@article { author = {احمدی, نفیسه and دلاور, علی and شفیع آبادی, عبدالله}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {8}, number = {26}, pages = {104-125}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎن راﻫﺒﺮدﻫﺎی روﻳﺎروﻳﻲ و اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﻲ ﺑﺎ ﺧﺸﻨﻮدی ﺷﻐﻠﻲ اﺳﺘﺎن ﻗﻢ}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی بین راهبردهای رویارویی و استرس شغلی با خشنودی شغلی مدیران مدارس استان قم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس استان قم (816 نفر) بودند. نمونه پژوهش شامل 228 مدیر که از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند، و به آزمون­های راهبردهای رویارویی اندلر و پارکر (1990)، استرس شغلی و پرسشنامه توصیف شغل پاسخ دادند. داده­ها به­روش همبستگی و رگرسیون گام به گام که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد استرس شغلی و راهبرد رویارویی مسأله­مدار همراه با راهبرد رویارویی اجتناب­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد. متغیر راهبرد رویارویی اجتناب­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را ندارد و متغیر راهبرد رویارویی هیجان­مدار و مسأله­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارند. هم­چنین استرس شغلی توان پیش­بینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد و متغیر راهبرد رویارویی مسأله­مدار توان پیش­بینی تغییرات واریانس استرس شغلی را دارد. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های رویارویی با مشکلات می­تواند در کاهش استرس شغلی و افزایش خشنودی شغلی نقش مهمی داشته باشند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99533.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99533_11605337157f691f06a0ef278add6fb0.pdf} }