%0 Journal Article %T تأملی بر ویژگی‌های معلمان مبتلا به فلات شغلی: یافته‌های یک مرور نظام‌مند %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A زین آبادی, حسن رضا %A عبدالهی, بیژن %A عباسیان, حسین %A کائیدی, زهرا %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 14 %N 1 %P 65-80 %! تأملی بر ویژگی‌های معلمان مبتلا به فلات شغلی: یافته‌های یک مرور نظام‌مند %K فلات شغلی معلمان %K مرور نظام‌مند %K ویژگی‌های فلات شغلی %R 10.48308/jcoc.2022.102633 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی  ویژگی‌های معلمان مبتلا به فلات شغلی انجام گرفت. روش: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مرور نظام‌مند انجام شد. مؤلفه‌های شناسایی شده از طریق بررسی اسناد و منابع علمی موجود در زمینه فلات شغلی معلمان به‌دست آمدند. در مجموع 26 منبع انتخاب و  مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. به‌منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از منابع علمی موجود، از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه درباره ویژگی‌های فلات شغلی معلمان منجر به شناسایی 15 مؤلفه شد که عبارتند از: 1- بی‌میلی و انگیزه پایین نسبت به فعالیت‌های کاری 2- نگرش منفی به شغل و شرایط شغلی-سازمانی  3- ضعف در سلامت روانی- جسمانی 4- رضایت شغلی پایین 5- عدم توجه به رشد و توسعه شغلی 6- کاهش عملکرد 7- عدم بروز خلاقیت و تنوع در کار 8- حضور منفعلانه در محیط کار 9- حضور نامنظم در محل کار10- ایجاد جو منفی در محیط کار و ترغیب رفتارهای مخرب سازمانی 11- دشواری در تطابق با محیط و شرایط کاری 12- تنبلی آگاهانه 13- نیت ترک شغل 14- پایین بودن حس وفاداری و تعهد به شغل و سازمان  و 15- تعامل نامناسب با دانش‌آموزان. نتیجه‌گیری: در مجموع مؤلفه‌ها و نشانگرهای شناسایی شده در این پژوهش حاکی از اثرگذاری منفی فلات شغلی بر ابعاد مختلف روانی- جسمانی و عملکردی معلمان است. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102633_d4d3b7afd4c646c136c3140c62adea30.pdf