%0 Journal Article %T امید به انتخاب شغل: بررسی نقش اهمال کاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A عبدی زرین, سهراب %A شریفیانا, سعیده %A اکبرزاده, مهدی %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 11 %N 40 %P 115-136 %! امید به انتخاب شغل: بررسی نقش اهمال کاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی %K امید %K رشد مسیر شغلی مبتنی بر امید %K اهمال کاری تحصیلی %K انگیزه تحصیلی %R 10.29252/jcoc.11.3.115 %X هدف از این پژوهش بررسی رشد مسیر شغلی مبتنی بر امید  بر اساس انگیزه تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه  آماری شامل 231  نفر از دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه رشد مسیر شغلی مبتنی بر امید (HCCI؛ نورمن اماندسون و همکاران، 2013)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیل ( سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری از شاخص های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره(همبستگی چندگانه) استفاده شده است. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنادار و مثبت بین امید و مؤلفه های انگیزه تحصیلی وجود داشت یعنی با افزایش هریک از مؤلفه های انگیزه تحصیلی امید افزایش می یابد و بین امید و مؤلفه های اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار بدست آمد یعنی با افزایش هریک از مؤلفه های اهمال کاری تحصیلی امید کاهش معناداری یافته است. نتایج تحلیل رگرسیون انجام شده پیش بینی امید را از طریق متغیر انگیزه تحصیلی و مؤلفه‌های آن و متغیر اهمال کاری تحصیلی و مؤلفه های آن مورد تائید قرار داد. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99968_51250f7b1f33ec02867b0948002e762b.pdf