فراتحلیل پیامدهای مداخلات مسیرشغلی در رشد مسیرشغلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)،قم، ایران

2 استادیار ،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.48308/jcoc.2024.235860.1395

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر مداخلات مسیرشغلی در رشد مسیرشغلی دانشجویان ایران با رویکرد فراتحلیل انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و برحسب نوع داده‌ها کمی و از نظر شیوۀ پردازش داده‌ها مبتنی بر روش فرا تحلیل می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل مقالات و پژوهش‌های چاپ شده در مجلات معتبر علمی در زمینۀ مورد پژوهش در سال‌های 1380 تا 1402 است که با جستجوی کلمات کلیدی در پایگاه‌های اطلاعاتی با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند و با در نظر گرفتن معیارهای غربالگری‌های تعداد 17پژوهش به عنوان مطالعات منتخب وارد فرآیند فراتحلیل شدند. ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز در مطالعات نظام‌مند مبتنی بر فرا تحلیل شامل استفاده از چک لیست می‌باشد. پایایی اندازه‌های اثر متغیرهای استخراج شده از مطالعات منتخب از طریق بررسی سطح معنی‌داری و آماره T در روش فرا تحلیل به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری روش فرا تحلیل و نرم افزارSTATA استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه‌های اثر مداخلات مسیرشغلی در رشد مسیرشغلی همۀ پژوهش‌ها در سطوح مختلف معنادار است و بیشترین اندازه اثر مربوط به پژوهش ملکیها و علیانسب (1399) برابر 9.23 و کمترین اندازه اثر مربوط به پژوهش حیدرنیا و همکاران (1397) برابر1.30- می‌باشد. همچنین طبق یافته‌های پژوهش اندازه اثر کل برابر 1.80 بوده که در سطح (05/0>P) معنادار می‌باشد.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات مسیرشغلی تأثیر مثبت و معناداری بر رشد مسیرشغلی دانشجویان در دانشگاه‌های ایران داشته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A meta-analysis on investigating the consequences of career interventions on students' career development

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Malekiha 1
  • farshid aslani 2
1 counseling Department, Humanistic Faculty,Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran
2 Assistant Professor, Department of public Management,Payame Noor University,Tehran.Iran.
چکیده [English]

Aim: This research was conducted with the aim of investigating the effect of career interventions on career development of Iranian students

Methods: The studied population includes articles and researches published in reputable scientific journals in the field of research between 2001 and 2023, which were searched by searching keywords in databases using non-random sampling method and considering the screening criteria of 17 researches. The tool for collecting data and information needed in systematic studies based on meta-analysis includes the use of a checklist. The tool for collecting data and information needed in systematic studies based on meta-analysis includes the use of a checklist. The reliability of the effect sizes of the variables extracted from the selected studies was obtained by examining the significance level and the T statistic in the meta-analysis method. Statistical indicators of meta-analysis method and STATA software were used for data analysis.

Findings: The results of the research showed that the effect sizes of career path interventions in the growth of the career path of all researches are significant at different levels, and the highest effect size related to the research of Malekiha and Oliyanasab (2019) equals 9.23 and the lowest effect size related to the research of Heydarnia et al. (2019) equals -1.30.،The research, the total effect size is equal to 1.80, which is significant at the level of (P<0.05).

Conclusion: , it can be concluded that career interventions have had a positive and significant impact on career development student in Iranian universities,

کلیدواژه‌ها [English]

  • career
  • career development
  • outcomes of interventions
  • students
  • meta-analysis