دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923The Prevalence of Workaholism among Hospital's Employees: The Role of Attachment to God and Workplace Spiritualityشیوع اعتیاد به کار در بین کارکنان بیمارستان: نقش دلبستگی به خدا و معنویت در کار9329998310.29252/jcoc.11.3.9FAسعید آریاپوراندانشگاه ملایرمحمد مرادیبیمارستان ازنامهرنوش گرجی چالسپاریکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه ملایرJournal Article20181108The purpose of the current study was to examine the prevalence of workaholism and the role of attachment to god and workplace spirituality in predicting the workaholism in hospital's employees. The research method was correlation. Statistic sample was 144 female and male employees in Azna's hospitals that selected by census method. The Short form of Workaholism scale, Short form of Attachment to God and Workplace Spirituality Scales were used for collecting the data. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient, multiple regression and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Results indicated that the prevalence of workaholism in all employees, female and male were 9.76%, 11.3% and 10.42%, respectively. Results of Pearson correlation showed that the correlation of attachment to god and workplace spirituality with workaholism was negative, and according to regression results, attachment to god and workplace spirituality had negative role in predicting the workaholism. Results of MANCOVA with controlling the demographic variables revealed that the mean of attachment to god was higher in female than male and mean of workplace spirituality was higher in male than men; but there was no meaningful difference between female and male in mean of workaholism. According to results, the improvement of attachment to god and workplace spirituality by psychological training based on spirituality was suggested for hospital's employees for decreasing the workaholism.هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اعتیاد به کار و نقش دلبستگی به خدا و معنویت در کار در پیشبینی آن در میان کارکنان بیمارستانی بوده است. روش پژوهش همبستگی بود. نمونهی آماری 144 زن و مرد شاغل در بیمارستانهای شهرستان ازنا بودند که به روش کلشماری انتخاب شدند. برای جمعآری دادهها از مقیاس کوتاه اعتیاد به کار، فرم کوتاه پرسشنامهی دلبستگی به خدا و پرسشنامه معنویت در کار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و تحلیل کوریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اعتیاد به کار در میان کل کارکنان، کارکنان زن و مرد به ترتیب 76/9، 3/11 و 42/10 درصد بود. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که رابطهی دلبستگی به خدا و معنویت در کار با اعتیاد به کار منفی بود و براساس نتایج رگرسیون، دلبستگی به خدا و معنویت در کار در پیشبینی اعتیاد به کار نقش منفی داشتهاند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) با کنترل متغیرهای جمعیتشناختی نشان داد که میانگین دلبستگی به خدا در زنان و معنویت در کار در مردان بیشتر بوده است؛ اما بین زنان و مردان در میانگین اعتیاد به کار تفاوت معنیدار وجود نداشت. براساس نتایج، تقویت دلبستگی به خدا و معنویت در کار از طریق آموزشهای مبتنی بر معنویت برای کارکنان بیمارستانی جهت کاهش اعتیاد به کار، پیشنهاد میشود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99983_8291d5297c791d7b159440fc5d351631.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923Perceived Social status and its organizational, managerial and political predictors among faculty membersبررسی وضعیت ادارک از جایگاه اجتماعی و پیش بینی کننده های سازمانی، مدیریتی و سیاسی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه33529997410.29252/jcoc.11.3.33FAحمید خانی پور(نویسنده مسئول). گروه مطالعات روان شناسی، موسسه تحقیقات تربیتی، روان شناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. Khanipur.hamid@gmail.comمحمد نقی فراهانیگروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتیف دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرضا عظیمیکروه مطالعات اجتماعی، موسسه تحقیقات تربیتی، روان شناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20180917Perceived social status was considered as psychosocial process that could effective on the scientific and professional life of faculty members. The aim of this study was to investigate perceived social status and it’s organizational, managerial and political predictors among faculty members in one of the Tehran province university. Participants were 135 individuals from one of the state university in Tehran which selected by convenient method. Data was collected by perceived social status questionnaire, perceived organizational support questionnaire, perceived political scale, participation in organizational decisions scale. Findings showed that % 40 of participants believed that the social status of faculty members was decreased. Correlational and regression model revealed that participation in organizational decision-making (% 13), perceived organizational politics (% 3) and perceived organizational support (% 1) could predict perceived social status. It seems that increasing participation of faculty members in university decisions, providing political space based on justice and tolerance and enhancing emotional and physical support could increase perceived social status and develop prestigious life style.