TY - JOUR ID - 100617 TI - توسعه دانش‌حرفه‌ای معلمان بر مبنای نیازهای اساسی ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان: مؤلفه‌های درگیری‌تحصیلی و ادراک کنترل زمان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - دهقان مروستی, ساناز AU - فرزاد, ولی اله AU - نوری, ربابه AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 129 EP - 154 KW - دانش حرفه ای معلمان KW - درگیری‌تحصیلی KW - مدیریت‌زمان KW - نیازهای اساسی ‌روان‌شناختی DO - 10.48308/jcoc.2021.100617 N2 - هدف: هدف از این مطالعه، ارائه راهکارهای عملی جهت توسعه‌ی دانش‌حرفه‌ای معلمان برمبنای نیازهای اساسی‌‌روان‌شناختی دانش‌آموزان، باتوجه به دومتغیر درگیری‌تحصیلی و ادراک کنترل ‌زمان بود. روش: روش پژوهش ازنوع همبستگی است. جامعه‌آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دخترمقطع دوره‌ی متوسطه دوم، (8000 نفر) بودند. شرکت‌کنندگان 316 دانش‌آموز (16 تا 18 سال) دختر دورۀ متوسطۀ دوّم بودند که باروش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و  به سه پرسشنامه مدیریت‌زمان ماکان (1994)، خودتعیین‌گری گاردیا، دسی ورایان (2000) و درگیری‌تحصیلی ریو (2013) پاسخ دادند. ازنظریه خودتعیین‌گری دسی‌‌‌‌و رایان برای ارزیابی نیازهای اساسی ‌‌روان‌شناختی (متغیر ملاک) و از نظریه مدیریت‌زمان ماکان، برای ارزیابی ادراک کنترل‌زمان (متغیرپیش‌بین) استفاده شد. یافته‌ها: روش‌آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه و گام‌به‌گام بود. مدیریت‌زمان و درگیری‌تحصیلی، (%18تا21) واریانس نیازهای‌ اساسی ‌‌روان‌شناختی تبیین می‌کنند. هدف‌گزینی، مکانیسم‌های مدیریت‌زمان و درگیری‌شناختی، پیش‎بینی‌کننده‌های نیاز خودپیروی، نمره‌کل درگیری‌تحصیلی (شناختی و عاملی) و ادراک‌کنترل‌زمان پیش‌بینی‌کننده‌های نیازشایستگی و درگیری‌تحصیلی و مکانیسم‌های مدیریت‌زمان، به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های نیاز پیوند شناسایی شدند. نتیجه گیری: دراین مطالعه، مؤلفه‌های فردی محیط‌های یادگیری مطالعه شد، پیشنهاد می‌شود، مؤلفه‌های محیطی همچون روابط معلم ـ دانش آموز، سبک‌های یادگیری و تدریس مطالعه شود. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100617.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100617_a7ecdb0678fa3e36cd138c84393dd5bb.pdf ER -