مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای و شخصیتی معلمان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان - مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای و شخصیتی معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن به صورت علی-مقایسه‌ای بوده است. حجم نمونه 296 نفر از مدیران مدارس استان تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بوده است که سابقۀ همکاری با هر دو گروه از معلمان را داشته و به 26 سوال از دو بعد صلاحیت حرفه‌ای و ویژگی‌های شخصیتی که با مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت تنظیم شده است پاسخ داده‌اند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید متخصصان رسیده و پایایی آن‌ها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 90/0 به دست آمده است. روش آماری در این پژوهش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t مستقل) بوده است. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش حکایت از آن دارد که در هر 2 بعد، برتری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان محسوس بوده است. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت دوره ابتدایی از نظر شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان، در این دوره و دورۀ متوسطۀ اول از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و تا بهبود کامل شرایط آموزش تخصصی در دانشگاه فرهنگیان، از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در این مقطع استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing professional and personal qualifications of teachers graduated from Farhangian University with other universities

نویسنده [English]

  • Mohammad Hassan Bazoobandi
Department of Science Education, Farhangian University - Shahid Beheshti Higher Education Center, Tehran
چکیده [English]

This research aimed to compare the professional and personal qualifications of teachers who graduated from Farhangian University with other universities. This research was applied, and its method was causal-comparative. The sample size was 296 school principals in Tehran province in the academic year of 2021-2022, who had a history of working with both groups of teachers, and answered 26 questions from two dimensions of professional competence and personality traits, which were adjusted with a five-point Likert scale. The experts have confirmed the face and content validity of the questionnaire, and their reliability has been approved by Cronbach’s alpha method of 0.92 and 0.90, respectively. The statistical process in this research was descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test). The results show that the superiority of the graduates of Farhangian University was noticeable in all two dimensions. Considering the importance of elementary school in forming students’ personalities, we should use graduates of Farhangian University in this course and the first secondary school. Until the conditions of specialized education at Farhangian University are improved, we should use graduates of other universities at this stage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Graduates of Farhangian University
  • Professional Qualifications
  • Personality Traits
اصغری، س. (1397). مقایسه کیفیت عملکرد آموزشی معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان و معلمان فارغ التحصیل از سایر دانشگاه‌ها و مراکز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
جعفری، ا.، و امیری مجد، م.، و اسفندیاری، ز. (1391). رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های مقابله‌ای با استرس شغلی در پرستاران. مدیریت پرستاری, 1(4), 36-44.
درخشان فر، ت.، آرین مهر، ا. (1393). بررسی رابطه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و عملکرد شغلی انها در مدارس ابتدایی شهر ری،کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع،تهران.
دوستار، م.، و کابینی مقدم، س. (1390). بررسی مقایسه‌ای عملکرد معلمان حق التدریس و رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان. روانشناسی تربیتی, 2(3 (پیاپی 7)), 13-28.
دلوشی، م. (1393). بررسی رابطۀ بین ویژگی‌های شخصیتی مدیران و اثربخشی معلمان از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش چابهار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
رزی، ج.، و امام جمعه، م.، و احمدی، غ. (1396). ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 14(28 (پیاپی 55) ), 1-14.
روشن قیاس چرمهینی، پ.، کیان، م.، گرامی پور، م. (1399). ساخت و بررسی ویژگی‌های روان سنجی ابزار خودارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، نشریه پژوهش در تربیت معلم، 2(1)، 129-157.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (1390). دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی. تهران
شعبانی، ح. (1397). مهارت‌های آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت.
عبدالهی، ب.، دادجوی توکلی، ع.، یوسلیانی، غ. (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان اثربخش. نوآوری‌های آموزشی.
کیانی، ح. (1395). بررسی مقایسه‌ای کیفیت آموزشی معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان و سایر معلمان آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.
محمدپور، ا.، و احمدحیدری، پ.، و بذرافکن، ا.، و کریم زاده، ک.، و شافعی، گ. (1397). مقایسه شایستگی‌های حرفه‌ای معلّمان دانش‌آموخته از دانشگاه فرهنگیان با معلّمان دانش‌آموخته از سایر دانشگاه ها: یک مطالعه مقایسه‌ای در استان کردستان. توسعه حرفه‌ای معلم, 3(2 ), 91-108.
مظفری پور، ر. (1395). تبیین ویژگی‌های معلم کاریزماتیک به عنوان الگویی از معلم اثربخش. نوآوری‌های آموزشی سال پانزدهم، شماره 58.
نصیری ولیک بنی ف.، عبدالملکی، ش. (1393) تحلیل صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در تبیین خود راهبری در یادگیری دانش‌آموزان. پژوهش در آموزش، 1(1)، 75-67.
نوری، ل. (1396). پیش بینی سبک مدیریت کلاس درس بر اساس ویژگی‌های شخصیتی معلمان پایۀ پنجم و ششم ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
واحدی، ح.، و کریمی، ن.، و رضایی، ر.، و اسماعیل پور، ا. (1397). مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان, تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه ها. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 13(1 ), 83-90.