هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی رویکرد سنتی، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. بدین منظور ابتدا از بین دانشکدههای مختلف دانشگاه اصفهان بهصورت تصادفی خوشهای چهارگروه انتخاب شده و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل پانزده نفری بهصورت تصادفی قرار گرفتند. افراد گروههای آزمایش هشت جلسه یکساعته آموزش مشاوره مسیر شغلی بر مبنای رویکردهای سنتی، مدرن و فرامدرن دریافت کردند. ابزاری که در این پژوهش بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد پرسشنامه انطباقپذیری محققساخته بود که شامل پنج خردهمقیاس دغدغه، تسلط، کنجکاوی، اعتماد و تعهد است. بهمنظور تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و جهت آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. براساس این نتایج، بین چهارگروه در حیطه انطباقپذیری مسیر شغلی تفاوت معنیداری 000/0>p وجود دارد. بهعبارت دیگر، میتوان گفت، تفاوت بین نمرات چهارگروه، بیانکنندهی این مطلب است که مداخلههای سنتی، مدرن و فرامدرن مشاوره مسیر شغلی بر افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان تاثیر داشته است. در این بین تاثیر رویکرد مدرن و فرامدرن بر انطباقپذیری مسیر شغلی بیشتر از رویکرد سنتی بوده است. اما بین دو روش مدرن و فرامدرن تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
عابدی، محمدرضا (1381). بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای مشاوره شغلی بهسبک نظریه یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی و مدل شناختی رفتاری شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایاننامه دکترای مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
Blustein, D. L. (2006). The psychology of working. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Brott, P. (2004). Constructivist assessment in career counseling. Journal of Career Development, 30, 189-200.
Brown, S. D., & McPartland, E. B. (2005). Career interventions: Current status and futuredirections. In W. B. Walsh & M. L. Savickas (Eds.), Handbook of vocational psychology: Theory, research, and practice (3rd ed., pp. 195-226). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Bujold, C. (2004). Constructing through narrative. Journal of Vocational Behavior, 64, 470–484.
Campbell, C., & Ungar, M. (2004). Constructing a life that works: Part 2.An approach to practice. Career Development Quarterly, 53, 28-40.
Chen, C. P. (2002). Enhancing vocational psychology practice through narrative inquiry. Australian Journal of Career Development, 11, 14-21.
Cochran, L. (1997). Career counseling: A narrative approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Development, 35, 23-41.
Diemer, M. A., & Blustein, D. L. (2006).Critical consciousness and career development amongurban youth. Journal of Vocational Behavior, 68(2), 220-232.
Hartung. P.J., Taber. B. J., (2008) career construction and subjective well-being. Journal of career assessment, 16, 75-85.
Kahneman, D., & Riis, J. (2005). Living, and thinking about it: Two perspectives on life. In F. A. Huppert, N. Baylis, & B. Keverne (Eds.), the science of well-being (pp. 285-304). New York: Oxford University Press.
Kidd, J. M. (2006). Emotion: An absent presence in career theory. Journal of Vocational Behavior, 52, 275-288.
Laker, D. (2005).The five-year resume: A career planning exercise and workbook. Kimberton, PA: Seven Stars Press, (610) 917-3021.
Marko, K. W., & Savickas, M. L. (1998).Effectiveness of a career time perspective intervention. Journal of Vocational Behavior, 52(1), 106-119.
Miller, J. H. (2006). Extending the use of constructivist approaches in career guidance and counseling: Solution-focused strategies. Australian Journal of Career Development, 13, 50-59.
Nathan, R. & Hill, L. (2006).Career counseling (2nd ed.). London: Sage.
Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and systems theories: Connecting theory and practice (2nd ed.). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Savickas, M. L. (1991). Improving career time perspective. In D. Brown & L. Brooks (Eds.),Techniques of career counseling (pp. 236-249). Boston: Allyn & Bacon.
Savickas, M. L. (2000, June). Career choice as biographical bricolage .Paperpresented at the Ninth National Career Development Association Conference, Pittsburgh.
Savickas, M. L. (2002). Career construction: A developmental theory of vocational behavior. In D. Brown & Associates (Eds.), Career choice and development (4th ed., pp. 149–205). SanFrancisco: Jossey Bass.
Savickas, M. L. (2003). Toward a taxonomy of human strengths: Career counseling’s contributionto positive psychology. In W. B. Walsh (Ed.), Counseling psychology and optimal human functioning (pp. 229-249). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Savickas, M. L. (2005). Career construction: A developmental theory of vocational behavior. In D. Brown & Associates (Eds.), Career choice and development (4th ed., pp. 149–205). San Francisco: Jossey Bass.
Savickas, M. L. (2009). Career-style assessment and counseling. In T. Sweeney (Ed.), Adlerian counseling: A practical approach for a new decade (3rd ed., pp. 289–320). Muncie, IN: Accelerated Development Press.
Sharf, R. S. (2006). Applying career development theory to counseling (3rd ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Super, D. E. (1990).A life-span, life-space approach to career development. In D. Brown, L. Brooks & Associates (eds.), Career choice and development: Applying contemporary theories to practice (2nd ed., pp. 197–261). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Super, D. E., Savickas, M. L., & Super, C. M. (1996). The life-span, life-space approach to careers. In D. Brown, L. Brooks, & Associates (Eds.), Career choice and development (3rd ed., pp. 121-178). San Francisco: Jossey-Bass.
Young, R. A., & Collin, A. (2004). Introduction: Constructivism and social constructionist in the career field. Journal of Vocational Behavior, 64, 373-388.
Zunker,V.G. (2006). Career counseling A Holistic Approach.(7ed).Texas: Thomson Brooks/Cole.