@article { author = {Arbabian, Zahra and Khorshidi, Abbas and Shahriyari, Mohamadreza and Sharifi, Mani}, title = {Presentation of the pattern empowerment management for school administrators Secondary education in Tehran city}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {45}, pages = {155-176}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.4.155}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to present a model of empowerment management for high school principals in Tehran. Methodology: This study is applied in terms of purpose, qualitative in terms of data, and in terms of conducting research, it is a kind of data base. Academic experts and educational managers active in the field of practice were considered as the research community. The purpose of the snowball method was to conduct 18 interviews, and the researcher identified that the information gathered had reached a saturation point. The data collection tool was a review of national and international documents related to the subject as well as a semi-structured exploratory interview. Results: The findings indicated that the identified dimensions for the model of empowerment of high school principals in Tehran include some dimensions such as general abilities, puberty abilities, intellectual perceptual abilities, leadership abilities, interpersonal abilities, and organizational-managerial abilities. In order to validate the final model, Delphi technique was used to validate the findings. Conclusion: It can be said that the dimensions of empowerment model obtained in this study is a complete combination of internal and external research that none of them has achieved beyond these 6 dimensions.}, keywords = {managers empowerment model,general abilities,maturity abilities,intellectual-perceptual abilities,leadership abilities,interpersonal abilities,and organizational-managerial abilities}, title_fa = {ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. روش:  این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده­ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزشی فعال در میدان عمل به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته  شدند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 18 مصاحبه، تشحیص محقق این بوده است که اطلاعات گردآوری شده به نقطه اشباع رسیده است. ابزار گردآوری داده­ها بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. یافته­ها: یافته­های پژوهش بیانگر آن بود که ابعاد شناسایی شده برای الگوی  توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر تهران شامل ابعادی چون توانایی­های عمومی، توانایی‌های بلوغی، توانایی‌های عقلانی-ادراکی، توانایی‌های رهبری، توانایی‌های بین فردی و توانایی‌های سازمانی-مدیریتی می باشند. به منظور اعتباریابی الگوی نهایی، از تکنیک دلفی استفاده شد که بیانگر تأیید یافته­های پژوهش می باشد. نتیجه­گیری: به گونه­ای که می توان گفت ابعاد الگوی توانمندسازی بدست آمده در این پژوهش ترکیب کاملی از پژوهش داخلی و خارجی است که در هیچ یک از آنها بعدی فراتر از این 6 بعد بدست نیامده است.}, keywords_fa = {الگوی توانمندسازی مدیران,توانایی‌های عمومی,توانایی‌های بلوغی,توانایی‌های عقلانی-ادراکی,توانایی‌های رهبری,توانایی‌های بین فردی و توانایی‌های سازمانی-مدیریتی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100609.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100609_ed74360c88bbe9fcfd35aa804ef66b80.pdf} }