دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622Designed to promote the productivity of employees in organization: role of psychological capitalطراحی مدل ارتقاء بهره وری کارکنان در سازمان:تبیین نقش سرمایه روان شناختی294799698FAمژگان حمیدی بیناباجعضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20161115Aim:The aim of this study was to investigate the psychological capital is improving employee productivity TABAS Coal Company.
Methods: Due to the nature and objectives this applied research and correlation method is used to run it. The study population consisted of staff in 2015, is a TABAS coal company. 200 questionnaires completely and accurately research the answer and it was scored. To collect the data, psychological capital Luthans (2007), job preference questionnaire Amabayl et al. (1994) and questionnaire labour productivity a chive model by Hersey and Goldsmith (1980) was. To analyse the data in inferential statistics, correlation coefficient and stepwise regression and path analysis were used.
Results: The results showed that psychological capital efficiency across all aspects of the job and there is a significant positive relationship. The results showed that motivation in the relationship between psychological capitals with efficiency plays a mediating role of job.
Conclusion:To increase productivity in organizations in the category of hope,optimism,resilience and self-efficacy workshops designed and implemented by expertsهدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی سرمایه روانشناختی در ارتقای بهره وری کارکنان شرکت زغال سنگ طبس می باشد.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شاغل شرکت زغال سنگ طبس در سال 1393 می باشد. که از این میان200پرسشنامه به طور کامل و با دقت پاسخ داده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، پرسشنامه رجحان شغلی امابایل و همکاران(1994) و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی از آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد سرمایه روانشناختی با بهره وری شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که انگیزش در رابطه ی بین سرمایه روانشناختی با بهره وری شغلی نقش واسطه ای ایفا می نماید.نتیجه گیری: جهت افزایش بهره وری در سازمان ها باید در مقوله های امید،خوش بینی،تاب آوری و خودکارآمدی کارکنان کارگاههایی توسط افراد صاحب نظر طراحی و اجرا شودhttps://jcoc.sbu.ac.ir/article_99698_7acd446d96342e9cb541abc0174e234d.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622The Role Of Work Engagement In Relation Between Thriving At Work With Teaching Commitment, Job Satisfaction And feeling Of Belonging: Offering Bootstrapping Modelنقش اشتیاق کاری در رابطه کامیابی در کار با تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی: ارائه ی الگوی خودگردان487299701FAهاجر مساحدانشجوی دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهانسیدحمیدرضا عریضی سامانیاستاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان0000-0001-5232-6000مهرداد کلانتریاستاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170206Aim: Thriving at work is the modern conceptual basis of positive organizational psychology. Having energy and interest in using knowledge and skills at doing job task is underling factor for promote job attitudes. Present study investigate the role of work engagement in relation between thriving at work on job attitudes; that job attitudes consist of teaching commitment, job satisfaction and feeling of belonging.
Method: The sample of research were 130 women teachers of Isfahan in high school that selected by cluster sampling method. Name of questionnaires are: Thriving at work questionnaire, Teacher Engagement Scale, teacher satisfaction questionnaire, teacher commitment, feeling of belongings questionnaire. In this study validity of questionnaires were shown with Cronbach's alpha. Data analysis with SPSS-20 and AMOS-20. Statistical results showed that the use of ML test method was Robust Maximum Likelihood.
Results: The results of Bootstrapping analysis showed good fitness of final model. This model confirm indirect relation between thriving at work and teacher’s job attitudes with presence of teacher engagement.
