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 21 school teachers in Tehran, who were selected using purposive sampling and a snowball strategy, over a period of more than 8 months, and the data collection process continued until theoretical saturation. Eight main categories and one core category were extracted through the data coding system: 1) Dissipating teacher indifference: teacher's professional affiliation to the school, 2) Understanding students' subcultures: creating empathy and respect, 3) Creating an inclination towards education and motivation to stay in school, 4) Creating trust between the student and the school, 5) Communication and cooperation between teachers and administrators, 6) School-centered socialization, 7) Strategies for promoting social capital in the school, and 8) Outcomes: Expanding affiliation to the school and improving school performance in achieving educational goals. Also, “Teacher Social Capital: The Invisible Architecture of Achieving School Organization Goals” was selected as the core category.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • Career goals
  • School Organization
  • Teachers’ Educational-Training Goals