TY - JOUR ID - 99609 TI - بررسی سودمندی هوش‌هیجانی در سازه­آرایی مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول دبیرستان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - عابدی, محمدرضا AU - اکبرزاده, مهدی AU - شفیع آبادی, عبد الله AU - نیلفروشان, پریسا AU - عیسی مراد رودبنه, ابوالقاسم AD - دانشگاه اصفهان AD - دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 27 SP - 96 EP - 123 KW - آمادگی تصمیم‌گیری مسیر تحصیلی-شغلی KW - سازه‌آرایی مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان KW - انطباق‌پذیری مسیر تحصیلی-شغلی KW - رشد شغلی KW - هوش‌هیجانی DO - N2 -    سازه‌آرایی تحصیلی-شغلی به­عنوان سازه‌ای مرکب از دو بعد انطباق‌پذیری مسیر تحصیلی-شغلی و رشد شغلی، می‌تواند نقشی موثر در آمادگی تصمیم‌گیری مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول متوسطه ایفا کند. برای تعیین سودمندی هوش‌هیجانی در سنجش سازه‌آرایی تحصیلی-شغلی دانش آموزان اول متوسطه، با انتخاب نمونه‌ای تصادفی-در دسترس از 514 (240 پسر، 274 دختر) دانش آموزان اول متوسطه، رابطه بین هوش‌هیجانی و ابعاد سازه‌آرایی مسیر تحصیلی-شغلی و اعتبار نموی هوش‌هیجانی در پیش­بینی رشد شغلی بررسی شد. همبستگی پیرسون رابطه مثبتی قابل ملاحظه‌ای را بین مولفه‌ها و ابعاد هوش­هیجانی با ابعاد سازه‌آرایی مسیر تحصیلی-شغلی نشان داد. تحلیل کانونی وجود 5 متغیر کانونی را در ارتباط بین هوش‌هیجانی با سازه‌آرایی مسیر تحصیلی-شغلی نشان داد. رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد هوش‌هیجانی فراتر از ویژگی‌های دموگرافیکی و انطباق‌پذیری می‌تواند رشد شغلی دانش آموزان را پیش بینی کند (07/0=R2Δ؛ 001/0>P). این مطالعه بر حمایت‌ها از سودمندی هوش‌هیجانی در مشاوره سازه آرایی مسیر تحصیلی-شغلی افزود.  UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99609.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99609_3d1519303b76bbd33e216135b053104f.pdf ER -