ادراک از جایگاه اجتماعی یکی از فرایندهای روانی اجتماعی است که بر روی حیات علمی و حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاه ها اثرگذار است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت ادارک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران و بررسی نقش ادارک از عوامل سازمانی، سیاسی و مدیریتی در پیش بینی ادارک از جایگاه اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه بود. در این مطالعه از 135 نفر از اعضای هیات علمی یک دانشگاه دولتی به صورت دردسترس نمونه گیری انجام شد و برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های ادارک از جایگاه اجتماعی، حمایت سازمانی ادارک شده، سیاست سازمانی ادارک شده، و مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی استفاده شد. نتایج نشان داد 40 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند جایگاه اجتماعی شغل دانشگاهی در ایران تنزل یافته است. یافته های مدل همبستگی و رگرسیون چند گانه نشان داد که عوامل مدیریتی که عبارت بود از ادارک از مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی 13 درصد، سیاست سازمانی ادارک شده 3 درصد و حمایت سازمانی ادارک شده 1 درصد از تغییرات ادارک از جایگاه اجتماعی را پیش بینی میکرد. به نظر میرسد مشارکت دادن اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های دانشگاهی و ایجاد فضای سیاسی مبتنی بر عدالت و تحمل و ارتقای حمایت های هیجانی و مادی روی ارتقای ادارک از جایگاه اجتماعی و توسعه منزلت اجتماعی اعضای هیات علمی اثرگذار است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99974_32f126763af63c0769003cc5e5ed41f3.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923A Study the Relationship between Social Undermining and Work-Family Conflict with Emotional Exhaustion in Elementary School Teachers of Kermanبررسی رابطه بین سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی کرمان53829997710.29252/jcoc.11.3.53FAفاطمه سلاجقه تذرجیدانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایرانآناهیتا بحرینیزادهگروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایرانJournal Article20181004Aim The purpose of this study was to investigate the relationship between social undermining and work-family conflict with emotional exhaustion in elementary school teachers of Kerman. It was an applied research based on its aim and its method was descriptive and correlation. Statistical population involved all primary school teachers of Kerman (1600 teachers: 1200 females and 400 males). According to Cochran formula, 310 teachers (232 females and 78 males) were selected by stratified random sampling method. Questionnaires of social undermining (Duffy et al., 2002), work-family conflict (Carlson et al., 2000) and Maslach's Emotional Exhaustion (1985) were used to collect data. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. The findings indicated that there was a significant and positive correlation between social undermining, the coworker undermining and supervisor undermining with emotional exhaustion in teachers (P≤ .05). Also, there was a significant and positive correlation between work-family conflict and family-work conflict with emotional exhaustion in teachers (P≤ .05). In addition, social undermining and work-family conflict have been able to predict 56.6% of the variance of emotional exhaustion of teachers (R2 = 0.566). According to the results of the research, it can be concluded that teachers who have less social undermining and work-family conflict have lower levels of emotional exhaustion.هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی کرمان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 1600 نفر (1200 زن و 400 مرد) بود. حجم مطلوب نمونه با توجه به فرمول کوکران 310 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 232 زن و 78 مرد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سایش اجتماعی دافی و همکاران (2002)، تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) و فرسودگی عاطفی مسلچ (1985) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سایش اجتماعی، سایش همکار و سایش سرپرست با فرسودگی عاطفی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥P). همچنین، بین تعارض کار- خانواده و تعارض خانواده- کار با فرسودگی عاطفی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥P). علاوه بر این، سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده در مجموع قادرند 6/56 درصد از تغییرات فرسودگی عاطفی معلمان دوره ابتدایی را بهطور معنیداری پیشبینی کنند (566/0R2=). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد معلمانی که سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده در آنها کمتر است، از سطح فرسودگی عاطفی پایینتری برخوردارند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99977_a6d32b5bb50fb6845f1914e23740e5cf.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923Teacher's Mental Engagement, Teacher's Happiness, and Organizational Climate: Using Two-Level Teacher-School Modelingانگیزه شغلی معلم، شادکامی معلم و جو سازمانی: کاربرد مدل یابی دو سطحی معلم و مدرسه83989997910.29252/jcoc.11.3.83FAسوگند قاسم زادهدانشگاه تهرانزهرا نقشدانشگاه تهران0000-0160-6578-3800لیلا افضلیدانشگاه تهرانJournal Article20180923Aim: Job motivation increases the teacher's ability to improve the performance of students in an organization in the form of a school. The purpose of this study was to determine the relationship between happiness and organizational climate with teachers' job motivation. <br />Method: The present study is a descriptive-correlational one. The research sample consisted of 200 teachers (146 female teachers and 54 male teachers) who were selected by cluster sampling method, and then teachers responded to the teachers' motivation and teacher's happiness scales. The sample size is at the second level or at the school level of 20, so that teachers' responses are integrated into the organizational climate scale for each school and school-level variables. To analyze the data, an unconditional HLM analysis (ANOVA model with random effects) was implemented. <br />Results: The results showed that the teacher's job motivation was significant among different schools, and 62% of teacher's motivation changes were due to differences between schools and 38% for teachers level factors. This means that the school environment and the organizational climate of different schools affect the motivation of teachers. <br />Conclusion: If the factors leading to a favorable organizational climate and the happiness of teachers are provided at school, the teachers' motivation can be improved and their performance improved in the learning process-learning process.