هویت شغلی دانشجویان دکتری: بازیگر اجتماعی یا عامل با انگیزه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان شهر اصفهان ایران

3 گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: در این پژوهش هویت دکتری دانشجویان دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت تا کشف شود که دانشجویان دکتری در تعریف خود به دنبال چیستند و چه عواملی در شکل‌گیری هویت شغلی آنها نقش داشته‌ است. روش: پژوهش بر اساس رویکرد کیفی، نظریه زمینه‌ای و روش چارمز انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان است. از روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند برای انتخاب نمونه پژوهش استفاده شد. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه‌ساختار یافته با 17 دانشجوی در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل دوره دکتری دانشگاه اصفهان به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار MAXQDA نسخه 20 استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، مدل مفهومی هویت دکتری دانشجویان استخراج شد که فرایند ساخت هویت دکتری دانشجویان را نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: هویت دکتری نتیجه بافت فرهنگی و اجتماعی است که دانشجویان در آن مشغول به تحصیل هستند. در بافت جامعه ایران، دانشجویان هویت دکتری خود را به عنوان «بازیگر اجتماعی» تعریف نمودند. به منظور رشد هویت دکتری دانشجویان به سوی عامل باانگیزه، نیاز به فضایی تأملی (به صورت دوره‌های رسمی یا غیررسمی) در سیستم آموزشی دوره دکتری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Occupational Identity of Doctoral Students: Social Actor or Motivated Agent

نویسندگان [English]

  • masoumeh eshaghi gorji 2
  • Azam Naghavi 3
1
2 department of counseling isfahan university isfahan iran
3 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Aim: In this research, the Doctoral Identity of Isfahan University students was investigated to discover what doctoral students are looking for in their definition and what factors played a role in the formation of their occupational identity. Method: The research is based on a qualitative approach, grounded theory, and charmas method. The population of this research included all Ph.D. students at Isfahan University. The theoretical and purposeful sampling method was used to select the research sample. Data was obtained through semi-structured in-depth interviews with 17 current and graduated Ph.D. students at Isfahan University. MAXQDA version 20 was used for data analysis Findings: Based on the analysis of the interview data, a conceptual model of the doctoral identity of Ph.D. students was extracted, which demonstrates the process of constructing the identity of Ph.D. students. Conclusion: The doctoral identity is the result of the cultural and social context in which students study. In the context of Iranian society, Ph.D. students define their identity as a "social actor." To develop the doctoral identity of students as a "motivated agent", there is a need for a reflective space (in the form of formal or informal courses) in the educational system of the doctoral course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Doctoral Identity
  • Grounded Theory
  • Isfahan University
  • Ph.D. Student