تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی رغبت ر کروی تریسی در ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 گروه مشاوره دانشگاه الزهرا تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی کروی تریسی(2002) بود. در این پژوهش موقعیت جغرافیایی رشته های دانشگاهی در الگوی کروی مشخص شد. روش: روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری کلیه رشته های دانشگاهی در چهار گروه علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر بود که از هر رشته 6 الی 8 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به طور داوطلبانه به پرسشنامه ی پژوهش پاسخ دادند. در این مقاله نتایج مربوط به دو  رشته ی فیزیک  و  رشته  حقوق  ارائه شده است. یافته ها: با توجه به یافته ها ، رشته فیزیک در الگوی هشت تیپ رغبت پایه در سه حوزه طبیعت، فنی و کامپیوتر قرار گرفت. این رشته در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع اشیاء-اندیشه ها بود. رشته حقوق نیز در الگوی هشت تیپ رغبت پایه با سه حوزه مدیریت، تاثیرگذاری مشخص شد. رشته حقوق در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع افراد-داده ها  بود.به لحاظ پرستیژ هردو رشته در حوزه پرستیژ بالا قرار گرفتند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که دانشجویان داوطلب رشته فیزیک باید علایق بالایی در حوزه های طبیعت و فنی و دانشجویان داوطلب رشته حقوق باید خودکارامدی بالایی در حوزه های مدیریت،محاسبات کسب و کار داشته باشند . با توجه به بالا بودن  سطح پرستیژ دانشجویان هر دو رشته می توانند انتظار داشته باشند که الگوی نیاز به ارزشگذاری اجتماعی و نیاز به داشتن وجهه اجتماعی در این دو رشته تحصیلی به خوبی پاسخ داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing a Native Educational Opportunity Finder based on Tracey's Spherical Model in Iran

نویسندگان [English]

  • leila haghshenas 1
  • Mohammad Reza Abedi 2
  • Iran Baghban 3
  • Simin Hosseinian 4
1 Department of Career Counseling, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Counseling, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Department of Counseling, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 Consulting Department, Al-Zahra University, Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aims: The aim of the present study was to Developing a Native Educational Opportunity Finder based on Tracey's Spherical Model (2002). Method: research method is descriptive. The statistical population included all the university majors in four branches of mathematics, experimental sciences, humanities and art in Iran. From each major, 6 to 8 postgraduate students voluntarily answered the research instrument.The results of two majors – physics and law are presented in this study.Findings: According to the findings, the major of physics in the model of eight basic interest types, was characterized by three areas, including: Nature-Outdoors, Mechanical, and Data Processing. In Prediger's two-dimensional model, this field of study was located in Things/Ideas quarter. The law profile in the eight basic interest types model, included:, Managing, Business Detail, and Helping. In two-
dimensional model law was located in People/Datsa quarter. Conclusion: Based on the findings, it is concluded that students volunteered for the majors of physics and law should have high interests in the nature/outdoors , Mechanical areas and students volunteered for the major of law should have high interests Managing and Business Detail,On the other hand, the high prestige of these two fields reveals that the volunteer students of these fields can expect that the patterns of social valuation and having good social image requirements to be answered in these two fields of study

کلیدواژه‌ها [English]

  • Native Educational Opportunity Finder
  • Structure of Vocational interests
  • Tracey's Spherical Model
  1. اکبرزاده، مهدی؛ هزاردستان، فائزه؛ عابدی، محمدرضا و فراست، هادی (1389). هنجاریابی، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه رجحان به فعالیت‌های کروی تریسی. مجله رویکردهای نوین آموزشی. 5 (2)، 96 – 65.
  2. ربیعی، محمد؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمدرضا و هاشمی، اسماعیل(1390). بررسی ویژگی‌های روانسنجی رغبت سنج کروی فردی. مجله مشاوره کاربردی. 1(1) 78 – 57.
  3. Cotter, E. W. , &Fouad, N. A. (2010). The Relationship Between Subjective Well - Being and Vocational Personality Type. Journal of Career Assessment, 19(1), 51 – 60.
  4. De Fruyt, F. (2002). A person - centered approach to P–E Wt questions using a multiple trait model. Journal of Vocational Behavior, 60, 73–90.
  5. Dik, B. J. , Strife, S. R. , & Hansen, J. C. (2010). The flip side of Holland type congruence: Incongruence and job satisfaction. CareerDevelopment Quarterly, 58, 352−358 .
  6. Einarsdottir, S. , Rounds, J. , Agisdottir, S. , & Gerstein2, L. H. (2002). The Structure of Vocational Interests in Iceland: Examining Holland’s and Gati’s RIASEC Models. European Journal of Psychological Assessment, 18(1) , 85 - 95.
  7. Long, Lirong, Adams, Ryan S. , & Tracey, Terence J. G. (2005). Generalizability of interest structure to China: Application of the Personal Globe Inventory. Journal of Vocational Behavior, 66(1), 66 - 80.
  8. Gottfredson, L. S. (1996). Gottfredson’s theory of circumscription and compromise. In D. Brown & L. Brooks (Eds. ), Career choices and development (3rd ed. , pp. 179–232). San Francisco, CA: Jossey – Bass.
  9. Hedrih, Valdmir (2008). Structure of vocational interests in Serbia: Evaluation of the spherical model. Journal of Vocational Behavior, 73(1 - 73):13 – 23.
  10. Prediger, D. J. (1982). Dimensions underlying Holland's hexagon: Missing link between interests and occupations? Journal ofVocational Behavior, 21, 259 - 287.
  11. Prediger, D. J. , & Vansickle, T. R. (1992). Locating occupations on Holland’s hexagon: Beyond RIASEC. Journal of Vocational Behavior, 40, 111–128.
  12. Rosen, D. , Holmberg, K. , & Holland, J. L. (1994). Educational opportunities finder. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources .
  13. Sharf, R(2006). Applying Career Development Theory to Counseling. University of Delaware, Thomson, Brooks/ Cole .
  14. Sverko, Iva(2008). Spherical model of interests in Croatia. Journal of Vocational Behavior, 72(1): 14 - 24 .
  15. Tracey, T. J. G. , & Robbins, S. B. (2006). The interest - major congruence and college success relation: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 69, 64–89 .
  16. Tracey, T. J. G. , & Rounds, J. (1996). Spherical representation of vocational interests. Journal of Vocational Behavior, 48, 3–41.
  17. Tranberg, M. , Slane, S. , & Ekeberg, S. E. (1993). The relation between interest congruence and msatisfaction: A meta - analysis. Journal of Vocational Behavior, 42, 253 – 264.
  18. Tsabari, O. , Tziner, A. , & Meir, E. (2005). Updated meta - analysis on the relationship between congruence and satisfaction. vocational interests. Journal of Vocational Behavior, 48(1), 311.
  19. U. S. Department of Labor. ONET. (2015) Available From :http:/ / WWW. onetcenter. org
  20. Young, G. , Tokar, D. M. , & Subich, L. M. (1998). Congruence revisited: Do 11 indices differentially predict job satisfaction and is the relation moderated by person and situation variables? Journal of Vocational Behavior, 52, 208–223.