هدف:انگیزش شغلی، توانایی معلم را بالا می برد و نتیجه آن بهبود عملکرد دانش آموزان در سازمانی در قالب مدرسه خواهد بود. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین شادکامی و جو سازمانی با انگیزش شغلی معلمان میباشد.روش:پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 200 معلم (146 معلم زن و 54 معلم مرد) است که به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب شدند و سپس معلمها به مقیاسهای انگیزه شغلی معلم و شادکامی معلم پاسخ دادند. حجم نمونه در سطح دوم یا سطح مدرسه 20 می باشد به این ترتیب که پاسخ معلمها به مقیاس جو سازمانی برای هر مدرسه تجمیع و متغیر سطح مدرسه ساخته شد. برای بررسی دادهها یک تحلیل غیر شرطی HLM(مدل آنوا یک راهه با اثرات تصادفی) اجرا شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که انگیزه شغلی معلم در بین مدارس مختلف معنیدار بوده، و 62 درصد از تغییرات انگیزه شغلی معلم ناشی از تفاوت بین مدارس بوده و 38 درصد برای عوامل سطح معلمان تبیین شده است. بدین معنی که فضای مدرسه و جو سازمانی حاکم بر مدارس مختلف بر میزان انگیزه معلمان تاثیرگذار میباشد.نتیجهگیری:اگر عواملی که منجر به جو سازمانی مطلوب و شادکامی معلمان میشوند، در مدرسه فراهم شوند، میتوان انگیزه معلمان را افزایش داده و عملکرد آنها را در فرایند یاددهی- یادگیری بهبود بخشید. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99979_7bb8a3ee3e7b8a291a91fe0606193c7e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923The relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency in elementary schools in Qarchak.رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک991149998510.29252/jcoc.12.3.99FAامیرحسن کوهیمدرس دانشگاه فرهنگیان(پردیس زینبیه پیشوا)عضوباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارابوالفضل هاشمیدبیر آموزش و پرورش شهرستان قرچکعلی مینائیدانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آبادامین دهقاندانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنJournal Article20180624Abstract <br />Undoubtedly Teducational organizations are one of the organizations which is handling the great responsibility of formal education in the society. Therfore stablishing a clear understanding of structures in efficient schools is an essential prereqruisite for developing logical strategies for improving schools.Current research is aimed determining the relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency in elementary schools in Qarchak.The correlational and descriptive research method is used and research population includes all elementary schools teachers in Qarchak in academic Year 2016-2017.Based on Morgan sampling table 269 tearchers are considered as research sample.Random sampling is used and three standard questionaires including empowering structure questionaires,career satisfaction questionnaire and schools efficiency questionnaire are used inorder to collecting data.Pereson correlational test,one sample T test and linear regression test and SPSS software are used for data analysis.Pereson correlational index findings reveals that there is a significant relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency at 0.01 level.Also school empowering variable is demonstrating 19% of schools efficiency variable.Based on the overall findings ,empowering structure of schools plays a prominent role in teachers and staffs career satisfaction and schools efficiency as an influencing factor as well.چکیدهبیتردید، سازمانهای آموزشی، یکی از اساسیترین سازمانها میباشند که مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه را بر عهده دارند. بنابراین ایجاد درکی روشن از مشخصات مدارس اثربخش، یک پیششرط ضروری برای توسعه راهبردهای منطقی بهبود مدرسه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 96- 1395 می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 269 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، تصادفی طبقه ای بوده و به منظور گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه استاندارد ساختار توانمندساز، خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. یافتههای ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد بین ساختار توانمند مدرسه با خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک رابطه معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. هچنین متغیر ساختار توانمند مدرسه 19 درصد واریانس متغیر اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک را تبیین می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده این نکته است که ساختار توانمند مدارس به عنوان عامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان و در نتیجه اثربخشی مدارس، نقش بی بدیلی ایفا می کند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99985_eb85186dbc3f6e9f4c2fbe1d5de1180e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923Hope to get a job: The role of academic procrastination and academic motivationامید به انتخاب شغل: بررسی نقش اهمال کاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی1151369996810.29252/jcoc.11.3.115FAسهراب عبدی زریندانشگاه قمسعیده شریفیانادانشگاه اصفهانمهدی اکبرزادهاسنادیار گروه روان شناسی ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران0000-0001-5288-4192Journal Article20180606the aim