Conclusion: The findings support the necessity of investment to create enthusiasm and engagement among teachers as trainers of next generation in improving major job attitudes such as teaching commitment, job satisfaction and feeling of belonging. If energy and tendency to apply educational training (thriving at work) associated with motivation and positive cognitive-emotional affect (teacher engagement) can lead to attitude such as sense of pride and belonging and also commitment to teaching profession that their effect will be visible in the educational environments.هدف: کامیابی در کار، از پایه های نوین مفهومی در روانشناسی سازمانی مثبت است. داشتن انرژی و تمایل در به کارگیری دانش و مهارت در انجام وظایف شغلی(کامیابی) از عوامل مهم زمینهساز در ارتقای نگرشهای شغلی است. پژوهش حاضر، به تبیین نقش اشتیاق کاری در رابطه کامیابی در کار و نگرشهای شغلی معلمان، شامل تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی پرداخته است.روش: نمونه پژوهش حاضر،130 زن شاغل در مدارس دولتی متوسطه دوم شهر اصفهان بوده که به روش خوشه ای انتخاب شده اند. پرسشنامههای پژوهش حاضر این موارد بوده اند: پرسشنامه کامیابی در کار(پوراث و همکاران، 2011)، پرسشنامه اشتیاق معلم(کلاسن، یردلن و دورکسن ، 2013)، پرسشنامه رضایت شغلی معلم(پوماکی و همکاران، 2010)، پرسشنامه تعهد معلم(چان و همکاران، 2008) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه(اسکالویک و اسکالویک، 2011). پایایی ابزارها، با روش انسجام درونی ابزار مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و AMOS-20، تحلیل شدند.یافته ها: نتایج آماری حاکی از لزوم استفاده از آزمون حداکثر درست نمایی(ML) در روش درست نمایی مقاوم ساتورا بنتلر بود. نتایج تحلیل خودگردان در الگوی نهایی پژوهش حاکی از برازش مناسب الگوی نهایی بود. در این الگو، رابطه غیر مستقیم بین کامیابی و نگرشهای شغلی با حضور اشتیاق معلم معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر، لزوم سرمایه گذاری در ایجاد شور و شوق در معلمان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده را در راستای بهبود نگرش های شغلی جریان ساز همچون تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی نشان می دهد. اگر انرژی و تمایل به کارگیری آموزه های دانشگاهی در کار(کامیابی در کار) با احساس برانگیختگی و عواطف مثبت شناختی، اجتماعی و هیجانی(اشتیاق معلم) همراه شود، میتواند سبب ایجاد نگرش هایی همچون تعلق خاطر و تعهد و افتخار به شغل معلمی گردد که تاثیرات آن در محیط های آموزشی قابل مشاهده خواهد بود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99701_bb75da47d404fcfc39a6d2d8551a9a8f.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622The structural model of impact Ethical leadership style and perceived organizational justice on organizational silenceمدل ساختاری تأثیر سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی739099706FAبهناز مهاجراندانشگاه ارومیهافشین دیوبنددانشگاه ارومیهJournal Article20160628The purpose of this study was to investigate impact ethical leadership style and perceived organizational justice on organizational silence and the identification of causal relationships between these variables. The research method was descriptive – correlation. The statistical population of this study consisted of all Urmia university employees (N=600) during the 2014-2015 academic year, from which Cochran formula 235 were chosen as study sample through selected randomly. The data were collected through three standard questionnaire; Ethical leadership style (Kalshoven et al , 2011), perceived organizational justice (Colquitt , 2001) and organizational silence (Vakola & Bouradas, 2005) were used. to the data analysis statistical softwares such Spss & Lisrel was used. The analysis results showed that ethical leadership style and perceived organizational justice with organizational silence Urmia University Staff there are significant correlations. The results of structural equation modeling showed that ethical leadership style has a positive effect on perceived organizational justice and organizational silence a negative effect. Also the results showed that the direct effect of perceived organizational justice on organizational silence is significant inversely.هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی و شناسایی روابط علّی میان این متغیر ها می باشد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1395-1394 به تعداد 600 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران تعداد 235 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011)، عدالت سازمانی ادراک شده کالکیت (2001) و سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه ارومیه همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی ادراک شده اثر مثبت و بر سکوت سازمانی اثر منفی دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثر مستقیم عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی به صورت معکوس و معنی دار می باشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99706_1d4185dff91062fcca853f376a45914a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622Predict the mental health of teachers based on the variables of marital satisfaction and self-efficacy, with the mediation of job satisfaction in order modelingپیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیر های رضایت زناشویی و خودکارآمدی، با میانجی گری رضایت شغلی به منظور ارایه مدل9111599712FAسید صادق نبویدانشگاه بین المللی امام رضا(ع)0000-0002-2372-0284فرامرز سهرابیدانشگاه علامه طباطباییغلامعلی افروزدانشگاه تهرانسیمین حسینیاندانشگاه الزهراعلی دلاوردانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161220Aim: The main objective of this study is to predict the mental health of teachers based on marital satisfaction, self-efficacy, social support and socio-economic status, with the mediation of job satisfaction has been in modeling.
