شناخت و فهم پدیده سرایت هیجانی در سازمان‌های دولتی؛ تحلیل عوامل اثرگذار و پیامدها با روش نقشه شناختی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشجو دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.48308/jcoc.2025.235490.1387

چکیده

هدف: هیجانات و احساسات افرادی که در تعامل با یکدیگر هستند، منجر به شکل‌گیری مجموعه رفتارها و اعمالی خواهند شد که همگی بر دنیا تاثیر می‌گذارند. یکی از موضوعاتی که زندگی کاری کارکنان در سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پدیده سرایت هیجانی می‌باشد. سرایت هیجانی به این موضوع اشاره دارد که هیجانات و احساسات افراد در محیط‌های کاری سازمانی به یکدیگر منتقل می‌شود و بر رفتار و عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم پدیده سرایت هیجانی در سازمان‌های دولتی: تحلیل عوامل اثرگذار و پیامدها صورت پذیرفت.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی و اکتشافی است و دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر مدیران ارشد و مدیران حوزه منابع انسانی سازمان‌های دولتی هستند که اعضای نمونه آن با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شده‌اند. ابزارگردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی پایایی بازآزمون برای پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است.

یافته‌ها: یافته‌های بخش کیفی مشتمل بر شناسایی انواع عوامل موثر و پیامدهای پدیده سرایت هیجانی است و یافته‌های بخش کمی مرتبط با اولویت‌یابی این عوامل است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Understanding the phenomenon of emotional contagion in government agencies; analysis of influencing factors and consequences with fuzzy cognitive map method

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • REZVAN MENNATI 2
  • Seyedeh maryam Mousavizadeh 3
1 lorestan university assistant professor
2 PHD student of management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 PHD student of management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Aim:The emotions and feelings of people who interact with each other will lead to the formation of a set of behaviors and actions that all affect the world. One of the topics that affects the working life of employees in organizations is the phenomenon of emotional contagion. Emotional contagion refers to the fact that the emotions and feelings of people in organizational work environments are transferred to each other and affect their behavior and performance. Therefore, the current research was carried out with the aim of knowing and understanding the phenomenon of emotional contagion in government organizations: analyzing the influencing factors and consequences.

Methodology: This research is applied in terms of purpose, and in terms of data collection method, it is survey and exploratory, and it has a comparative and inductive research philosophy. The statistical population of the research consists of experts including senior managers and human resource managers of government organizations, whose sample members were selected using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical saturation. The data collection tool is in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire, the validity and reliability of the tools were analyzed using content validity and intra-coder inter-coder reliability for the interview and content validity a

کلیدواژه‌ها [English]

  • excitement
  • contagion
  • emotional contagion
  • government agencies