TY - JOUR ID - 100082 TI - آموزش و بهبود شایستگی های رهبری: تعیین اثربخشی شایستگی های تحول گرایی، تیم سازی و تفکر استراتژیک با روش بوت استرپ JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - رعدی افسوران, نقی AU - تورنتون, جورج.سی AU - عریضی سامانی, حمیدرضا AD - گروه علوم تربیتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. AD - گروه روانشناسی، دانشگاه ایالتی کلرادو، کلرادو، فورت کالینز، امریکا AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 44 SP - 187 EP - 208 KW - شایستگی های رهبری KW - برنامه آموزشی ساختارمند KW - یادگیری فعال KW - ارزشیابی اثربخشی KW - روش بوت استرپ DO - 10.52547/jcoc.12.3.187 N2 - هدف پژوهش حاضر، آموزش و بهبود شایستگی ­های رهبری تحول­ گرایی، تیم ­سازی و تفکر استراتژیک با استفاده از اصول یادگیری فعال و تعیین اثربخشی آن بر مبنای مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم بود. روش پژوهش، روش تجربی شبه آزمایشی با گروه پیش آزمون – پس آزمون بود. به منظور اجرای مداخله آموزشی، تعداد 10 نفر از مدیران یک شرکت دولتی در مجموعه وزارت نفت با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا آنها به مقیاس­ های خودکارآمدی رهبری، دانش رهبری و سناریوهای موقعیتی رهبری در قالب تست­ های پیش ­آزمون پاسخ دادند. بعد از آن، برنامه آموزشی ساختارمند به مدت یک روز برگزار و شایستگی ­های رهبری هدف به مشارکت­ کنندگان آموزش داده شد. نهایتاً یک ماه بعد، تست­های پس ­آزمون توسط مشارکت­ کنندگان تکمیل گردید. با توجه به محدودیت تعداد نمونه پژوهش، داده­ های حاصله با روش آماری ناپارامتریک بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: آموزش و بهبود شایستگی­ رهبری تحول­ گرایی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم اثربخش بوده است. با این وجود، آموزش و بهبود شایستگی رهبری تیم­ سازی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی تاثیر معناداری نداشته است. در خصوص شایستگی رهبری تفکر استراتژیک هم برنامه آموزش و بهبود فقط در بعد عاطفی مشارکت­ کنندگان موثر بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: این آموزش ساختاری مبنایی را برای توسعه صلاحیت‌های رهبری فراهم می‌کند. با توجه به این یافته‌ها و طراحی یک مداخله آموزشی، توصیه می‌شود با توجه به این یافته‌ها، در حالی که ما یک مداخله آموزشی را طراحی می‌کنیم، توصیه می‌شود قابلیت ارتقا در صلاحیت‌های رهبری در نظر گرفته شود. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100082.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100082_852c3a30f7dadd9ce2193581c4c02965.pdf ER -