Methods: Due to the nature and objectives of the research, research design is non-experimental and correlation. The study population consisted of all elementary and secondary school teachers has been Tehran city. 447 teachers with cluster random sampling were selected for this study. In order to collect research data from the General Health Questionnaire (28- GHQ), general self-efficacy questionnaire Sherer & colleagues(1982), Social Support Questionnaire Wax and colleagues(1986),Afrooz Marital Satisfaction Scale(2010),Dunnette Job Satisfaction Qestionnaire(1966) and form a self-made demographic) use was performed. for analysis of data with descriptive and inferential statistics(multivariate regression, test t)was used.
Results: The results showed that job satisfaction as a mediator failed relationship between self-efficacy, social support, socioeconomic status and marital satisfaction with the mediation of mental health. Due to the significant relationship between self-efficacy, marital satisfaction and mental health can be said that the model in the three path, self-efficacy to mental health, marital satisfaction to mental health and housing status to mental health fit. Therefore, it was concluded that self- efficacy, marital satisfaction and housing status has a direct impact on mental health and can Explain and predict (23%) of the variance in mental health.
Conclusion:According to the research findings, we can conclude that by applying ways of increasing self-efficacy of teachers in teacher training, Improving their socio-economic status and marital satisfaction in the course of employment can be increased to improve the mental health and job satisfaction among helped them.هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای رضایت زناشویی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی، با میانجی گری رضایت شغلی به منظور ارایه مدل بوده است.روش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه دوم شهرتهران(29468 نفر) بوده است که از میان آنها تعداد 447 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ )، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986)، پرسشنامه رضایت شغلی دانت(1966)، مقیاس رضایت زوجیت افروز(1389) و فرم محقق ساخته(مشخصات فردی) استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندمتغیری، تحلیل مسیر) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نمیتواند رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و رضایت زناشویی را با سلامت روان میانجی گری نماید. با توجه به رابطه معنادار و مستقیم بین متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن با سلامت روان میتوان گفت که مدل در سه مسیر خودکارآمدی به سلامت روان، رضایت زناشویی به سلامت روان و وضعیت مسکن به سلامت روان برازش دارد. بنابراین نتیجه گرفته می شود که متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن اثر مستقیمی بر روی سلامت روان دارند و می توانند سهمی(23درصد) از واریانس سلامت روان را تبیین و پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که با بکارگیری شیوه هایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دوره تربیت معلم، ارتقای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و افزایش رضایت زناشویی ایشان در دوره اشتغال می توان به ارتقای سطح سلامت روان و افزایش رضایت شغلی در بین آنها کمک نمود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99712_721ba0405aa7cd8ecb251ec2f160fea4.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622The effect of organizational culture and dimensions of organizational structure on job performance and innovation: mediating of organizational intelligence.اثر فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختار سازمانی بر عملکرد شغلی و نوآوری: نقش واسطه ای هوش سازمانی11614499687FAآسیه شاهوردی شهرکیدانشگاه شهید چمران اهوازعبدالکاظم نیسیدانشگاه شهید چمران اهوازاسماعیل هاشمی شیخ شبانیدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-7220-0170Journal Article20150519The purpose of this research was to test the model for effect of organizational culture and dimensions of organizational structure on job performance and innovation considering the mediating role of organizational intelligence. The sample consists of 430 employees of Zob Ahan Company in Esfahan who were selected by stratified random. The instruments which used in this study were organizational culture, organizational structure, organizational intelligence, innovation and job performance questionnaires. Fitness of the proposed model was examined through Structural Equation Modeling (SEM), using spss18 and Amose18 software package. The indirect effects were tested by using Bott Strap procedure. According to this result the tested model had good fit indices. Findings indicated that organizational culture directly and indirectly through organizational intelligence increase innovation and job performance. Centralization only indirectly through organizational intelligence reduce innovation and job performance. Formalization and complexity directly and indirectly were not any effect on innovation and job performance.هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختار سازمانی بر عملکرد شغلی و نوآوری با میانجی گری هوش سازمانی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 430 نفر از کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، عملکرد شغلی و نوآوری و مقیاس هوش سازمانی استفاده گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست 18و SPSS ویراست 18 انجام گرفت. روابط واسطه ای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. طبق نتایج حاصل الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار بود. یافته ها نشان دادند که فرهنگ سازمانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم از طریق هوش سازمانی باعث افزایش نوآوری و عملکرد شغلی می شود. همچنین متمرکز سازی فقط به طور غیرمستقیم از طریق هوش سازمانی باعث کاهش نوآوری و عملکرد شغلی می شود. از سوی دیگر رسمیت و پیچیدگی نه به طور مستقیم و نه به طور غیرمستقیم بر نوآوری و عملکرد شغلی اثر ندارند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99687_cb4d7c23478ddcdce8a38eae83aa54e4.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693020170622Effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on symptoms of fatigue, self-compassion and mindfulness on Employers with Chronic Fatigue Syndromeاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن14517199692FAسارا طاهریدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)ایلناز سجادیاندانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهانJournal Article20160623The purpose of this research was to determine the effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on symptoms of fatigue (mental and physical), self-compassion and mindfulness of staff of Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) branch suffering from chronic fatigue syndrome. Research method was semi-experimental and pre and post-test design with a control group. For sampling, among those staff whom were diagnosed as chronic fatigue syndrome according to questionnaire of Depaul Symptom (DSQ)(Jason etal,2010), and questionnaire of quality of life(Ware and Sherbourne, 1992), 28 persons were selected as convenient samples and distributed in two groups of experience and control randomly(14 persons). Subjects in the two groups, before and after intervention, and one month after follow-up answered to research instruments including, fatigue scale (Chalder,1993), self-compassion by )Neff, 2003), mindfulness by (Baer et al, 2006 .(Mindfulness based cognitive therapy was executed for experience group in 8 sessions that each session took 90 minutes, but no intervention was carried out in control group. For data analysis multiple-variable covariance was used. Findings indicated reduction in mean of symptoms of fatigue (mental and physical) and increasing in mean self-compassion and their mindfulness, cognitive therapy based on mindfulness can be used in test group in comparison to control group (pاین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی(ذهنی و بدنی)، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) اجرا گردید. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) در سال 1394 بود. بدین منظور 200 نفر از کارکنان براساس جدول کوهن و همکاران(2000)، که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی، انتخاب شدند و به پرسشنامه علائم دوپال(جیسون و همکاران،2010) و کیفیت زندگی (وار و شربن، 1992) پاسخ دادند، سپس 28 نفر که تشخیص سندرم خستگی مزمن را دریافت نمودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند(هر گروه 14 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد، در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های خستگی (چالدر، 1993)، شفقت خود(نف،2003) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2006) پاسخ دادند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته ها حاکی از کاهش میانگین نمرات ابعاد خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش میانگین نمرات شفقت خود و ذهن آگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود(05/0p<). بنابر یافته های پژوهش، برای کاهش علائم خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش شفقت خود و ذهن آگاهی در کارکنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن میتوان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده نمود. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99692_ce18f7904b70332cf3e51adbcf9852a8.pdf