%0 Journal Article %T بررسی رابطه بین سایش ‌اجتماعی و تعارض کار- خانواده با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی کرمان %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A سلاجقه تذرجی, فاطمه %A بحرینی‌زاده, آناهیتا %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 11 %N 40 %P 53-82 %! بررسی رابطه بین سایش ‌اجتماعی و تعارض کار- خانواده با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی کرمان %K سایش ‌اجتماعی %K تعارض کار- خانواده %K فرسودگی عاطفی %K معلمان مدارس ابتدایی %R 10.29252/jcoc.11.3.53 %X هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی کرمان بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 1600 نفر (1200 زن و 400 مرد) بود. حجم مطلوب نمونه با توجه به فرمول کوکران 310 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 232 زن و 78 مرد به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سایش ‌اجتماعی دافی و همکاران (2002)، تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) و فرسودگی عاطفی مسلچ (1985) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین سایش اجتماعی، سایش همکار و سایش سرپرست با فرسودگی عاطفی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥P). همچنین، بین تعارض کار- خانواده و تعارض خانواده- کار با فرسودگی عاطفی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥P). علاوه ‌بر این، سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده در مجموع قادرند 6/56 درصد از تغییرات فرسودگی عاطفی معلمان دوره ابتدایی را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کنند (566/0R2=). با توجه به نتایج پژوهش می‌توان بیان کرد معلمانی که سایش اجتماعی و تعارض کار- خانواده در آنها کم‌تر است، از سطح فرسودگی عاطفی پایین‌تری برخوردارند. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99977_a6d32b5bb50fb6845f1914e23740e5cf.pdf