TY - JOUR ID - 99791 TI - رابطه مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و تنظیم هیجانی با سلامت‌روان در کارمندان بانک ملی JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - حصیرچمن, احیا AU - شاکری نیا, ایرج AU - صادقی, عباس AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان AD - استادیار دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی AD - دانشیار دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 34 SP - 23 EP - 43 DO - N2 - چکیده:هدف: پژوهش حاضربه منظور تعیین رابطه مهارتهای‌ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و تنظیم هیجان با سلامت‌روان در کارمندان بانک ملی شهرستان بندرانزلی اجرا شده است.روش: جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعبه های بانک ملی شهرستان بندرانزلی می باشد(134). در این پژوهش 97 نفر از کارمندان بانک به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و  پرسشنامه‌های مهارت‌های ارتباطی جرابک (2004)، مقیاس مسئولیت پذیریCPI، تنظیم هیجانی گراس وجان(2003) و  سلامت‌روانGHQ-28 را تکمیل نموده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌هابااستفادهازآماره‌‌های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام صورت گرفت.یافته­ها: مهارتهای‌ارتباطی(درک پیام کلامی و غیر کلامی، تنظیم عواطف و قاطعیت) با سلامت‌روان رابطه مثبت معنادار دارند و مهارتهای ارتباطی (گوش دادن و بینش در ارتباط) با سلامت‌روان رابطه منفی دارند. بین مسئولیت‌پذیری با سلامت‌روان همبستگی مثبت معنی‌دار وجود دارد؛ ارزیابی مجدد و سرکوبی از مولفه های تنظیم هیجانی  با سلامت‌روان رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی مجدد به صورت منفی و معنادار و مسئولیت پذیری، درک پیام و قاطعیت به صورت مثبت و معنادار می­توانند سلامت‌روان را پیش‌بینی کنند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های ارتباطی و شناخت هیجانات و آموزش شیوه های مدیریت آن، می تواند باعث افزایش سلامت­روان کارکنان و در نتیجه کارآمدی بالاتر سازمان گردد.   UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99791.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99791_dc0796a9f1ba7bf28fb609074febd16f.pdf ER -