@article { author = {koohi, amirhasan and hashemi, abolfazl and minaei, ali and dehghan, amin}, title = {The relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency in elementary schools in Qarchak.}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {40}, pages = {99-114}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.12.3.99}, abstract = {Abstract Undoubtedly Teducational organizations are one of the organizations which is handling the great responsibility of formal education in the society. Therfore stablishing a clear understanding of structures in efficient schools is an essential prereqruisite for developing logical strategies for improving schools.Current research is aimed determining the relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency in elementary schools in Qarchak.The correlational and descriptive research method is used and research population includes all elementary schools teachers in Qarchak in academic Year 2016-2017.Based on Morgan sampling table 269 tearchers are considered as research sample.Random sampling is used and three standard questionaires including empowering structure questionaires,career satisfaction questionnaire and schools efficiency questionnaire are used inorder to collecting data.Pereson correlational test,one sample T test and linear regression test and SPSS software are used for data analysis.Pereson correlational index findings reveals that there is a significant relation between empowering structure in schools with teachers career satisfaction and schools efficiency at 0.01 level.Also school empowering variable is demonstrating 19% of schools efficiency variable.Based on the overall findings ,empowering structure of schools plays a prominent role in teachers and staffs career satisfaction and schools efficiency as an influencing factor as well.}, keywords = {:teachers career satisfaction,schools empowering,schools efficiency}, title_fa = {رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک}, abstract_fa = {چکیدهبی­تردید، سازمان‌های آموزشی، یکی از اساسی­ترین سازمان‌ها می‌باشند که مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت رسمی ‌افراد جامعه را بر عهده دارند. بنابراین ایجاد درکی روشن از مشخصات مدارس اثربخش، یک پیش­شرط ضروری برای توسعه راهبردهای منطقی بهبود مدرسه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 96- 1395 می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 269 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، تصادفی طبقه ای بوده و  به منظور گردآوری داده­ها، از سه پرسشنامه استاندارد ساختار توانمندساز، خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. یافته­های ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد بین ساختار توانمند مدرسه با خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک رابطه معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. هچنین متغیر ساختار توانمند مدرسه 19 درصد واریانس متغیر اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک را تبیین می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده این نکته است که ساختار توانمند مدارس  به عنوان  عامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان و در نتیجه اثربخشی مدارس، نقش بی بدیلی ایفا می کند.}, keywords_fa = {کلید واژه ها:خشنودی شغلی معلمان,توانمند سازی مدارس,اثر بخشی مدارس}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99985.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99985_eb85186dbc3f6e9f4c2fbe1d5de1180e.pdf} }