@article { author = {qorbanpoor, amir and ebrahimi, masoud and rezaei, sajjad and gholami, alireza}, title = {Mediating role of self-efficacy in the relationship between Dutch personality traits and student entrepreneurship behavior}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {40}, pages = {137-164}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.3.137}, abstract = {Abstract The present study examines the mediating role of self-efficacy in the relationship between Holland personality traits and entrepreneurial behavior of students at the University of Engineering of modern technologies of Quchan. The research method is descriptive and correlational and structural equation modeling. The statistical population is all students of the University of Engineering of the New Technology of Quchan in 2016-2017 and numbered 713 people. In this research, 250 randomly selected samples were selected based on Cochran formula. The tools used were Zampetakis & Moustakis (2007), The Personality Types of Holland Questionnaire (1958) and Muris 's Self-efficacy Scale (2001). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. SPSS-22 and AMOS-22 software were used in all analyzes. The findings showed that self-efficacy has a direct relationship with entrepreneurial behavior and plays a mediator role in the relationship between the personality traits of Holland and entrepreneurial behavior. (χ2=0.20, GFI=0.91,AGFI=0.93,CFI=0.91,PNFI=0.92,RMR=0.10,RMSEA=0.06(.In other words, regardless of the personality types of the Holland, with the Enter of self-efficacy into the equation, the attraction of individuals to entrepreneurial behavior becomes greater. Therefore, to create entrepreneurial behavior, we need to create and strengthen the behavioral characteristics of the personality types of Holland and self-efficacy.}, keywords = {entrepreneurial behavior,Holland personality traits,Self-Efficacy}, title_fa = {نقش میانجیگرانه خودکارآمدی در رابطه بین تیپ‌های شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجیگرانه‌ی خودکارآمدی در رابطه بین تیپ‌های شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان تشکیل می دهند، که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند و تعدادشان 713 نفر بود. در پژوهش حاضر با توجه به نمونه گیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران 250 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد رفتار کارآفرینانه زامتاکیس و موستاکیس (2007)، پرسشنامه تیپ های شخصیتی هالند (۱۹۵۸) و مقیاس خودکارآمدی موریس (2001) بودند. جهت تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و در کلیه تحلیل‌ها از نرم‌افزار SPSS-22 و AMOS-22 استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد خودکارآمدی رابطه مستقیم با رفتارکارآفرینانه دارد و  نقش میانجیگرانه‌ای در رابطه بین تیپ‌های شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه ایفا می‌کند (χ2=0.20,GFI=0.91,AGFI=0.93,CFI=0.91,PNFI=0.92,RMR=0.10,RMSEA=0.06). به‌‌ دیگر سخن صرف‌ نظر از تیپ‌های شخصیتی هالند با ورود خودکارآمدی به معادله کشش افراد به سمت رفتار کارآفرینانه بیشتر می‌شود. بنابراین برای ایجاد رفتار کارآفرینانه می بایست به ایجاد و تقویت شاخصه های رفتاری تیپ های شخصیتی هالند و خودکارآمدی بپردازیم.}, keywords_fa = {تیپ های شخصیتی هالند,خودکارآمدی,رفتار کارآفرینانه}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99971.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99971_81ba4c81c5db98bfa6cf1aa251e8d902.pdf} }