مدل‌سازی بهزیستی روانشناختی بر مبنای حمایت سازمانی ادراک‌شده، رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی‌گری تاب‌آوری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

2 علوم تربیتی، دانشگاه قم. قم.

3 علوم تربیتی، دانشگاه قم. قم

10.48308/jcoc.2025.237495.1432

چکیده

هدف: هدف پژوهش مدل‌سازی بهزیستی روانشناختی کارکنان بر مبنای حمایت سازمانی ادراک‌شده، رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی‌گری تاب‌آوری در محیط شغلی در بین کارکنان بهزیستی استان تهران بود.

روش: این پژوهش بر اساس هدف، جزء پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات بهزیستی استان تهران بودند. تعداد 385 نفر بر اساس قاعده کلاین (2011) به روش تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، حمایت سازمانی ادراک شده وطن خواه و همکاران (2017)، رضایت شغلی ویس و همکاران (1967)، نیازهای بنیادین روانشناختی گارسیا و همکاران (2000) و تاب آوری سازمانی کانر و دیویدسون (2003) بود. در بخش تجزیه و تحلیل توصیفی و بررسی پیش فرض ها از نرم افزار Spss نسخه 21 و برای اجرای معادلات ساختاری از نرم افزارPLS استفاده شد.

یافته ها: میانگین واریانس استخراج شده5666/0، پایایی 7712/0، اعتبار افزونگی 362/0 و ضریب تعیین 374/0 بدست آمد. جز مسیر حمایت سازمانی ادارک شده (آماره تی 644/0 و معنی داری 520/0)، مسیرهای دیگر در سطح 05/0 معنی دار بودند. تاب آوری سازمانی در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادی (آماره تی 365/3) و رضایت شغلی (آماره تی 983/1) و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد.

نتیجه گیری: متغیرهای رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی گری تاب آوری سازمانی قادر به پیش بینی بهزیستی روانشناختی می باشند. بنابراین برای ارتقای بهزیستی روانشناختی می بایست به متغیرهای ارضای نیازهای بنیادی، رضایت شغلی و تاب آوری سازمانی توجه بیشتری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling Psychological Well-Being Based on Perceived Organizational Support, Job Satisfaction, and Basic Needs Satisfaction with Resilience Mediation

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Khoshsima gorandani 1
  • sohrab abdi zarin 2
  • abbas habibzade 3
1 PhD student in educational psychology, Islamic Azad University, Qom branch
2 Educational Sciences, University of Qom. Qom.
3 Educational Sciences, University of Qom. Qom.
چکیده [English]

Objective: The aim of the study was to model the psychological well-being of employees based on perceived organizational support, job satisfaction, and satisfaction of basic needs with the mediation of resilience.

Method: This study is a descriptive-correlational research and structural equation modeling based on the objective. The statistical population was all employees of the welfare departments of Tehran province. 385 people were randomly selected as samples based on Klein's rule (2011). The data collection tools were the psychological well-being questionnaires of Riff (1989), perceived organizational support of Vatankhah et al. (2017), job satisfaction of Weiss et al. (1967), basic psychological needs of Garcia et al. (2000), and organizational resilience of Connor and Davidson (2003). In the descriptive analysis and verification of assumptions, Spss version 21 software was used, and PLS software was used to implement structural equations.

Results: The mean extracted variance was 0.5666, the reliability was 0.7712, the redundancy validity was 0.362, and the coefficient of determination was 0.374. Except for the path of perceived organizational support (t-statistic 0.644 and significance 0.520), the other paths were significant at the 0.05 level. Organizational resilience plays a mediating role in the relationship between basic needs satisfaction (t-statistic 3.365) and job satisfaction (t-statistic 1.983) and psychological well-being.

Conclusion: The variables of job satisfaction and basic needs satisfaction are able to predict psychological well-being through the mediation of organizational resilience. Therefore, to improve psychological well-being, more attention should be paid to the variables of basic needs satisfaction, job satisfaction, and organizational resilience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Satisfying basic needs
  • psychological well-being
  • organizational resilience
  • perceived organizational support
  • job satisfaction