TY - JOUR ID - 99371 TI - بررسی رابطه خودپنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - محبوبی, طاهر AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 21 SP - EP - KW - کارآفرینی KW - خودپنداره شغلی KW - باورهای انگیزشی KW - فراشناخت KW - دانشگاه پیام نور DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای خودپنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی است. روش‌ پژوهش حاضر از نوع  کاربردی و کمّی است که روش متناسب با آن با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی است که با بهره‌گیری از آزمون همبستگی در سال تحصیلی 94-93 انجام شده است. جامعه‌ آماری، کلیه دانشجویان مراکز دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی 11784 نفر (شامل 5434 مرد و6350 زن) است. تعداد نمونه  1178 نفر (550 مرد و 628 زن) است که با روش نمونه‌گیری طبقه­ای – تصادفی انتخاب شده‌اند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسش‌نامه خودپنداره شغلی (شفیع آبادی، 1381)، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (پینتری چودیگروت، 1990)، پرسش‌نامه فراشناخت- 30 (ولز و کارترایت- هاتون، 2004). کارآفرینی روبینسون و همکاران (1991) است. برای تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی (نمودار، میانگین و ...) و تحلیلی (ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه) برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. یافته­های پژوهش ضریب همبستگی خودپنداره شغلی با کارآفرینی کل آزمودنی­ها و در سطح 01/0 معنی­دار است. ضریب همبستگی باورهای انگیزشی نیز با کارآفرینی کل آزمودنی­ها در سطح 01/0 معنی­دار بود. هم­چنین ضریب همبستگی فراشناخت با کارآفرینی کل آزمودنی­ها در سطح 01/0 معنی­دار بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه متغیرهای پیش­بین خودپنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی کل آزمودنی­ها در سطح 01/0 معنی­دار است. نتایج نشان داد هرچه ویژگی‍های خودپنداره شغلی و فراشناخت دانشجویان بیشتر باشد، خلاقیت آن­ها بیشتر است و کارآفرین‍تر هستند. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99371.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99371_fb9eda7ff3439707815e3552d04cdc46.pdf ER -