قانون‌شکنی خیرخواهانه در سایه سبک رهبری خدمت‌گزار با نقش واسطه‌ای اخلاق حرفه-ای در کسب‌وکارهای خرد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 1- دکتری حقوق خصوصی، عضو گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی، ارومیه، ایران. A.rostamzadeh@acecr.ac.ir

2 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران z.ahmadyan2015@gmail.com

چکیده

هدف:پژوهش حاضر باهدف تبیین قانون‌شکنی خیرخواهانه در سایه سبک رهبری خدمت‌گزار با واسطه ای اخلاق حرفه‌ای در مدیران کسب‌وکارهای خرد انجام گرفته است. روش:روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و ازحیث هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان کسب‌وکارهای خرد در شهر ارومیه به تعداد 14218 نفر بود که از بین آنان براساس جدول مورگان تعداد 375 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامة استاندارد رهبری خدمتگزار، قانون‌شکنی خیرخواهانه و اخلاق حرفه ای استفاده شد.روایی محتوایی و صوری ابزار با استفاده ازنظر صاحب‌نظران و روایی سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد ونیز پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مطلوب ارزیابی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دوسطح آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرم‌افزار آماری smart-pls انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار بر اخلاق حرفه‌ای تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد(81/0). اثر رهبری خدمتگزار بر قانون‌شکنی خیرخواهانه مثبت و معنی‌دار است (24/0). اخلاق حرفه‌ای بر قانون‌شکنی خیرخواهانه اثر مثبت و معنی‌داری دارد (57/0). و در نهایت نقش میانجی قانون‌شکنی خیرخواهانه در رابطه بین رهبری خدمتگزار و اخلاق حرفه‌ای تایید شد (46/0-). نتیجه گیری: بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌گردد ویژگی‌های رهبری خدمت گزار توسط مدیران کسب و کارهای خرد در شهر ارومیه بکارگرفته شود تا شاهد افزایش اخلاق حرفه ای و تمیز بین قانون شکنی با قانون شکنی خیرخواهانه در این کسب و کارها باشیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pro-Social Rule Breakingin the shadow of servant leadership style with the mediating role of professional ethics in small businesses

نویسندگان [English]

  • amin rostamzadeh 1
  • Zakaria Ahmadian 2
1 Member of the research group of business management of academic Center for Education Culture Research (ACECR), branch of West Azarbaijan, Urmia, Iran
2 z.ahmadyan2015@gmail.com PhD in educational Administration, Instructor at CFU, Shahid Rajaei Campus, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Purpose:The current research was conducted with the purpose of explaining pro-social rule breaking in the shadow of servant leadership style with the mediation of professional ethics in micro business managers.Method:The research method was descriptive-correlative in nature and applied in terms of purpose.The statistical population of all employees of small businesses inUrmia city was14218people,and among them,375people were selected as a statistical sample based on Morgan's table by two-stage cluster sampling method.In this research,three standard questionnaires of servant leadership,pro-social rule breaking and professional ethics were used.The content and form validity of the tool was confirmed using the opinion of experts,and the construct validity was confirmed by the confirmatory factor analysis method,and the reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability.Data analysis was done at two levels of descriptive statistics and inferential statistics using smart-pls statistical software.Findings:The findings showed that the research model had a favorable fit and indicated that servant leadership has a positive and significant effect on professional ethics(0.81).The effect of servant leadership on pro-social rule breaking is positive and significant(0.24).Professional ethics has a positive and significant effect on pro-social rule breaking(0.57).And finally,the mediating role of pro-social rule breaking in the relationship between servant leadership and professional ethics was confirmed(-0.46). Conclusion:Therefore, according to the obtained results, it is suggested that the characteristics of servant leadership should be used by small business managers in Urmia city to witness the increase of professional ethics and the distinction between law breaking and pro-social rule breaking in these businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional ethics
  • servant leadership
  • pro-social rule breaking
  • business