%0 Journal Article %T نقش تیپ‌های شخصیتی کارکنان در رفتار مدیریت تعارض؛ تحلیلی براساس روش ارزیابی خوشه کلمات %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A یزدان شناس, مهدی %A مطلبی, مژده %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 9 %N 33 %P 126-145 %! نقش تیپ‌های شخصیتی کارکنان در رفتار مدیریت تعارض؛ تحلیلی براساس روش ارزیابی خوشه کلمات %K شخصیت- رفتار مدیریت تعارض- ارزیابی خوشه کلمات %R %X هدف این پژوهش بررسی نقش تیپ‌های شخصیت افراد در رفتار آنها در مدیریت تعارض میان فردی در محیط کار است.  جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان دفتر مرکزی شرکت فومن شیمی تهران می­باشد که به روش تصادفی ساده تعداد 97 نفر از آنها انتخاب شدند. داده‌ها از طریق توزیع پرسشنامه سبک‌های حل تعارض رحیم (1983) و ابزار ارزیابی خوشه کلمات لوری (1978) بدست آمده و به وسیله آزمون همخوانی مربع کای به تأیید تمامی فرضیه‌های تحقیق منجر شده است. نتایج تحقیق رابطه میان تیپ‌های شخصیت کارکنان که بر اساس مدل رنگ‌های واقعی تعیین شده اند را با دو بعد همیارانه یا رابطه­محور و قاطع یا وظیفه­محور مدیریت تعارض نشان می­دهد. بر اساس یافته­های تحقیق تاکید بر قرارگیری افراد در پست‌هایی که بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها انتخاب شده است، علاوه بر بهبود عملکرد فردی در کاهش پیامدهای منفی تعارض میان فردی موثر خواهد بود. همچنین برنامه های آموزش کارکنان برای مواجه شدن با حالات تعارض می­تواند بر تیپ­های شخصیتی افراد مبتنی گردد. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99762_1dcb1a2d09d67950473106bc04919676.pdf