of this study was to investigate the role academic procrastination and academic motivation on hope to get a job. The research was correlation study. For this samples of 231 female students in the university of Isfahan by cluster sampling selected. Hope-Centered Career Inventory (HCCI; Amundsen Norman et al, 2013) and Questionnaire of Academic procrastination (Solomon & Rathblom, 1984), and Academic Motivation Questionnaires (Valrnd et al, 1989) completed by samples. For descriptive statistics (mean and standard deviation) and for statistical analysis Pearson correlation index and multivariate regression analysis (multiple regressions) were used. Results of Pearson correlation showed that between Component of academic procrastination, academic motivation and hope were a significant relation. Regression analysis was used to predict the hope of changing academic motivation and its components and variable components of procrastination has been approved. Results showed that hope to get a job could be predicted by academic motivation and academic negligence.هدف از این پژوهش بررسی رشد مسیر شغلی مبتنی بر امید بر اساس انگیزه تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه آماری شامل 231 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه رشد مسیر شغلی مبتنی بر امید (HCCI؛ نورمن اماندسون و همکاران، 2013)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیل ( سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری از شاخص های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره(همبستگی چندگانه) استفاده شده است. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنادار و مثبت بین امید و مؤلفه های انگیزه تحصیلی وجود داشت یعنی با افزایش هریک از مؤلفه های انگیزه تحصیلی امید افزایش می یابد و بین امید و مؤلفه های اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار بدست آمد یعنی با افزایش هریک از مؤلفه های اهمال کاری تحصیلی امید کاهش معناداری یافته است. نتایج تحلیل رگرسیون انجام شده پیش بینی امید را از طریق متغیر انگیزه تحصیلی و مؤلفههای آن و متغیر اهمال کاری تحصیلی و مؤلفه های آن مورد تائید قرار داد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99968_51250f7b1f33ec02867b0948002e762b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626114020190923Mediating role of self-efficacy in the relationship between Dutch personality traits and student entrepreneurship behaviorنقش میانجیگرانه خودکارآمدی در رابطه بین تیپهای شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان1371649997110.29252/jcoc.11.3.137FAامیر قربان پور لفمجانیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه گیلانمسعود ابراهیمی بردرکارشناس ارشد مشاوره شولی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چونانسجاد رضائیدکتری روان شناسی، استادیار دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانعلیرضا غلامیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه مدیریت دولتی بجنوردJournal Article20180825Abstract <br />The present study examines the mediating role of self-efficacy in the relationship between Holland personality traits and entrepreneurial behavior of students at the University of Engineering of modern technologies of Quchan. The research method is descriptive and correlational and structural equation modeling. The statistical population is all students of the University of Engineering of the New Technology of Quchan in 2016-2017 and numbered 713 people. In this research, 250 randomly selected samples were selected based on Cochran formula. The tools used were Zampetakis & Moustakis (2007), The Personality Types of Holland Questionnaire (1958) and Muris 's Self-efficacy Scale (2001). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. SPSS-22 and AMOS-22 software were used in all analyzes. The findings showed that self-efficacy has a direct relationship with entrepreneurial behavior and plays a mediator role in the relationship between the personality traits of Holland and entrepreneurial behavior. (χ2=0.20, GFI=0.91,AGFI=0.93,CFI=0.91,PNFI=0.92,RMR=0.10,RMSEA=0.06(.In other words, regardless of the personality types of the Holland, with the Enter of self-efficacy into the equation, the attraction of individuals to entrepreneurial behavior becomes greater. Therefore, to create entrepreneurial behavior, we need to create and strengthen the behavioral characteristics of the personality types of Holland and self-efficacy.پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجیگرانهی خودکارآمدی در رابطه بین تیپهای شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان تشکیل می دهند، که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند و تعدادشان 713 نفر بود. در پژوهش حاضر با توجه به نمونه گیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران 250 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد رفتار کارآفرینانه زامتاکیس و موستاکیس (2007)، پرسشنامه تیپ های شخصیتی هالند (۱۹۵۸) و مقیاس خودکارآمدی موریس (2001) بودند. جهت تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و در کلیه تحلیلها از نرمافزار SPSS-22 و AMOS-22 استفاده گردید. یافتهها نشان داد خودکارآمدی رابطه مستقیم با رفتارکارآفرینانه دارد و نقش میانجیگرانهای در رابطه بین تیپهای شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه ایفا میکند (χ2=0.20,GFI=0.91,AGFI=0.93,CFI=0.91,PNFI=0.92,RMR=0.10,RMSEA=0.06). به دیگر سخن صرف نظر از تیپهای شخصیتی هالند با ورود خودکارآمدی به معادله کشش افراد به سمت رفتار کارآفرینانه بیشتر میشود. بنابراین برای ایجاد رفتار کارآفرینانه می بایست به ایجاد و تقویت شاخصه های رفتاری تیپ های شخصیتی هالند و خودکارآمدی بپردازیم.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99971_81ba4c81c5db98bfa6cf1aa251e8d902.pdf